Activiteiten

Activiteiten

Hier vind je alle activiteiten van de VVBAD en haar partners. Je kunt ook je eigen activiteit aanmelden. Tot binnenkort!

Studiereis Helsinki

Helsinki, Finland , woensdag 21 tot zaterdag 24 oktober 2020

De tweejaarlijkse studiereis van de VVBAD gaat dit najaar naar de Finse hoofdstad Helsinki. Er is een gevarieerd en boeiend programma voorzien zoals een bezoek aan de bekende Helsinki central library Oodi, Nationale bibliotheek van Finland en zoveel meer!

Lees meer Schrijf je in

Rechtenworkshop publiek domein wordt Webinar

woensdag 22 april 2020

Meemoo helpt cultureelerfgoedorganisaties in hun zoektocht naar manieren om een opendatabeleid te implementeren in hun werking. Collecties die zich daar het makkelijkst toe lenen, zijn collecties waarop geen auteursrechtelijke bescherming (meer) rust, die m.a.w. in het publiek domein zijn. Om medewerkers van erfgoedinstellingen van de nodige bagage te voorzien, biedt meemoo een rechtenworkshop aan. Oorspronkelijk zou deze in het meemoo-kantoor in Gent doorgaan, maar gezien de huidige coronamaatregelen, vormden we deze om naar een webinar.

Lees verder

Dossiervorming en klassement

maandag 27 april 2020

Met een goed geordend en gestructureerd klassement voor documenten en e-mails maak je opzoekwerk voor jezelf en je collega’s een stuk gemakkelijker. Je kan niet alleen snel documenten terugvinden voor eigen gebruik, maar ook om de openbaarheid van bestuur te verzekeren bij een vraag van een burger.

Lees verder

Literatuurlijk! Young Adult (Sigrid Jacobs)

donderdag 30 april 2020

Young Adult-boeken zijn in. En de bibliotheek moet daar zeker op inspelen. Young Adult-boeken lenen zich dan ook bij uitstek om de jeugd weer aan het lezen te krijgen. Want meer jongeren in de bib krijgen, dat willen we toch allemaal? Na de voordracht van Sigrid Jacobs weten we er alles van!

Lees verder

International Image Interoperability Framework (save-the-date)

donderdag 30 april 2020

Heeft IIIF al een plek in jouw werking? Of is de standaard je nog onbekend? Op 30 april 2020 organiseren we een IIIF-studiedag voor de brede erfgoedsector. We willen de sector informeren over mogelijke toepassingen van IIIF en aanmoedigen om IIIF te gebruiken. Je krijgt er een algemene introductie en ziet enkele goede praktijkvoorbeelden van hoe IIIF geïmplementeerd kan worden. Ben je bezig met het uitwisselen van beelden? Noteer 30 april alvast in je agenda; een gedetailleerd programma volgt.

Lees verder

FoMu: rondleiding achter de schermen

donderdag 30 april 2020

Op donderdag 30 april bezoekt de VVBAD het FoMu te Antwerpen. We krijgen er een professionele rondleiding achter de schermen door Ann Deckers. Voor wie een fotocollectie beheert wordt dit ongetwijfeld een leerrijk bezoek en een ideale kans om expertise op te bouwen en ervaring en kennis uit te wisselen.

Lees verder

Influencermarketing voor social profit en overheid

dinsdag 5 mei tot dinsdag 9 juni 2020

De juiste doelgroepen bereiken met je communicatie blijkt in de praktijk niet altijd eenvoudig. Werken met ‘ambassadeurs’ die jouw merkverhaal mee vertellen, kan de impact van je communicatie sterk verhogen. Maar hoe zet je influencers in? En is het ook een goed idee voor jouw social profit organisatie of overheidsorganisatie? Je leert het allemaal in de opleiding 'Influencermarketing voor social profit en overheid'.

