Vrijdag was voor mij de dag van het hoger onderwijs, die startte met twee praktische workshops. Collega David Swartenbroekx van de Erasmushogeschool Brussel (EhB) gaf een inspirerende workshop over de rol van netwerken in onze sector. Met enkele concrete handvatten leerden we in kleine groep waar netwerken om draait en hoe je als persoon meer uit gesprek en dialoog kunt halen. Sofie Vandroemme van HOGENT gaf vervolgens meer inzicht in hoe je als campusbibliotheek in het hoger onderwijs een rol kunt spelen in de (in)formele sociale binding tussen studenten onderling, en tussen studenten en docenten
In de namiddag zat ik voornamelijk in de Ridderzaal, waar ik veel opstak uit de volgende lezingen. Twee collega’s van onze opleiding Informatiebeheer aan de EhB, Kevin Linsingh en Emma Reynders, gaven inzichten uit hun onderzoek rond diversiteit in openbare bibliotheken in Vlaanderen. We zijn een sector waar enorm veel aandacht gaat naar het bedienen van een breed publiek. Ook hechten we veel belang aan democratisering, emancipatie en inclusie. Desondanks is deze diversiteit niet altijd zichtbaar in het personeel dat werkzaam is binnen onze instellingen.
De twee lezingen daarna gaven me dan weer enkele praktische tips voor het begeleiden van vrijwilligers en stagestudenten uit de opleidingen informatiebeheer. Eerst was er een lezing van Bjièn over de meerwaarde van neurodiverse mensen in de informatiesector. Binnen beide graduaatsopleidingen Informatiebeheer is er namelijk de vaststelling dat het aandeel van studenten met een autismespectrumstoornis (ASS) hoger ligt dan bij andere opleidingen. Bij collega’s heerst echter soms het vooroordeel dat mensen met autisme een achterstand hebben, of niet goed zouden functioneren in vergelijking met mensen zonder. Tijdens de lezing werd alvast duidelijk dat neurodiverse mensen juist een enorme meerwaarde kunnen bieden voor elke organisatie. Bewustzijn over de materie en in gesprek gaan met elkaar zijn gouden regels.
Het congres werd voor mij afgesloten door een lezing over de rol van mentoren op de werkvloer bij het begeleiden en versterken van duaal leren. De rol van de stagementor verandert bij duaal leren naar een echte coach, waarbij de mentor zelf ook instaat voor een leerproces op de werkvloer. Zo is het aanbieden van een stageplek niet enkel leerrijk voor de student, maar ook voor de stageplek.
Over deze editie van Informatie aan Zee kan ik nog bladzijden schrijven. De mooie locatie, de enthousiaste standhouders, het overaanbod aan interessante lezingen, de overheerlijke catering en de bijna duizend aanwezige collega’s. De VVBAD had voor mij al een bewezen rol in onze sector, maar heeft nu nogmaals bewezen dat haar impact sterker is dan ooit. Op naar de volgende editie!