Klassieke dienstverlening, soms onzichtbaar, blijft relevant

META Nummer 2023/2

Klassieke dienstverlening, soms onzichtbaar, blijft relevant

Geschreven door Stieve Van der Bruggen
Gepubliceerd op 14.03.2023
IMPORTANT

De rol van hogeschoolbibliotheken in het ondersteunen van hun opleidingen is groot. De manieren waarop we dat als dienst doen, zijn echter niet altijd volledig zichtbaar. Iedereen denkt in eerste instantie aan de ‘fysieke’ bibliotheekfuncties: het uitlenen van papieren collectie, het aanbieden van pedagogische en audiovisuele materialen, het inrichten van aantrekkelijke werkplekken en het voorzien van een relevante en gebruiksvriendelijke digitale collectie.

Een ander luik, vaak minder zichtbaar, is het grondig ondersteunen van studenten, docenten en onderzoekers op het vlak van informatie- en onderzoeksvaardigheden. In onze leercentra van campussen Turnhout en Vorselaar aan Thomas More-hogeschool geven we zo jaarlijks heel wat informatie- en diepgaansessies in onderzoeken informatievaardigheden. Wat begon als een spontaan initiatief, waarbij ik met een klein hartje bij de opleidingen aanklopte om hen erop te wijzen dat we gerust onze expertise wilden delen over hoe en waar studenten en docenten efficiënt informatie konden zoeken en verwerken, groeide uit tot een vaste plek van onze informatiesessies binnen een aantal vakken van de lerarenopleidingen op beide campussen.

Standaard geven we ieder academiejaar een informatiesessie aan alle eerstejaarsstudenten. De derdejaarsstudenten, die diepgaander op zoek moeten naar informatie, krijgen een sessie voor gevorderden. Deze sessies worden steeds door docenten aangevraagd, en door ons met veel goesting voor het vak gegeven. Ten slotte organiseren we in het kader van de bachelorproeven de campagne Bij de bibliothecaris op de schoot, waarbij studenten op maat en eenop-een verder geholpen worden bij hun eindwerk. Enkele veel voorkomende vragen bij dat halfuurtje begeleiding zijn: hoe gebruik ik goede trefwoorden voor mijn onderwerp? Waar kan ik het best informatie zoeken? Hoe refereer ik aan dit artikel? Wat is referentiesoftware? Hoe kan ik in deze situatie het best plagiaat voorkomen?

En haalt dit iets uit? Ja! Waar studenten in hun eerste jaar weinig interesse vertonen in de materie (Is dit relevant voor mij? Heb ik dit ooit nodig? Ik zal het wel kunnen zeker?) merken we dat laatstejaars echt wel weten dat ze door ons verder geholpen worden. De rol van onze dienst, naast het aanbieden van het bos, is om hen de bomen te doen vinden.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be