Lees verder

Bijscholing: School en bibliotheek

dinsdag 5 tot dinsdag 19 mei 2020

We zijn er ons niet altijd van bewust, maar school en bibliotheek hebben vaak dezelfde vragen en doelstellingen: hoe zetten we kinderen en jongeren aan tot lezen? Hoe wijzen we hen de weg in grote hoeveelheden informatie? enz. De bijscholing School & Bib gaat aan de slag met deze vragen en focust op lezen en alles wat erbij hoort: leesbevordering, leesplezier, leesselectie, leesniveau, mediacoaching en mediawijsheid en samenwerkingen tussen school en bibliotheek. We gaan in op deze onderwerpen in onder andere een studiebezoek en de voorstelling van een aantal praktijkvoorbeelden. Zo geven we de cursist inspiratie om zelf aan de slag te gaan met scholen in de bibliotheek!

Lees verder

Kennisdeling: archiefverwerking, hoe begin ik eraan?

woensdag 6 mei 2020

Presentatie van het kennisdocument dat opgemaakt werd door een subwerkgroep van de Werkgroep Archief- en Informatiebeheer. Praktische tips voor het opruimen van analoge archiefachterstanden (bv. tijdelijk extra personeel inzetten, tijdelijke archiefverwerkingsruimte inrichten, ...). De structuur van het kennisdocument geeft deze kennisdelingssessie mee vorm.

Lees verder

Save the Date: Erfgoed en de Vier Elementen: Lucht

vrijdag 8 mei 2020

Het Erfgoedlabo Leuven organiseert samen met FARO, het Belgisch Blauwe Schildcomité en ICOMOS Vlaanderen-Brussel op vrijdag 8 mei 2020 in het Provinciehuis Leuven de tweede studiedag in de reeks ‘Erfgoed en de 4 elementen’. Die dag zal helemaal in het teken van lucht staan. Welke impact heeft lucht op jouw collectie? Hoe ga je om met ventilatie of schommelingen in luchtvochtigheid? Hoe kan lucht schimmels overdragen?

Lees verder

Digitaal archiveren uit informatiesystemen

vrijdag 8 mei 2020

Software evolueert en veroudert snel. De bewaartermijn van digitale informatie overstijgt al snel de levensduur van pakketten en informatiesystemen waarmee we digitale informatie aanmaken en beheren. Deze opleiding biedt je proactieve en retroactieve oplossingen aan voor het duurzaam archiveren van informatie en documenten uit informatiesystemen.

Lees verder

Journées des Archives 2020

donderdag 14 tot vrijdag 15 mei 2020

Les 18es Journées des Archives auront lieu à Louvain-la-Neuve, les 14 et 15 mai 2020 sur le thème: "Un dossier pour se (re)construire ? Archives et enjeux d'identités".

Lees verder

UITGESTELD: Overlegplatform erfgoedbibliotheken 2020

vrijdag 15 mei 2020

Wegens het corona-virus is het Overlegplatform erfgoedbibliotheken uitgesteld. Een nieuwe datum wordt binnenkort bekendgemaakt.

Lees verder

Studiedag: Het beheer van analoge dossiers voor lokale overheden

maandag 25 mei 2020

Samen met het Rijksarchief organiseert de coördinerende archiefdienst van de Vlaamse overheid een opleiding specifiek voor lokale overheden over het beheren van analoge dossiers. Gaat je archief binnenkort verhuizen, ben je op zoek naar goede praktijken en richtlijnen voor het inrichten van je archiefruimte of het beschrijven van archief? Of wil je meer weten over hoe je preventieve maatregelen kan nemen om incidenten zoveel mogelijk te voorkomen?

Lees verder

Cyclo-Biblio 2020

zaterdag 6 tot donderdag 11 juni 2020

Dit jaar is er naast Cycling for Libraries 2020 (Zagreb) ook een Franse editie die van Rijsel naar Duinkerke rijdt. Onderweg worden enkele (West-)Vlaamse bibliotheken bezocht.

Lees verder

Save the Date: Archiefdagen 2020

maandag 8 tot dinsdag 9 juni 2020

Op de Archiefdagen in 2020 wordt ingegaan op vragen als vragen als 'Hoe maak je archieven en depots (digitaal) toegankelijker voor onderzoekers én publiek?'. Meer informatie volgt.

