Mentoren op de werkvloer: duaal leren in de informatiesector
Kevin Linsingh (Erasmushogeschool Brussel) & Jan Van Hee (Erasmushogeschool Brussel, Arteveldehogeschool & zelfstandig adviseur)
Ridderzaal
Vrijdag 20 oktober - 15:45 - 16:15
In deze disruptieve tijden waarin alles razendsnel digitaliseert en evolueert, is levenslang leren én het vermogen om constant bij te sturen en zich aan te passen, van cruciaal belang. Dat geldt voor bedrijven en organisaties, maar zeker ook voor onderwijs waar de aangeleerde kennis en vaardigheden vaak reeds verouderd zijn voor de studenten op de arbeidsmarkt terechtkomen.
Wanneer een klassieke stage verandert in een traject van duaal leren, verandert ook de rol van de mentor binnen de organisatie. De verantwoordelijkheid in het leerproces verhoogt immers sterk. Het gaat immers niet langer om een student activiteiten te laten uitvoeren waarvan hij of zij de achtergrond reeds geleerd heeft in de schoolbanken, de mentor moet zorgen dat de student ook daadwerkelijk dingen leert. Gelukkig zijn dat vaardigheden die ook nuttig zijn in relatie tot de andere medewerkers.
Feedback geven aan stagiairs, maar ook aan eigen medewerkers, is geen evidentie. Toetsen op basis van objectiveerbare gedragsindicatoren evenmin. Daarom werken de Erasmushogeschool Brussel en Arteveldehogeschool aan een mentorenopleiding voor organisaties uit de informatiesector.
Voor werkplekken die slechts weinig studenten en stagairs ontvangen, kan zo’n mentorenopleiding als een te zware tijdsinvestering of zelfs als overkill ervaren worden. Toch biedt zo’n mentorenopleiding ook voor hen een meerwaarde, omdat de aangeleerde vaardigheden ook toepasbaar zijn om nieuwe medewerkers te socialiseren of om aan de slag te gaan met interim-arbeid. Reflecteren over evaluatie van talenten kan alleen maar bijdragen tot betere werkverhoudingen op de werkvloer.
Ook in functie van levenslang leren en coaching van de eigen medewerkers is zo’n opleiding meer dan nuttig. HR is al lang niet meer voorbehouden aan de personeelsdienst: elke leidinggevende, elke werkplekcoach en elke mentor heeft nood aan de nodige vaardigheden om collega’s te begeleiden in het verzilveren van leerkansen.