Activiteiten

Activiteiten

Hier vind je alle activiteiten van VVBAD en haar partners. Je kunt ook je eigen activiteit aanmelden. Tot binnenkort!

GEANNULEERD: Ledendag 2020

Het Predikheren, vrijdag 13 maart 2020

Op vrijdag 13 maart ben je welkom op de ledendag van de VVBAD. Plaats van afspraak is de prachtige locatie Het Predikheren in Mechelen. Het centrale thema dit jaar zijn de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) van de Verenigde Naties. Hoe beginnen we eraan, waar gaan we naartoe en welke inspirerende voorbeelden kunnen we vinden?

Lees meer

Hoe komen we in de pers met onze organisatie?

dinsdag 21 april tot dinsdag 12 mei 2020

De aandacht van de pers trekken, antwoorden op vragen van journalisten, een overtuigend persbericht schrijven: je leert het allemaal in de opleiding 'Hoe komen we in de pers met onze organisatie?'

Lees verder

Rechtenworkshop publiek domein

woensdag 22 april 2020

Heel wat cultureelerfgoedorganisaties zijn vandaag op zoek naar manieren om een opendatabeleid te implementeren in hun werking. Collecties die zich daar het makkelijkst toe lenen, zijn die collecties waarop er geen auteursrechtelijke bescherming (meer) rust, die m.a.w. in het publiek domein zijn. Denkt jouw organisatie er ook aan om een deel van haar collectie toegankelijk te maken als open data? Wij bieden een specifiek vormingsaanbod aan!

Lees verder

Dossiervorming en klassement

maandag 27 april 2020

Met een goed geordend en gestructureerd klassement voor documenten en e-mails maak je opzoekwerk voor jezelf en je collega’s een stuk gemakkelijker. Je kan niet alleen snel documenten terugvinden voor eigen gebruik, maar ook om de openbaarheid van bestuur te verzekeren bij een vraag van een burger.

Lees verder

Literatuurlijk! Young Adult (Sigrid Jacobs)

donderdag 30 april 2020

Young Adult-boeken zijn in. En de bibliotheek moet daar zeker op inspelen. Young Adult-boeken lenen zich dan ook bij uitstek om de jeugd weer aan het lezen te krijgen. Want meer jongeren in de bib krijgen, dat willen we toch allemaal? Na de voordracht van Sigrid Jacobs weten we er alles van!

Lees verder

International Image Interoperability Framework (save-the-date)

donderdag 30 april 2020

Heeft IIIF al een plek in jouw werking? Of is de standaard je nog onbekend? Op 30 april 2020 organiseren we een IIIF-studiedag voor de brede erfgoedsector. We willen de sector informeren over mogelijke toepassingen van IIIF en aanmoedigen om IIIF te gebruiken. Je krijgt er een algemene introductie en ziet enkele goede praktijkvoorbeelden van hoe IIIF geïmplementeerd kan worden. Ben je bezig met het uitwisselen van beelden? Noteer 30 april alvast in je agenda; een gedetailleerd programma volgt.

Lees verder

Bijscholing: School en bibliotheek

dinsdag 5 tot dinsdag 19 mei 2020

We zijn er ons niet altijd van bewust, maar school en bibliotheek hebben vaak dezelfde vragen en doelstellingen: hoe zetten we kinderen en jongeren aan tot lezen? Hoe wijzen we hen de weg in grote hoeveelheden informatie? enz. De bijscholing School & Bib gaat aan de slag met deze vragen en focust op lezen en alles wat erbij hoort: leesbevordering, leesplezier, leesselectie, leesniveau, mediacoaching en mediawijsheid en samenwerkingen tussen school en bibliotheek. We gaan in op deze onderwerpen in onder andere een studiebezoek en de voorstelling van een aantal praktijkvoorbeelden. Zo geven we de cursist inspiratie om zelf aan de slag te gaan met scholen in de bibliotheek!

Lees verder

Influencermarketing voor social profit en overheid

dinsdag 5 mei tot dinsdag 9 juni 2020

De juiste doelgroepen bereiken met je communicatie blijkt in de praktijk niet altijd eenvoudig. Werken met ‘ambassadeurs’ die jouw merkverhaal mee vertellen, kan de impact van je communicatie sterk verhogen. Maar hoe zet je influencers in? En is het ook een goed idee voor jouw social profit organisatie of overheidsorganisatie? Je leert het allemaal in de opleiding 'Influencermarketing voor social profit en overheid'.

Lees verder

Kennisdeling: archiefverwerking, hoe begin ik eraan?

woensdag 6 mei 2020

Presentatie van het kennisdocument dat opgemaakt werd door een subwerkgroep van de Werkgroep Archief- en Informatiebeheer. Praktische tips voor het opruimen van analoge archiefachterstanden (bv. tijdelijk extra personeel inzetten, tijdelijke archiefverwerkingsruimte inrichten, ...). De structuur van het kennisdocument geeft deze kennisdelingssessie mee vorm.

Lees verder

Save the Date: Erfgoed en de Vier Elementen: Lucht

vrijdag 8 mei 2020

Het Erfgoedlabo Leuven organiseert samen met FARO, het Belgisch Blauwe Schildcomité en ICOMOS Vlaanderen-Brussel op vrijdag 8 mei 2020 in het Provinciehuis Leuven de tweede studiedag in de reeks ‘Erfgoed en de 4 elementen’. Die dag zal helemaal in het teken van lucht staan. Welke impact heeft lucht op jouw collectie? Hoe ga je om met ventilatie of schommelingen in luchtvochtigheid? Hoe kan lucht schimmels overdragen?

