De VVBAD blaast dit jaar honderd kaarsjes uit en in deze tijdsspanne van een eeuw zijn onze vereniging, sector en maatschappij sterk veranderd. In haar missie spreekt de VVBAD niet langer over bibliothecarissen, documentalisten en archivarissen, maar over informatieprofessionals. Is dat newspeak om het imago van de sector op te blinken of duidt het een bocht aan naar een andere toekomst?
Twee jaar geleden schreef ik een artikel over de nieuwe graduaatsopleiding en gaf het de titel The Times They Are a-Changin’, hopend dat de nieuwe opleidingen zouden bijdragen aan positieve veranderingen in de sector. De nieuwe structuur is een stuk wendbaarder om inhoudelijke wijzigingen uit te voeren en te innoveren. Deze wendbaarheid is de afgelopen twee academiejaren zeer welkom geweest, want een andere katalysator heeft tendensen, aanwezig in de maatschappij, versneld.
Ik schrijf uiteraard over de coronapandemie, die onze maatschappij in maart 2020 tot stilstand bracht en ons werken radicaal digitaliseerde. Digitalisering is geen nieuwe trend en werd al langer voorspeld. De versnelling biedt onze sector kansen om onze vaardigheden aan te wenden in andere organisaties, buiten de klassieke sector van archieven, bibliotheken en documentatiecentra. Werknemers in organisaties hebben nood aan specifieke informatie om hun job uit te voeren en hiervoor zijn performante informatiesystemen nodig. Het uitbouwen en beheren van deze systemen lijkt me een ideale taak voor een professional die informatie kan verzamelen, structureren en beschrijven. Laten we deze persoon ook een informatieprofessional noemen, die als doelstelling heeft om de informatiehuishouding binnen bedrijven en andere organisaties te beheren.
In 2018 schreef Agoria in een rapport over de digitalisering van de arbeidsmarkt. Hierin voorspelt de sectororganisatie nieuwe jobs in het informatiedomein, namelijk: informatiefilteraar, -verwerker en -beschermer. Als vereniging en sector moeten we deze nieuwe profielen, samen met de bovenstaande informatieprofessionals die nu in organisaties bezig zijn met het beheren van SharePoints, documentmanagementsystemen of andere informatie-applicaties, aanspreken en betrekken. Hiervoor zullen we kritisch naar onszelf moeten kijken en kunnen uitleggen wat we allemaal gemeen hebben.
Wat kunnen wij?
Dat het moeilijk is om onze sector en ons beroep uit te leggen aan buitenstaanders, is een openstaande deur intrappen. De clichés volgen in een gesprek relatief snel na het vermelden dat je een bibliothecaris, archivaris of documentalist bent en bij de vermelding van de nieuwere term informatieprofessional krijg je eerder een vragende blik. De diversiteit van functies en organisaties in de sector maakt het ook niet altijd gemakkelijk om een uniform beeld te schetsen of duidelijk te antwoorden, zonder het aanbrengen van nuance. Vandaar kijken we beter naar wat we kunnen en naar wat ons onderscheidt van andere beroepen.
In dit onderdeel bekijken we de vaardigheden en De informatieprofessional van de toekomst competenties die eigen zijn aan jobs in de informatiesector. Informatieprofessionals werken vaak binnen een organisatie en dat bepaalt voor een stuk de context waarin ze hun vaardigheden ontplooien. In het onderwijs en ook steeds meer op de arbeidsmarkt wordt de nadruk gelegd op 21ste-eeuwse vaardigheden.
Vaak wordt er dan verwezen naar zaken zoals samenwerken, kritisch denken, computational thinking, mediawijsheid, informatie- en ICT-vaardigheden. Deze vaardigheden zijn essentieel in de informatiesector en behoren tot de gereedschapskist van veel informatieprofessionals. Mediawijsheid en informatievaardigheden zijn twee hoekstenen van onze sector. Hierin blinken we uit en dat moeten we uitdragen. In tijden van fakenieuws, alternatieve feiten en complottheorieën zijn dat belangrijke competenties in onze maatschappij, en bibliotheken hebben als laagdrempelige kennisinstellingen hierin een grote rol te spelen.
Burgers hebben vaak een hoge waardering voor de openbare bibliotheek. Laten we deze waardering dan ook gebruiken om positieve maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen. Daarnaast moeten we onze relatie tot IT-professionals herdefiniëren en een duidelijke positie innemen, maar hierover later meer.