Openbare Bibliotheek Knokke-Heist

META Nummer 2023/5

Openbare Bibliotheek Knokke-Heist

Geschreven door Thomas De Groote
Gepubliceerd op 05.09.2023
IMPORTANT
Boven v.l.n.r.: Maryse Dumont, Drissia Mahou, Hannelies Goethals, Nadia De Groote, Ludwien Casier, Christine Bonny, Lieva Buysse, Bernadette Vanderjeught, Mieke Quataert, Kathy Albrecht, Charlotte Balfoort en Ann Foulon. Onder v.l.n.r.: Marijn Vissers, Lynn Rouzeré, Thomas De Groote, Joke Vangheluwe en Jos Randall. Niet op de foto: Marie-Christine Timmerman en Ann-Sophie D’hoore.

Wanneer werd Openbare Bibliotheek KnokkeHeist opgericht?

De allereerste bibliotheek in Knokke ontstond in het begin van de twintigste eeuw. Het was onder invloed van de toenmalige minister van Onderwijs, Maurice Lippens, dat in 1910 op een zolderkamer een bibliotheek geopend werd. Om de boeken aan de man te brengen, werden ze elke zondag met een kruiwagen naar de kerk gereden, waar je na de zondagsdienst een boek kon lenen.

In de jaren twintig kreeg Knokke er nog een volksboekerij bij, onder de vleugels van de katholieke partij. Deze kreeg onderdak in een hotel. Het duurde tot de jaren zeventig vooraleer er een gemeentelijke openbare bibliotheek opgericht werd. Ondertussen fuseerden de gemeenten Knokke, Heist, Ramskapelle en Westkapelle tot Knokke-Heist en lagen er een aantal grote infrastructurele projecten op de tekentafel. Een daarvan was het nieuwe Cultuurcentrum Scharpoord, waar ook de bibliotheek onderdak kreeg. In september 1976 werd de bibliotheek officieel in gebruik genomen.

Wat is jullie opdracht en hoe vullen jullie die in?

Onze bibliotheek is een klassieke openbare bibliotheek, in de modernste betekenis van het woord. We zijn geëvolueerd van een plek waar je alleen maar boeken kon lenen tot een plek waar je ook kunt studeren, digitale vragen kunt stellen en elkaar kunt ontmoeten, en waar je geprikkeld wordt met tentoonstellingen en debat. Niettemin blijft de bibliotheek als uitleenplek een van de hoekstenen van onze werking.

Binnen Knokke-Heist (KH) vervullen we daarnaast ook een bewaaropdracht. Alle publicaties met als onderwerp Knokke-Heist en alle publicaties geschreven door Knokke-Heistenaren komen in onze KH-collectie terecht.

Wat hebben jullie al kunnen verwezenlijken?

Onze grootste verwezenlijking is onze prachtige collectie en de bijbehorende reputatie. Als bibliotheek bleven we daar steeds in investeren, zowel op het vlak van mensen, middelen als ruimte. Ook zijn we bijzonder trots op onze organisatorische capaciteiten. Zo organiseren we hoogstaande boekpresentaties, bijvoorbeeld over Overleven na de Holocaust. Die lezing ging gepaard met een tentoonstelling, koosjere hapjes, gelegenheidspoëzie en Jiddische muziek. Als klap op de vuurpijl waren de kleinkinderen van Motke Weinberger (over wie het boek gaat) en twee dames die door hem naar Zwitserland gesmokkeld waren tijdens de Tweede Wereldoorlog speciaal naar KnokkeHeist afgereisd.

Welke ambities willen jullie als team nog graag verwezenlijken?

In 2026 zal de hoofdbibliotheek vijftig jaar bestaan. In al die tijd heeft de bibliotheek heel wat nieuwe taken en functies gekregen. Dat kun je duidelijk zien aan de verouderde indeling en de eclectische samenstelling van de materialen. Het zou mooi zijn, mochten we erin slagen om ons gouden jubileum te vieren in een heringerichte bibliotheek.

Het is een uitdaging voor het team om zoveel mogelijk vragen goed te beantwoorden of door te verwijzen waar nodig. Dat vraagt om constante bijscholing, kennis van het werkveld en ook veel geduld. We zijn op de goede weg, maar hier kunnen we nog veel meer betekenen. Daarnaast ligt er voor onze bibliotheek nog een niet te onderschatten rol als gids in een digitale maatschappij weggelegd.

Hoe meet je de impact van jullie werk?

We nemen natuurlijk deel aan of organiseren zelf bevragingen over alle onderdelen van onze werking. De resulterende data zijn van goudwaarde voor het bepalen van ons beleid. We raadplegen ook consequent de uitleendata uit het bibliotheeksysteem. Impactmeting gaat echter verder dan cijfers. Ook aan giechelende scholieren die de verdoken hoekjes van de bibliotheek vinden, kinderen die je gamehoek ontdekken en gebruiken, krantenlezers die elke dag uren in de leeszaal zitten of vrijwilligers die al twintig jaar lang met veel plezier boeken wegzetten, kun je zien dat je een verschil maakt.

Wat maakt jullie team zo uniek?

In ons bibliotheekteam zie je een mooie mix van leeftijden. Er zijn teamleden bij die nog maar net in het vak staan en er zijn een aantal ‘anciens’ die al heel wat watertjes doorzwommen hebben. Dat zorgt voor een uiterst interessante wisselwerking.

Hoe zou je de teamspirit omschrijven?

Als een team dat de lat hoog legt en tot het uiterste wil gaan om een goede dienstverlening te bieden. Dat zorgt ervoor dat collega’s elkaar prikkelen, maar ook ondersteunen. We geven allemaal het beste van onszelf en zo zorgen we er samen voor dat onze bibliotheek voor kwaliteit staat.

Welke achtergrond hebben de teamleden?

Ons team heeft verschillende achtergronden: er zijn een aantal klassieke profielen, zoals leerkrachten en historici. Dat wordt aangevuld met een aantal technische profielen, zoals Charlotte, die een verleden in de grafische sector heeft, en Ann-Sophie, die actief was binnen de architectuurwereld. Dan zijn er een aantal collega’s met een minder voor de hand liggend profiel. Zo heeft Lynn een verleden in het Belgische leger en was Drissia actief in de winkelverkoop. Al deze profielen zorgen voor een unieke mix en een complementair team.

Welke eigenschappen zijn cruciaal om in dit team te functioneren?

Er is maar één universele eigenschap die in ons team niet mag ontbreken: iedereen binnen het team moet een liefde voor de bibliotheek hebben en die ook willen uitdragen. Je bent dus best overtuigd van de sociale, culturele en maatschappelijke meerwaarde die een bibliotheek kan bieden.

Bijna iedereen in het team komt in contact met bezoekers. Om hen goed te kunnen ontvangen, is een glimlach, geduld en vakkennis zeer waardevol.

Welke voordelen (en risico’s) heeft het werken in teamverband voor een openbare bibliotheek?

Zoals reeds aangegeven zorg je er zo voor dat je van elkaar kunt leren en elkaar kunt versterken. Het laat ons toe om iedereen op zijn of haar kwaliteiten in te zetten. Aangezien we een vrij grote groep zijn met verspreide werkuren en locaties is het niet altijd even gemakkelijk om die kruisbestuiving te realiseren. We moeten dus opletten dat we het contact met elkaar niet verliezen.

IMPORTANT

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be