Timemanagement: wat heb je daaraan?
Nu de onmiddellijke gevolgen van de verschillende coronagolven die ons overspoelden langzaam onder controle raken, starten de activiteiten ook in de informatiesector weer helemaal op. Daarbij moet er werk, dat blijven liggen is, ingehaald worden en intussen moeten er nieuwe initiatieven voorbereid worden. Soms leidt die opeenstapeling van werk bij teamleden, die elkaar intussen ook minder hebben kunnen spreken, tot menselijke spanningen die zelfs de werking van de dienst onder druk kunnen zetten.
Een goed systeem om die taken en de tijd te beheren, is dan cruciaal om, met zo min mogelijk stress, de dienst weer vlot te laten draaien. Daarvoor biedt een eenvoudig toepasbaar timemanagementsysteem een oplossing.
Timemanagement is dus een cruciale vaardigheid om te beheersen. Dat geldt voor iedereen en op elk niveau. Niet enkel de manager of leidinggevende zal de tijd immers moeten beheren, ieder blijft ook zelf verantwoordelijk voor hoe hij of zij de eigen tijd invult. Bovendien kan deze vaardigheid op dezelfde manier ingezet worden om het eigen privéleven efficiënt te managen of, nu ook thuiswerk meer en meer voorkomt, de combinatie van werk en privéleven vlot te laten verlopen.
De kunst van het efficiënt beheren van je tijd veronderstelt inzicht in een (eenvoudig) systeem, inzicht in jezelf en wat oefening. Zo wordt het beheren van je tijd uiteindelijk een onbewuste reflex, wat heel wat gemoedsrust met zich meebrengt.
Timemanagement: het systeem
De timemanagementmatrix
Efficiënt tijdsbeheer is gebaseerd op het inzicht dat alle activiteiten die we verrichten in vier groepen ingedeeld kunnen worden. We houden ons soms bezig met activiteiten die dringend en belangrijk zijn. Daarnaast zijn er activiteiten die belangrijk, maar (nog) niet dringend zijn, activiteiten die niet belangrijk, maar wel dringend zijn en (zelfs) activiteiten die niet belangrijk en ook niet dringend zijn.
In onze lessen soft skills voor informatiebeheerders aan de Erasmushogeschool Brussel vragen wij onze studenten, als introductie op de lessen over timemanagement, wel eens om alles wat ze die dag gedaan hebben of zullen doen in die vier groepen van activiteiten in te delen. De resultaten daarvan zijn soms ontnuchterend. De groep met niet belangrijke en niet dringende activiteiten blijkt geregeld verreweg de grootste te zijn.
We overlopen die vier groepen:
- Belangrijke en dringende activiteiten zijn activiteiten die onmiddellijk uitgevoerd moeten worden. Ze zijn immers belangrijk en dringend. Het afmaken van die subsidieaanvraag die morgen nog ingediend moet worden, is er een voorbeeld van. Uitstel is gewoonweg niet meer mogelijk.
- Belangrijke maar niet dringende activiteiten zijn belangrijk en moeten dus gedaan worden, maar ze zijn (nog) niet dringend. Hier kun je denken aan het voorbereiden van een vergadering van volgende week of een toekomstig functioneringsgesprek. Er is nog wat tijd. De activiteit is nog niet dringend geworden. Dat wil zeggen dat je ze nog in alle (soms relatieve) rust kunt voorbereiden.
- Niet belangrijke maar wel dringende activiteiten zijn die activiteiten die nu gedaan zouden moeten worden omdat ze dringend zijn, maar – als je er even verder over nadenkt – eigenlijk niet zo belangrijk zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor dat gesprek met een mogelijke nieuwe samenwerkingspartner voor de instelling dat in de namiddag gepland staat, maar eigenlijk ook door iemand anders gevoerd kan worden.
- Niet belangrijke en niet dringende activiteiten zijn die activiteiten die evengoed later of misschien zelfs helemaal niet uitgevoerd moeten worden. Hier kun je denken aan discussies over vakantieplanningen terwijl het werk van vandaag schreeuwt om eerst gedaan te worden.
Wanneer we deze vier activiteiten schematisch in een matrix voorstellen, ziet die er als volgt uit: