Niet op de foto: docenten Filip Boudrez, Joris Eeraerts, Tom Haeck, Lester Impens, Carlo Van Baelen en Caroline Van Camp, en leer-taal-diversiteitscoach binnen de opleiding Manon Gossiaux.
Wanneer werd het graduaat Informatiebeheer van Arteveldehogeschool opgericht?
In september 2019 werd de graduaatsopleiding Informatiebeheer: Bibliotheek en Archief ingebed in het hoger onderwijs. Dat om een verdere democratisering van het hoger onderwijs mogelijk te maken. Het ging om de HBO5-opleiding vanuit het VSPW Gent. De voorloper van deze opleiding kent reeds zijn oorsprong begin jaren tachtig.
Wat is jullie opdracht en hoe vullen jullie die in?
Meer opgeleide informatiespecialisten in de sector en daarbuiten, dat zien we als onze belangrijkste opdracht. Iedere organisatie heeft nood aan sterke informatiespecialisten. We richten ons op het toepassingsgericht opleiden van informatiebeheerders met tal van beroepsmogelijkheden in een bibliotheek, archief of andere organisatie, bijvoorbeeld bedrijven of overheid. Onze opdracht is om studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op een beroep dat steeds in beweging is en zal zijn. In nauwe samenwerking met de sector zetten we een opleiding op die gestoeld is op leren op de campus en leren op de werkplek. Studenten bereiken op deze manier de nodige leerresultaten die gekoppeld zijn aan de finaliteit van het graduaatsdiploma Informatiebeheer: Bibliotheek/Archief.
Een graduaatsopleiding bevindt zich in de Vlaamse onderwijskwalificatiestructuur op niveau 5.
Als onderwijsinstelling baseren we ons op beroepskwalificaties opgemaakt door professionals in het werkveld. Zo bestaat er een beroepskwalificatie voor bibliotheekdeskundige/informatiedeskundige en voor archiefdeskundige, en sinds 2021 kwam daar nog een beroepskwalificatie voor erfgoedregistrator bij.
Werkplekleren staat centraal in deze opleiding. Minstens een derde van het curriculum bestaat uit leren op de werkvloer en aan de hand van echte casussen uit de praktijk.
Een graduaatsopleiding staat voor een andere manier van leren: ervaringsgericht leren. De praktijkgerichte aanpak van de docenten zorgt ervoor dat studenten een realistische kijk krijgen op het werken in de sector en niet onvoorbereid starten in een job binnen de sector.
Binnen de opleiding richten we ons zowel naar studiekiezers die voor de eerste keer een opleiding binnen het hoger onderwijs starten, als personen die reeds een andere opleiding genoten hebben en/of reeds ervaring opdeden in de sector en graag het diploma willen behalen.
Wat hebben jullie al kunnen verwezenlijken?
We investeerden in een vernieuwd curriculum voor onze opleiding waarbij studenten enerzijds opgeleid worden als informatiebeheerder in eender welke organisatie, en anderzijds een afstudeerrichting kiezen waarbij ze een keuze maken om zich meer te verdiepen in de job binnen een bibliotheekcontext of een archief. Het ‘werkveldlab’ is een vernieuwd opleidingsonderdeel waar studenten aan de slag gaan met echte ‘wicked problems’ uit de sector. Studenten werken samen een oplossing uit voor de organisatie in de sector. Zo werden samenwerkingen opgezet met de Brandweerzone Brugge, het Circuscentrum, het Kunstenpunt en de bibliotheek van Lievegem om concrete oplossingen uit te denken voor uitdagingen die zij ervaren met archivering en dienstverlening.