Lokale instanties worden geconfronteerd met steeds meer uitdagingen, onder andere op het vlak van informatie- en archiefbeheer. Het is voor hen moeilijk om hiervoor de nodige menskracht en expertise in huis te halen. Een aantal jaren geleden startte de Provinciale Ondersteuning Lokale Instanties (POLIS, toen nog PIVA eGov), een departement van de Provincie Oost-Vlaanderen, met een ondersteuningsaanbod rond informatie- en archiefbeheer voor de OostVlaamse lokale besturen. Bijna vijf jaar later is dat aanbod sterk uitgebreid en heeft POLIS drie experten informatiebeheer in dienst, met de bedoeling de komende jaren nog verder uit te breiden.
- “We willen een SharePoint inrichten voor gebruik, maar weten niet hoe eraan te beginnen. Onze IT-dienst heeft alles technisch klaargezet. Kunnen jullie ons hierbij helpen?”
- “Het OCMW- en gemeentelijk archief verhuizen naar het depot. Maar we kampen met een plaatstekort. We moeten archiveren, maar hoe beginnen we eraan? Wat mag vernietigd worden en wat niet? Kunnen jullie ons hierbij helpen?”
- “We hebben verschillende aanvraagformulieren die we graag op onze website willen zetten. We vragen echter veel informatie en we denken dat te kunnen beperken. Kan dat? Kan er ook geautomatiseerd worden?”
Dat zijn een aantal voorbeelden van vragen die we ontvangen en waarmee een gemeente geconfronteerd wordt. Het toont de complexiteit van informatiebeheer aan. Voor kleine en middelgrote gemeenten is het vaak roeien met de riemen die men heeft. Maar ook centrumsteden hebben niet altijd de nodige kennis in huis, waardoor ze veelal maar een deel van de informatiebeheertaken opnemen. Nochtans zijn er steeds meer complexere uitdagingen waarbij de rol van informatiebeheerders steeds meer geapprecieerd wordt. Het is echter onmogelijk voor één persoon om dat alles op te nemen. Diversificatie van expertise is nodig. Gemeenten en andere lokale instanties zijn daarom veelal genoodzaakt om buiten de organisatie die expertise te gaan zoeken.
Waarom POLIS?
POLIS is een kleine twintig jaar geleden als PIVA eGov opgericht binnen de Provincie Oost-Vlaanderen. Vele gedaanten later is POLIS uitgegroeid tot een expertisecentrum dat lokale besturen bijstaat in hun bestaande werking en verschillende projecten. Speerpunten van POLIS zijn onder andere diverse data protection officers (DPO’s) die actief zijn bij Oost-Vlaamse besturen, een uitgebreide werking op het vlak van geografische informatiesystemen (GIS), ondersteuning op het vlak van het verwerken van GAS-misdrijven (gemeentelijke administratieve sancties), ondersteuning voor ICT en een steunpunt voor Data & Analyse. Recent is een aanbod ontwikkeld rond smart cities en databeheer.