Allemaal MARC

META Nummer 2023/8

Allemaal MARC

Geschreven door Piet De Keyser
Gepubliceerd op 07.12.2023
IMPORTANT

Het MARC-formaat dat nu impliciet of expliciet gebruikt wordt in onze bibliotheekcatalogi heeft een lange geschiedenis. In Exchanging Bibliographic Data : MARC and Other International Formats (1990) beschrijven Ellen Gredley en Alan Hopkinson in detail de evolutie in de eerste kwarteeuw ervan.

De hiërogliefen van een priesterclan

Vele keren mocht ik de vergaderingen van de catalografen leermiddelen in het LIBISnet bijwonen. Voor de buitenstaander zijn de verslagen compleet onbegrijpelijk; ze gaan over de subtiele verschillen in hun MARC-formaat tussen de vele tags, de subvelden, de indicatoren en de codes, maar voor de collega’s was dat allemaal vanzelfsprekend. De auteurs spreken in dat verband terecht van “the hieroglyphs of a priestly élite”. Eigenlijk beseften we niet dat we met iets absurds bezig waren. Op het einde van dit boek formuleren de auteurs dat duidelijk: catalografen gebruiken automatisering om producten te maken die lijken op die van voor de automatisering. De oorzaak daarvan moeten we zoeken in een van de doelstellingen van de Library of Congress (LC) bij het ontwerpen van MARC in 1965: via de computer steekkaarten printen. Sommige regels die de LC nu nog hanteert, zijn totaal niet te snappen tenzij je weet hoe zo’n steekkaart eruit moest zien. Een van de voorschriften is dat je elk veld met een punt afsluit, maar het veld voor de fysieke beschrijving van een document (paginering enzovoort) eindigt niet met een punt, tenzij er een reeksveld volgt. Leg dat maar eens uit aan iemand die niet (meer) weet hoe je een steekkaart opstelde.

Iedereen zijn eigen MARC

Het boek vertelt in detail de hele ontstaansgeschiedenis en de evolutie van MARC tot 1990. Sinds 1965 werden tal van plaatselijke varianten ontwikkeld, zoals UKMARC voor Groot-Brittannië, CANMARC voor Canada, THAIMARC voor Thailand, SAMARC voor Zuid-Afrika, DANMARC voor Denemarken, CATMARC voor Catalonië – naast IBERMARC voor de rest van Spanje – enzovoort. Sommige daarvan waren logischer van opbouw dan dat van de LC, maar de meeste zouden het op het einde van de twintigste eeuw toch afleggen tegen het nieuwe MARC21- formaat van de LC, om de simpele reden dat data van de LC massaal overgenomen worden, waardoor je telkens met lastige conversies geconfronteerd wordt als je per se je eigen versie wilt houden. Her en der zijn nu nog lokale varianten te bewonderen in online catalogi.

Eigenlijk beseften we niet dat we met iets absurds bezig waren

Zo kun je bij de Bibliothèque nationale de France (BnF) een gevonden beschrijving ook bekijken in INTERMARC en UNIMARC. Dat kan eens een leuk tussendoortje zijn in een les catalografie, maar welke gewone sterveling heeft behoefte aan die knoppen in catalogi waarmee je telkens de gegevens in een of ander MARC-formaat kunt omzetten? UNIMARC was trouwens bedoeld als een lingua franca tussen de verschillende formaten. Als iedere bibliotheek haar data omzet van en naar UNIMARC, heeft iedereen slechts één conversieslag nodig in plaats van vele bij een een-op-eenuitwisseling tussen bibliotheken die allemaal hun eigen versie willen gebruiken. In het boek komen kort nog een paar van de “other international formats” aan bod: UNISIST en UNESCO’s Common Communication Format (CCF), waar Hopkinson intensief aan meewerkte en dat ook weer als een lingua franca bedoeld was.

Magnetische tapes

De opbouw van het MARC-formaat is maar één kant van het verhaal: het boek gaat ook over de uitwisseling van data tussen grote bibliotheken in de decennia voor de openstelling van het internet en het ontstaan van het web. Nu nemen bibliotheken een beschrijving uit de LC of OCLC over met een simpele muisklik, maar destijds kon dat alleen maar door grote spoelen computerdata heen en weer te sturen. De auteurs wijzen op het mogelijke alternatief van het toen opkomende nieuwe medium cd-rom, hoewel ze betwijfelen of dat allemaal zo goed zal verlopen, omdat die data in het ISO2709-recordformaat uitgewisseld worden en dat was nu eenmaal ontworpen om ze op die magnetische banden weg te schrijven. Dat formaat kun je nu nog bewonderen in de LC-catalogus via de knop ‘Save record’, ook weer iets wat niet aan de gewone sterveling besteed zal zijn.

Existentiële vragen en het antwoord

Een paar jaar voor zijn dood in 2016 ontmoette ik Alan Hopkinson op een conferentie aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Ik vroeg hem of hij nog plannen had om een update van zijn boek te schrijven. Hij had dat wel willen doen, maar de eerste auteur, Ellen Gredley, had er geen zin meer in. Ondertussen zijn we weer bijna een kwarteeuw na het verschijnen van dit boek en het MARC-formaat is nog steeds de dagelijkse realiteit van vele catalografen, met alle taaie details die erbij horen. Als die catalografen op een onbewaakt moment geconfronteerd worden met een existentiële twijfel in de aard van ‘waar ben ik toch mee bezig?’ of ‘waarom moet dit toch zo?’, dan kunnen ze het antwoord vinden in dit boek.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be