Klasbezoeken in tijden van corona

META Nummer 2020/9

Klasbezoeken in tijden van corona

Geschreven door Anke De Naegel
Gepubliceerd op 01.12.2020

De eerste bijeenkomst van de Collegagroep Jeugdbibmedewerkers

Deze bijeenkomst vond plaats op 25 september en weerspiegelt dus de (corona)situatie van dat moment.

IMPORTANT
Een bijeenkomst van de Kinder- en Jeugdjury 2020-2021, groep 3 en 4 (onder de 12 jaar) in Openbare Bibliotheek Lendelede.

Het begin van het schooljaar betekent voor bibliotheken dat de klasbezoeken beginnen. Dit jaar zorgen de coronamaatregelen daarbij voor verschillende uitdagingen. Om de jeugdbibmedewerkers hierbij te steunen besloot de Vakgroep Jeugdbibliothecarissen (VJB) van de VVBAD een digitale bijeenkomst te organiseren waarop jeugdbibmedewerkers praktijkgerichte ideeën en good practices konden uitwisselen.

De bijeenkomst

De digitale bijeenkomst bestond uit twee delen. Het eerste deel begon met een welkomstwoord van de voorzitter van de VJB, Lut Belaen. Daarna lichtte Birgit Grootjans (VVBAD) de delen van de Sectorgids toe die belangrijk zijn voor het organiseren van klasbezoeken.

Nadat zo het kader geschetst was, kwamen enkele medewerkers van bibliotheken aan het woord; zij vertelden over hoe zij de klasbezoeken aanpakten in hun bibliotheken. Het tweede deel bestond uit een vragenronde.

Op voorhand hadden de deelnemers al vragen en good practices kunnen doorgeven die ze met de anderen wilden delen. Vragen die tijdens de presentaties naar boven kwamen, schreven de deelnemers in de chatbox. Op die manier kon de moderator van de vragenronde deze opvolgen en voorleggen aan de groep.

De klasbezoeken

Zowel uit het eerste als uit het tweede deel bleek dat het vooral belangrijk is om goede afspraken te maken met de scholen en de klassen die naar de bibliotheek komen.

Die afspraken hebben dan zowel betrekking op het moment (binnen of buiten de openingsuren) en de locatie (een goed afgescheiden jeugdafdeling) als op de praktische coronamaatregelen (het ontsmetten van de handen, het afstand houden ten opzichte van andere bezoekers en medewerkers, en dergelijke).

Het inplannen van de bezoeken gebeurde ofwel telefonisch of via mail, ofwel via digitale tools zoals Calendly of SharePoint. De inventiviteit van verschillende bibliotheken kwam goed naar voren wanneer het ging over het organiseren van de klasbezoeken zelf.

Meestal wordt ervoor gekozen om slechts één klas tegelijk in de bibliotheek te laten en er anders voor te zorgen dat de klassen van dezelfde school zijn. Klassen worden via een circulatieplan binnengelaten door één deur en buitengelaten door een andere, zodat ze elkaar zeker niet kunnen kruisen.

In een van de bibliotheken werd zelfs een klaswachtzone ingericht: een afgebakende zone waar de klas kan wachten tot de vorige klas buiten geleid is.

Om ervoor te zorgen dat kinderen voldoende afstand tot de bibliotheekmedewerkers bewaren tijdens uitleg, kwam de tip om op voorhand kussens of stoeltjes klaar te zetten. Zo kunnen bibliotheekmedewerkers zelf de afstand bepalen.

Auteurslezingen en alternatieve dienstverlening

Wanneer het ging om auteurslezingen, was er een voorkeur om enkel klassen van dezelfde school in eenzelfde ruimte te plaatsen.

Daarbij bleek het belangrijk om te weten of de scholen klasbubbels (één klas vormt een bubbel en de leerlingen komen niet in contact met andere klassen) of schoolbubbels (de hele school vormt één bubbel) hanteerden.

Als ze tot dezelfde bubbel behoren, mogen de leerlingen namelijk naast elkaar zitten, anders niet. Veel jeugdbibmedewerkers dachten al na over een alternatieve dienstverlening, zoals het leveren van boekenpakketten en het voorzien van digitale alternatieve activiteiten.

Ook wanneer het ging om de Kinder- en Jeugdjury (KJV) en andere leesprojecten, hielden veel jeugdbibmedewerkers al mogelijke digitale alternatieven achter de hand. Het lezen in klasverband, het afspreken via Zoom of het op voorhand leveren van knutselpakketten waren enkele ideeën.

Wat vooral naar voren kwam tijdens deze bijeenkomst is dat iedereen zijn of haar best doet om de klasbezoeken zo normaal en zo veilig mogelijk te laten verlopen. Op die manier wordt ervoor gezorgd dat kinderen ook tijdens deze moeilijke tijden kennis kunnen maken met de bibliotheek.

Het volledige verslag kun je lezen op onze website.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid

VVBAD maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door deze te accepteren of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Bekijk dan hier de voorwaarden.

© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be