Lezen in de gevangenis
Op de vraag wat de respondenten het liefst lezen blijkt vooral non-fictie populair te zijn, met een voorkeur voor geschiedenis, psychologie en vooral waargebeurde verhalen en biografieën. In de fictie-afdeling zijn vooral thrillers populair, fantasy, sciencefiction en stripverhalen. Literatuuronderzoek leert dat de leesvoorkeur van de respondenten niet zo veel afwijkt van de leesvoorkeur van niet-gedetineerde mannen. 41 procent van de respondenten geeft aan dagelijks te lezen, 32 procent wekelijks, 6 procent maandelijks. 9 procent verklaart bijna nooit te lezen en 4 procent alleen als het echt moet. 3 procent van de respondenten noemt zichzelf een veellezer.
Op de vraag wat lezen bemoeilijkt, komen concentratieproblemen en gebrek aan stilte als belangrijkste punten naar voren. In de drie gevangenissen lopen de betekenissen die toegekend worden aan lezen min of meer gelijk. Voor de meeste respondenten (52 procent) betekent lezen een manier om te ontspannen en rust te vinden in het hoofd, een manier om stress te verminderen en een manier om als een kalmer mens de dag door te komen, wat aangenamer is voor iedereen, zowel medegevangenen als personeel. Meerdere respondenten vertellen dat tv of film kijken dat effect minder heeft en ze schrijven dit toe aan het feit dat lezen meer inspanning vraagt en je er volledig in op kan gaan. Het tweede belangrijke punt (48 procent) is de connectie die gemaakt wordt met studeren, met ‘slimmer’ worden en meer inzicht krijgen. Enerzijds is lezen een manier om de geest alert te houden: een middel tegen sloomheid, depressieve gevoelens, afstomping, ongeïnteresseerdheid en geheugenverlies, wat vooral speelt bij gedetineerden die voor langere tijd vastzitten. Anderzijds wordt lezen bekeken als een middel tot ontplooiing: om een taal te leren of ze beter onder de knie te krijgen, om inzicht te krijgen in de eigen situatie/persoonlijkheid/problemen, om het werk of de cursus theoretisch te onderbouwen of om beter voorbereid aan het leven in vrijheid te beginnen.
Het worstelen met het concept tijd is voor 39 procent van de respondenten een reden om aan lezen te beginnen. Er zijn twee groepen respondenten beschrijfbaar. Enerzijds de groep met een negatieve tijdsbeleving: zij beschouwen de detentietijd als een groot, zwart gat dat levensjaren opslokt, een periode waarin ze totaal nutteloos zijn. Slapen, tv kijken en liefst vlot verteerbare boeken lezen, zijn hulpmiddelen om de omgeving te negeren en te vergeten. De positieve tijdsbelevers daarentegen proberen de detentietijd in de mate van het mogelijke om te buigen tot iets nuttigs, ze hechten geloof aan het concept ‘maakbaarheid’. Het zijn meestal deze respondenten die kritischer staan tegenover het audiovisuele aanbod en ze zijn kieskeuriger in wat ze lezen.
Gedetineerden die beeld- en leescultuur combineren, maken graag de vergelijking tussen het geschreven verhaal en de verfilmde versie. Tijdens interviews kwamen soms verrassende analyses ter sprake. Binnen de groep lezende respondenten zijn er enkele kleinere groepen te detecteren met specifieke kenmerken. Zo zijn er een aantal lezers die ik openbaringslezers noem: voor hun detentietijd kwamen ze zelden of nooit in een bibliotheek en hadden ze helemaal geen interesse in lezen of in boeken. Tijdens hun detentietijd hebben ze op het juiste moment het juiste boek in handen gekregen en dat heeft voor een volledige ommekeer gezorgd. Ze kregen de smaak voor het lezen te pakken, ze ontdekten een favoriet genre of een favoriete schrijver en ze maakten van daaruit de stap naar andere soorten literatuur. Dit zijn de lezers die volledig in hun lectuur kunnen opgaan en het zijn vaak zeer enthousiaste mensen die hun boekenkennis graag delen. Dat maakt hen uitermate geschikt als ambassadeur en als mogelijke medewerker van de bibliotheek.
Binnen de respondentengroep zijn er ook een aantal mensen die ik detentielezers noem: voor hen is lezen enkel en alleen verbonden met de detentietijd. Het zijn respondenten die meestal meerdere detenties achter de rug hebben en die nooit of zelden lezen als ze buiten de gevangenis vertoeven. Tijdens de detentieperiodes is lezen voor hen echter absoluut noodzakelijk om op een goede manier door hun detentietijd te komen. Naast de elementen rust (52 procent), studie (48 procent), tijd invullen (39 procent), in een andere wereld stappen (29 procent), taal bijschaven (26 procent), inzicht krijgen (21 procent), leven na detentie voorbereiden (21 procent), tegen verveling (19 procent) en weg zijn van de anderen (10 procent) is “het zoeken van troost” voor 20 procent van de respondenten een reden om te lezen. Die respondenten raadplegen religieuze werken op zoek naar een vorm van spirituele houvast of ze lezen biografieën op zoek naar een rolmodel of een levensbeschouwelijke context.