Alek Bosmans

META Nummer 2023/5

Alek Bosmans

Geschreven door Alek Bosmans
Gepubliceerd op 05.09.2023

Hoe ben je in de bibliotheeksector beland?

Ik startte vier jaar geleden in de opleiding kunstwetenschappen aan de KU Leuven. Juist het jaar dat COVID-19 de wereld begon te overheersen. Dat gooide wat roet in het studieleven, ook omdat ik nog niet helemaal goed in mijn vel zat, waardoor eenzaamheid in een eerste studentenjaar geen bonus was. Ik realiseerde me dat ik het best van richting kon veranderen. Ik koos dan voor de richting informatiebeheer van de Erasmushogeschool Brussel (EhB). Spoel enkele jaren door en ik krijg een mail (nadat ik voor mijn richting een studiedag gemodereerd had) dat ze nog een voltijdse vervanger zoeken in het leercentrum Hertogstraat van de UCLL (University Colleges LeuvenLimburg). Direct na mijn examens in juni ging ik daar van start.

In hoeverre heeft je studie je voorbereid op je huidige job?

Informatiebeheer, met focus op de bibliotheekrichting, heeft me op sommige vlakken veel bijgebracht. De vele stages in het werkveld zorgden ervoor dat ik me op een heel korte, maar intensieve periode comfortabeler voelde in de sector. Ook de mogelijkheid (of eerder zelfs de noodzaak) tot netwerken was waardevol.

Welke meerwaarde had het organiseren van een studiedag in het kader van de opleiding voor jou?

Het leerde me voornamelijk hoe belangrijk netwerken is, maar ook hoe cruciaal productief samenwerken is voor een goed verloop van het organiseren. Backupplannen zijn ontzettend belangrijk voor als er iets misgaat. Wat ik geleerd heb, is dat wat fout kan gaan, ook fout zal gaan, en dat nog andere dingen waarvan je niet verwacht dat ze mis zouden lopen, ook mislopen. De flexibiliteit om hiermee om te gaan, is een belangrijke troef die ik zeker wil behouden.

In hoeverre hebben je vorige werkervaringen je voorbereid op je huidige job?

Dit is mijn allereerste echte job. Wat ik wel geleerd heb uit studentenjobs is de vriendelijkheid en het begrip naar zowel gebruikers als collega’s toe. Dat zorgt voor een gezonde en fijne werksfeer.

Ik vind dat iedereen zich welkom moet voelen, en dan is het onze taak als medewerker om daar actief aan te werken

Waar werk je nu? En wat houdt jouw baan in?

Ik werk nu als baliemedewerker en adviseur in Leercentrum Hertogstraat van de UCLL (bij de lerarenopleiding). Ik ben een allrounder die in de frontoffice werkt, ik voer materialen in en af en help gebruikers verder in verscheidene gebieden, voornamelijk onderzoek of ondersteuning bij audiovisueel (AVM-)materiaal.

Welk thema ligt je nauw aan het hart?

Ik vind diversiteit en inclusie ontzettend belangrijk. Een thema dat evolueert en waar nooit een oplossing voor is, maar dat toch belangrijk blijft om in mee te zijn. Belangrijk daarin blijft dat wij niets weten in verband met dat onderwerp en dat er talloze mensen zijn die veel slimmer, respectvoller en beter weten hoe met die dingen om te gaan. Het blijft cruciaal om dan in contact met hen te blijven. Ik vind dat iedereen zich welkom moet voelen, en dan is het onze taak als medewerker om daar actief aan te werken.

Wat haal je er voor jezelf uit, zowel persoonlijk als professioneel?

De voldoening van gebruikers verder te helpen, doet me ontzettend veel. De directe reactie is een belangrijke input waardoor ik mijn job alleen maar beter doe.

Wat raad je jonge mensen aan die zich willen engageren in de vereniging?

Wees vriendelijk en behulpzaam, durf ideeën op tafel te brengen. Jullie zijn ontzettend belangrijk om jongere en nieuwere mensen naar de bibliotheek te brengen. Haal aan wat jou zou aantrekken en blijf communiceren met jonger volk van zodra je opgroeit. Jullie stem is veel meer waard dan je vaak denkt, dus deel je gekke ideeën.

Wat is de meest voorkomende misconceptie over je jobinhoud wanneer je mensen vertelt dat je in een leercentrum werkt? En hoe weerleg je die?

De vraag die ik het meest krijg in verband met mijn job als leercentrum-medewerker is: “Wat is een leercentrum?”, waarop ik dan uitleg dat het eigenlijk een vernieuwende term is voor (vaak) hogeschool- en universiteitsbibliotheken. Waarop automatisch de volgende vraag komt: “Hoe vaak per dag heb je al gezegd dat iemand stil moet zijn?” Mijn antwoord blijft dat wij eigenlijk geen stille bibliotheek meer zijn, en dat we evolueren naar een ontmoetingsplaats, eerder dan een plaats die enkel dient om in stilte boeken te raadplegen.

IMPORTANT

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be