Lees verder

Digitaal archiveren uit informatiesystemen

vrijdag 8 mei 2020

Software evolueert en veroudert snel. De bewaartermijn van digitale informatie overstijgt al snel de levensduur van pakketten en informatiesystemen waarmee we digitale informatie aanmaken en beheren. Deze opleiding biedt je proactieve en retroactieve oplossingen aan voor het duurzaam archiveren van informatie en documenten uit informatiesystemen.

Lees verder

Journées des Archives 2020

donderdag 14 tot vrijdag 15 mei 2020

Les 18es Journées des Archives auront lieu à Louvain-la-Neuve, les 14 et 15 mai 2020 sur le thème: "Un dossier pour se (re)construire ? Archives et enjeux d'identités".

Lees verder

Studiedag: Het beheer van analoge dossiers voor lokale overheden

maandag 25 mei 2020

Samen met het Rijksarchief organiseert de coördinerende archiefdienst van de Vlaamse overheid een opleiding specifiek voor lokale overheden over het beheren van analoge dossiers. Gaat je archief binnenkort verhuizen, ben je op zoek naar goede praktijken en richtlijnen voor het inrichten van je archiefruimte of het beschrijven van archief? Of wil je meer weten over hoe je preventieve maatregelen kan nemen om incidenten zoveel mogelijk te voorkomen?

Lees verder

Cyclo-Biblio 2020

zaterdag 6 tot donderdag 11 juni 2020

Dit jaar is er naast Cycling for Libraries 2020 (Zagreb) ook een Franse editie die van Rijsel naar Duinkerke rijdt. Onderweg worden enkele (West-)Vlaamse bibliotheken bezocht.

Lees verder

Save the Date: Archiefdagen 2020

maandag 8 tot dinsdag 9 juni 2020

Op de Archiefdagen in 2020 wordt ingegaan op vragen als vragen als 'Hoe maak je archieven en depots (digitaal) toegankelijker voor onderzoekers én publiek?'. Meer informatie volgt.

Lees verder

Informatiebeheersplan/ serieregister: hoe breng ik series in kaart?

donderdag 11 juni 2020

Informatiebeheerders laten kennismaken met informatiebeheersplan/serieregister als instrument, het datamodel, tips voor praktische implementatie en opmaak.

Lees verder

Cycling for Libraries Croatia 2020

dinsdag 30 juni tot zaterdag 4 juli 2020

For the first time we are organising the Cycling for Libraries Croatian tour which will take us from the capital of Croatia, Zagreb along the Gorski Kotar Region (is famous the mountainous region in Croatia, because 63% of its surface is forested it is popularly called the green lungs of Croatia) until we’ll arrive in Rijeka, European Capital of Culture 2020 right in time for the opening of the new place in city – “Children’s House” and Tobogan Festival. Traditionally we will be visiting academic, public and special libraries, cultural sites and discussing library issues.

Lees verder

Basisopleiding informatiebeheer: Informatie aan het werk

dinsdag 15 tot vrijdag 18 september 2020

Een introductiepakket van twee lesdagen voor beginnende informatiebeheerders. De accenten liggen op basisbegrippen (serie - dossier - stuk), het overtuigen van het management van meerwaarde informatiebeheer, de link met processen, beheersregels, digitaal werken en impact uitoefenen bij creatie, de belangrijkste bepalingen uit het Bestuursdecreet voor het beheren, bewaren en vernietigen van bestuursdocumenten ... De insteek is hier en daar theoretisch, maar overwegend praktisch.

Lees verder

Het papier mag weg: substitutie na digitalisering

donderdag 1 oktober 2020

Steeds meer besturen willen digitaal gaan werken. Papier blijft echter hardnekkig aanwezig. Veel dossiers zijn nog op papier en ondanks alle digitale systemen blijven papieren documenten de organisatie binnenkomen en blijft men om diverse redenen zaken op papier bijhouden. In deze opleiding gaan we dieper in op substitutie na digitalisering, het vervangen van de analoge versie door een digitale kopie. Wanneer kan en mag je de papieren versie na digitalisering weggooien? Aan welke eisen moet je digitaliseringsproces en je digitale informatiehuishouding voldoen om dit te doen? Welke juridische aspecten spelen er en hoe kan je deze correct ondervangen? Tijdens deze opleiding kijken we vooral naar digitalisering in een administratieve context. Retroactieve digitalisering van oudere archiefbestanden behandelen we slechts in beperkte mate.

Lees verder

Informatiebeheersplan/ serieregister: hoe breng ik series in kaart?

donderdag 15 oktober 2020

Informatiebeheerders laten kennismaken met informatiebeheersplan/serieregister als instrument, het datamodel, tips voor praktische implementatie en opmaak.

Lees verder

Save the date: Smart Humanity 2020

dinsdag 3 november 2020

Meer informatie volgt.

Lees verder

Fileserver: hoe ruim je die op

maandag 16 november 2020

Het opstellen van nieuwe digitale klassementen kennen we ondertussen, maar wat doe je met je oude klassement? Hoe krijg je er grip op en wordt het effectief opgeruimd? En als je een nieuw klassement hebt, hoe onderhoud je dat dan? Welke tools kunnen je daarbij helpen? We gaan aan de slag met enkele gratis tools en testen ze uit op een testklassement.

Lees verder

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid

VVBAD maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door deze te accepteren of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Bekijk dan hier de voorwaarden.

© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be