Lees verder

Interne communicatie van je organisatie verbeteren

donderdag 11 juni 2020

Interne communicatie is een belangrijk onderdeel van een organisatie. Toch wordt het belang van een goede interne communicatie nog te vaak onderschat. Als je te weinig aandacht hebt voor goede interne communicatie kunnen kleine frustraties uitgroeien tot grote problemen binnen je organisatie. Gelukkig kun je leren hoe je de interne communicatie van je organisatie verbetert.

Lees verder

Informatiebeheersplan/ serieregister: hoe breng ik series in kaart?

donderdag 11 juni 2020

Informatiebeheerders laten kennismaken met informatiebeheersplan/serieregister als instrument, het datamodel, tips voor praktische implementatie en opmaak.

Lees verder

Data analytics en Tekstmining

woensdag 17 juni 2020

1-daagse workshop die u voldoende kennis en inzicht geeft om een start te maken met Data analyse en Tekstmining binnen uw organisatie.

Lees verder

Cycling for Libraries Croatia 2020

dinsdag 30 juni tot zaterdag 4 juli 2020

For the first time we are organising the Cycling for Libraries Croatian tour which will take us from the capital of Croatia, Zagreb along the Gorski Kotar Region (is famous the mountainous region in Croatia, because 63% of its surface is forested it is popularly called the green lungs of Croatia) until we’ll arrive in Rijeka, European Capital of Culture 2020 right in time for the opening of the new place in city – “Children’s House” and Tobogan Festival. Traditionally we will be visiting academic, public and special libraries, cultural sites and discussing library issues.

Lees verder

Basisopleiding informatiebeheer: Informatie aan het werk (Gent)

dinsdag 15 tot vrijdag 18 september 2020

Een introductiepakket van twee lesdagen voor beginnende informatiebeheerders. De accenten liggen op basisbegrippen (serie - dossier - stuk), het overtuigen van het management van meerwaarde informatiebeheer, de link met processen, beheersregels, digitaal werken en impact uitoefenen bij creatie, de belangrijkste bepalingen uit het Bestuursdecreet voor het beheren, bewaren en vernietigen van bestuursdocumenten ... De insteek is hier en daar theoretisch, maar overwegend praktisch.

Lees verder

Beter vergaderingen leiden

dinsdag 15 september 2020

Een vergadering leiden is niet altijd vanzelfsprekend. Deelnemers beginnen onderling te praten, de vergadering loopt uit en in het slechtste geval volgen er uit de vergadering geen duidelijke beslissingen. Daardoor gaat er veel kostbare tijd verloren en zien veel medewerkers niet meer het nut van een vergadering.

Lees verder

Externe communicatie van je organisatie stroomlijnen

dinsdag 22 september 2020

De juiste doelgroepen vinden, je communicatiestrategie bepalen, en die vertalen naar een communicatieplan met concrete acties. Het blijkt in de praktijk niet altijd even vanzelfsprekend om hiermee aan de slag te gaan. In deze opleiding krijg je meer inzicht wat belangrijk is bij de bepaling van een communicatiestrategie. Daarnaast krijg je praktische tips om er mee aan de slag te gaan in jouw praktijk.

Lees verder

Basisopleiding informatiebeheer: Informatie aan het werk (Brussel)

vrijdag 25 september tot woensdag 7 oktober 2020

Een introductiepakket van twee lesdagen voor beginnende informatiebeheerders. De accenten liggen op basisbegrippen (serie - dossier - stuk), het overtuigen van het management van meerwaarde informatiebeheer, de link met processen, beheersregels, digitaal werken en impact uitoefenen bij creatie, de belangrijkste bepalingen uit het Bestuursdecreet voor het beheren, bewaren en vernietigen van bestuursdocumenten ... De insteek is hier en daar theoretisch, maar overwegend praktisch.

