Wanneer werd De Intro opgericht?
In 2017 hebben we samen met een groep leners en bezoekers een onderzoek afgerond naar wat een moderne muziekbibliotheek nog kan betekenen, nu fysieke uitleningen van cd’s en dvd’s sterk slinken. Een van de ideeën was om zelf ook voor content te zorgen, en om onze leners ook via digitale weg te verrassen en inspireren. Dat doen we sindsdien met onze blog De Intro, met regelmatige bijdragen door vijf collega’s.
Wat is jullie opdracht en hoe vullen jullie die in?
We willen voor onze leners, bezoekers en alle geïnteresseerden gids, expert en inspirator zijn. Dat betekent concreet dat we mensen geregeld iets anders, iets verrassends of iets nieuws leren kennen, weg van de gebaande paden. We verruimen hun culturele blik op de wereld door verbindingen te leggen tussen muziek en andere cultuuruitingen.
Wat hebben jullie al kunnen verwezenlijken?
Intussen publiceren we al 3,5 jaar blogposts, in totaal bijna tweehonderd stukjes. Die zijn heel uiteenlopend qua aanpak en inhoud, maar er zit toch een grote eenheid en herkenbaarheid in, dankzij het uitgangspunt om te inspireren. We zijn dan ook heel trots op onze recente bekroning, de initiatiefprijs-Victorine van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI).
Welke ambities willen jullie als team nog graag verwezenlijken?
We willen in de eerste plaats inspirerende teksten blijven schrijven. Voorts mikken we er ook op bekender te worden bij een groter publiek, en dat is breder dan alleen muziekliefhebbers. De Intro moet een sterk merk worden dat garant staat voor kwaliteit en verrassing. Een van de concrete ideeën is af en toe samen te werken met een gastcurator.
Hoe meet je de impact van jullie werk?
Dat is niet zo eenvoudig. Puur cijfermatig is het aantal abonnees op onze blog nog steeds gering, maar via deelacties op onze sociale media zien we toch dat we een groter bereik en vooral veel appreciatie krijgen.