Workshop 2 (‘evalueren’) focuste op de kwaliteit: wat vonden de kinderen mooi, saai, leuk, nuttig, … aan meubilair en ruimtes; foto’s van onze bib én referentiebeelden van elders werden getoond, besproken en geëvalueerd.
In workshop 3 (‘prefereren’) konden de kinderen ten slotte hun ideale bibliotheek (of onderdeel) zelf ontwerpen in maquettevorm.
En de ideale jeugdafdeling is …
Op de eerste plaats: vooral niet saai! Kinderen willen ‘eens iets anders’: ze willen variatie en geen uniformiteit. Dat geldt zowel voor de rekken als voor de zitelementen.
Speelse boekenrekken en -bakken in alle vormen en maten, ook om op te zitten, liggen of kruipen; staande, liggende en hangende rekken; bakken in grillige en speelse vormen.
Bij de zitelementen gaat het van liggende (zitzakken, kussens), over staande (stoeltjes) en hangende (hangmat, zitbollen) tot ingebouwde (geïntegreerd in muren) zitelementen. Liefst in speelse vormen zoals een boom, hut of tent; aangepast aan elk soort gebruik (lezen, praten, spelen, cocoonen), maar steeds comfortabel en modern.
De rekken en zitelementen moeten ook flexibel zijn, zodat de opstelling regelmatig gewijzigd kan worden. Op de tweede plaats moet een bibliotheek huiselijk knus zijn.
Met gebruik van natuurlijke materialen (hout, tapijten), sfeervolle verlichting, voldoende groen (echte en kunstplanten, zelfs kunstgras voor een rustgevend effect), warme kleuren (geen wit of zwart), kleurvlakken of zelfs kunstwerken (graffiti) op de muren.
Eventueel aangevuld met sfeerbeelden op schermen (van bijvoorbeeld een aquarium). Veel aandacht ging naar de spelelementen. Die moeten ruimschoots aanwezig zijn (speelgoed, games, ballenbad, schommel, glijbaan, trampoline, enzovoort) maar liefst in een afgesloten speelruimte om de rest van de bibliotheek niet te storen.
En ten slotte moeten er zeker ook warme en koude dranken en snacks in de bibliotheek te verkrijgen zijn. Een inventaris dus van goede ideeën voor onze toekomstige jeugdafdeling. Nu nog de realisatie …
Het volledige verslag van Michelle Bylemans met de resultaten is te vinden op de website van de bibliotheek van Geraardsbergen.