Lees verder

Het papier mag weg: substitutie na digitalisering

donderdag 1 oktober 2020

Steeds meer besturen willen digitaal gaan werken. Papier blijft echter hardnekkig aanwezig. Veel dossiers zijn nog op papier en ondanks alle digitale systemen blijven papieren documenten de organisatie binnenkomen en blijft men om diverse redenen zaken op papier bijhouden. In deze opleiding gaan we dieper in op substitutie na digitalisering, het vervangen van de analoge versie door een digitale kopie. Wanneer kan en mag je de papieren versie na digitalisering weggooien? Aan welke eisen moet je digitaliseringsproces en je digitale informatiehuishouding voldoen om dit te doen? Welke juridische aspecten spelen er en hoe kan je deze correct ondervangen? Tijdens deze opleiding kijken we vooral naar digitalisering in een administratieve context. Retroactieve digitalisering van oudere archiefbestanden behandelen we slechts in beperkte mate.

Lees verder

De iPad/Androidtablet als hulp bij informatiebemiddeling & publiekswerking

donderdag 1 oktober 2020

Je kocht met je bib of archief tablets aan. Maar hoe zet je die efficiënt in als hulp bij informatiebemiddeling en/of publiekswerking? Daarover kom je alles te weten in deze workshop.

Lees verder

Marketing Informatiedienstverlening in een dag

dinsdag 6 oktober 2020

Eendaagse cursus over hoe je het aanbod van producten en diensten kunt afstemmen op de behoefte van de gebruikers en hier effectief over communiceert.

Lees verder

Informatiebeheersplan/ serieregister: hoe breng ik series in kaart?

donderdag 15 oktober 2020

Informatiebeheerders laten kennismaken met informatiebeheersplan/serieregister als instrument, het datamodel, tips voor praktische implementatie en opmaak.

Lees verder

Studiereis Helsinki

woensdag 21 tot zaterdag 24 oktober 2020

De tweejaarlijkse studiereis van de VVBAD gaat dit najaar naar de Finse hoofdstad Helsinki. Er is een gevarieerd en boeiend programma voorzien zoals een bezoek aan de bekende Helsinki central library Oodi, Nationale bibliotheek van Finland en zoveel meer!

Lees verder

Save the date: Smart Humanity 2020

dinsdag 3 november 2020

Meer informatie volgt.

Lees verder

Helder en verbindend communiceren: feedback durven geven en krijgen.

maandag 9 november 2020

De term feedback roept nog altijd veel negatieve gevoelens op. En dat is jammer, want feedback is onmisbaar als u met anderen samenwerkt. Bovendien worden de termen kritiek, oordeel en feedback te vaak door elkaar gebruikt. Daardoor herkennen velen de kracht van feedback niet meer. Toch kan feedback ook heel aangenaam en motiverend zijn. Als je jouw feedback goed opbouwt, kan je anderen sneller doen groeien, leidt het tot een ontspannende en verrijkende samenwerking en kan je er ook zelf door groeien. In deze workshop leer je feedback formuleren zodat dat de andere open staat voor wat je wil zeggen en ook echt iets met je boodschap zal doen.

Lees verder

Fileserver: hoe ruim je die op

maandag 16 november 2020

Het opstellen van nieuwe digitale klassementen kennen we ondertussen, maar wat doe je met je oude klassement? Hoe krijg je er grip op en wordt het effectief opgeruimd? En als je een nieuw klassement hebt, hoe onderhoud je dat dan? Welke tools kunnen je daarbij helpen? We gaan aan de slag met enkele gratis tools en testen ze uit op een testklassement.

Lees verder

Verandering communiceren binnen jouw organisatie

vrijdag 27 november 2020

Iedereen wil het graag anders, maar niemand wordt graag veranderd. Toch is verandering de enige constante die ervoor zorgt dat je als school relevant blijft. Deze verandering in werkomgeving roept vaak veel weerstand en negatieve emoties op bij medewerkers. Hoe kun je hierop reageren door je communicatie aan te passen? Maar misschien nog belangrijker; hoe kun je hierop anticiperen met behulp van doordachte communicatie?

Lees verder

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid

VVBAD maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door deze te accepteren of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Bekijk dan hier de voorwaarden.

© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be