Dit artikel is het eerste artikel in de korte Essay-reeks ‘Duaal leren voor diverse doelgroepen: het vervlechten van sector en opleiding’.
In deze disruptieve tijden waarin alles razendsnel digitaliseert en evolueert, zijn levenslang leren en het vermogen om zich constant aan te passen van cruciaal belang. Dat geldt voor bedrijven en organisaties, maar zeker ook voor het onderwijs, waar de aangeleerde kennis en vaardigheden vaak al verouderd zijn voor de studenten op de arbeidsmarkt terechtkomen. Geen eenvoudige taak, en volgens de Vlaamse Adviesraad voor Innoveren en Ondernemen (VARIO) scoort Vlaanderen zwaar ondermaats op levenslang leren.
Zo’n 7 à 8 procent van de Vlamingen tussen 24 en 64 jaar zegt de vier voorafgaande maanden een opleiding te hebben gevolgd. In Nederland is dat 18,8 procent en in Zweden zelfs 28 procent. (Romans, 2021). Technologische ontwikkelingen veranderen de samenleving en de manier waarop we onze job uitvoeren ingrijpend. Mensen moeten blijven bijleren, ook – en misschien zelfs vooral – in onze sector. Daarom hebben de graduaatsopleidingen Informatiebeheer: Bibliotheek en Archief van de Erasmushogeschool Brussel (EhB) en Arteveldehogeschool, met middelen van het Europees Sociaal Fonds (ESF), een onderzoeksproject opgezet om de mogelijkheden van duaal leren in de informatiesector af te tasten. Het opzet is om een proeftuin te organiseren om verschillende vraagstukken met betrekking tot duale leertrajecten als volwaardige leerweg te beantwoorden.
We onderscheiden twee fases binnen het project waarin de volgende doelstellingen vooropstaan: In de eerste fase identificeren we (deel)- competenties die geschikt zijn om via duaal leren te verwerven. Dat gebeurt in interactie met een lerend netwerk van werkveldpartners (dat zijn instellingen of organisaties waar studenten duaal leren).
In deze fase participeren alle onderwijsniveaus van de informatiesector in het project, van secundair volwassenenonderwijs over hoger tot universitair onderwijs. Daarnaast werken we adequate tools voor werkveldpartners uit om studenten optimaal te begeleiden in het aanleren van nieuwe competenties. We ontwikkelen ook een opvolgings- en evaluatiemodel zodat werkveldpartners op kwalitatieve wijze studenten kunnen evalueren.
In de tweede fase brengen we de resultaten uit de eerste fase over naar een ander werkveld en opleidingsniveau (de professionele bachelor Audiovisuele kunsten, afstudeerrichting Podiumtechnieken). Op die manier verzekeren we ons van de universaliteit en de falsifieerbaarheid van onze bevindingen.
De partners in dit project zijn, naast EhB en Arteveldehogeschool, CVO Groeipunt, de Master of Arts in de Archivistiek: Erfgoeden Hedendaags Documentbeheer van de VUB, FARO, de VVBAD, het Sociaal Fonds voor de Podiumkunsten en het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO). Het project loopt van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2023.
Duaal leren als oplossing?
Duaal leren verschilt sterk van een klassieke stage: een stage is een toepassing van de kennis die je op school opdoet, bij duaal leren worden een aantal leerdoelen echt op de werkvloer aangeleerd. In Zwitserland wordt reeds enige tijd zwaar ingezet op duaal leren, de combinatie van leren en werken. Dat zorgt voor een attitudeverandering: mensen raken eraan gewend leren en werken te combineren, en blijven dat doen in hun verdere carrière. Duaal leren is daar ook volledig gelijkwaardig aan het klassieke onderwijs. De laatste tijd gaat veel budget van onderwijs naar duaal leren, maar vooral naar het technisch en het beroepsonderwijs, naar de combinatie van school en werkvloer. Toch zijn de resultaten voorlopig niet echt succesvol te noemen: verschillende campagnes later blijkt amper 1,5 procent van alle leerlingen in het technisch en het beroepsonderwijs duaal te leren (Hinssen, 2022).