In 2019 publiceerde de Amerikaanse onderzoekster Sarah Park Dahlen op haar website (www.readingspark.wordpress.com) een onderzoek naar de verschillende soorten personages in Engelstalige kinderboeken verschenen in 2018.
De bijbehorende grafiek spreekt boekdelen: 50% van alle personages zijn witte mensen en 27% zijn dieren of objecten. Dat betekent dat slechts de overige 23% van de personages niet-witte mensen zijn: personages van Native American/First Nations- (1%), Latijns-Amerikaanse (5%), Aziatische (7%) of Afro-Amerikaanse/ Afrikaanse (10%) origine.
De cijfers zeggen al heel veel, maar misschien nóg betekenisvoller is dat Park Dahlen in haar grafiek de verschillende personages, afhankelijk van hoe goed ze vertegenwoordigd zijn in boeken, een grote dan wel piepkleine spiegel laat vasthouden.
Ze verwijst daarmee naar een metafoor die essentieel geworden is voor wie over diversiteit en kinderboeken spreekt: wie een boek als een spiegel aangereikt krijgt, kan zichzelf erin herkennen en voelt zich in zijn bestaan bevestigd.
Tegelijkertijd hebben kinderen boeken ook nodig als vensters, zodat ze leren dat hun perspectief niet het enige is. Het probleem vandaag is dat veel kinderen te weinig spiegels hebben en dat wie zich wel al kan herkennen in een boek, dan weer te weinig vensters aangeboden krijgt.
Iedereen welkom
Daar wil het project Every Story Matters – making books more inclusive verandering in brengen. In dit partnerschap zetten zes Europese partners zich in om kinder- en jeugdliteratuur op grote schaal inclusiever te maken.
Daarvoor krijgen ze financiële steun van Creative Europe. Inclusief, daarmee wordt een literatuur bedoeld waar iedereen zich welkom voelt, ongeacht socio-economische of culturele afkomst, seksuele voorkeur of genderexpressie, lichamelijke of mentale beperking.