Een vlotte online klantreis betekent niet alleen drempels wegwerken, maar ook keuzestress vermijden. Aan de gebruiker wordt maar een beperkt aantal mogelijke acties getoond. Bij aanwezige items krijgt de knop ‘Waar staat het?’ prioriteit. Bij uitgeleende items krijgt de reserveerknop prioriteit, pas daarna krijgt de lener een verdere keuze: op welke locatie wil je het boek ophalen? Is het een exemplaar dat je enkel mag inkijken en dus wilt reserveren voor de leeszaal? Bij bibliotheken met transport tussen locaties worden de locaties met aanwezige exemplaren eerst getoond, zodat leners het materiaal daar reserveren en zelf afhalen; dat spaart transport uit voor de bibliotheek. Het is een mooi voorbeeld van nudging.
In de loop van 2022 wordt verder onderzocht hoe de gebruikservaring voor leden die aangemeld zijn op Mijn Bibliotheek nog verbeterd kan worden via personalisering.
De verschillende deelprojecten van het vernieuwingstraject
Zoals eerder vermeld, bestaat het vernieuwingstraject bibliotheekdiensten dus uit verschillende (deel)projecten die de klantreis op de bibliotheekwebsite verbeteren, aangepast aan de verwachtingen en de noden van een hedendaags publiek. Sommige deelprojecten leidden tot essentiële, door het publiek (al lang) verwachte diensten. Uit andere deelprojecten kwamen functionaliteiten die het leven van de lener net iets gemakkelijker maken. Nog andere projecten werden na vooronderzoek stopgezet.
Samenwerking met de bibliotheeksector
De deelprojecten verlopen steeds in cocreatie met bibliotheken. De werkgroep volgt het project al jarenlang op. Dan zijn er voor de meeste deelprojecten pilootbibliotheken die projecten testen, feedback geven en de ontwikkeling sturen. Bij de uitwerking van het vernieuwde IBL werden daarnaast ook knopen doorgehakt door middel van stemrondes voor de volledige bibliotheeksector, met een systeem van gewogen stemmen.
Voor alle openbare bibliotheken en hun leners
Nieuwe diensten en functionaliteiten worden steeds ontwikkeld op de basisinfrastructuur digitale bibliotheek. In het voorjaar van 2023 zullen alle openbare bibliotheken in Vlaanderen en Brussel aangesloten zijn op het eengemaakte bibliotheeksysteem. Vanaf dan kunnen zij deze diensten en functionaliteiten gebruiken en aanbieden aan hun publiek. Elke bibliotheek maakt daarbij eigen keuzes vanuit de lokale context en autonomie. Zo kunnen bibliotheken de e-boekendienst betalend aanbieden of een extra kost vragen voor het laten klaarleggen van aanwezige werken.
De deelprojecten
Digitale levering
De lener leent een online exemplaar van het werk. In de catalogus staat duidelijk aangegeven van welke titels ook e-boeken beschikbaar zijn via het e-boekenplatform. Hiervoor werd de catalogusintegratie op de bibliotheekwebsites vernieuwd. In 2022 verbeteren we de integratie van de interactieve kinderboeken (Fundels) in de publiekscatalogus en onderzoeken we wat een goede aanpak is voor een aanbod van filmstreaming. De bibliotheek kan er nu ook voor kiezen om de digitale diensten die toegankelijk zijn via Mijn Bibliotheek betalend aan te bieden.