André Vandorpe staat aan het roer van een organisatie die meer dan 400 uitgevers, boekhandels en boekenimporteurs verenigt. De Vereniging Vlaamse Boekverkopers (VVB), de Vlaamse Uitgevers Vereniging (VUV) en Verenigde Boeken Importeurs (VBI) vormen samen één vereniging onder de koepel van Boek.be. Net als de andere boekenpartners in het Boekenoverleg trekken Boek.be en de VVBAD aan het zelfde zeel: dat van boeken lezen en kopen en ontlenen en savoureren. Een gesprek over belangen, vaak gemeenschappelijk soms tegenstrijdig.
Boek.be maakt, net als de VVBAD, deel uit van het Boekenoverleg waarin vanuit verschillende perspectieven naar het boek wordt gekeken. Hoe gaat het Boekenoverleg om met de soms tegenstrijdige belangen?
De ambitie bij de opstart in 2007 was om de verschillende partners die met boeken bezig zijn te verenigen in een overlegplatform om een gezamenlijke strategie uit te tekenen. Hoe kunnen we op een constructieve en transparante manier tegemoetkomen aan onze gemeenschappelijke belangen? Want het ene hangt met het andere samen. Voor alle partners binnen het Boekenoverleg begint het bij het lezen. Dus het is evident dat een goed doordacht leesbevorderingsbeleid noodzakelijk is als uitgangspunt. Om vervolgens te zoeken naar de grootste gemene deler bij alle kanalen die het lezen bevorderen, zoals de bibliotheek, de boekhandel en het onderwijs. Collectieve standpunten en acties kunnen duidelijk maken wat de noden zijn om een cultureel hoogwaardig product zoals het boek te promoten bij een zo breed mogelijk publiek. Werkt dat? Het kan altijd beter natuurlijk, we zitten niet altijd op dezelfde golflengte. Maar met de generieke campagne ‘Boek tijd voor een boek’ willen we in nauwe onderlinge samenwerking onze gemeenschappelijke doelstelling realiseren: meer mensen sensibiliseren om geregeld tijd te nemen voor het lezen van een goed boek.
Is de campagne al volledig uitgetekend?
De campagne kreeg op 21 juni, bij de overgang naar het zomeruur, reeds een pre-launch onder de vorm van ‘leesmarathons’. Bij de overgang naar het winteruur op 29 oktober wordt de campagne definitief gelanceerd. Die dag stellen we op een vijftal locaties de ‘Tijdloze Tachtig’ voor aan het brede publiek, en dus niet uitsluitend aan reeds ‘overtuigde’ lezers. Voor het samenstellen van deze ‘Tijdloze Tachtig’ vroegen we boekhandelaars welke (non-)fictie romans die de voorbije 80 jaar werden gepubliceerd, voor hen nog steeds belangrijk én voor het publiek relevant blijven. Uit hun ‘tijdloze’ keuzes destilleren we een top tien en elk van deze 10 romans wordt gekoppeld aan een hedendaagse auteur die het ambassadeurschap op zich neemt door ‘zijn’ of ‘haar’ tijdloze titel te promoten. Op één van de vijf locaties op 29 oktober en tijdens de Boekenbeurs. Met deze campagne beogen we een drempelverlagend effect en willen we een zo groot mogelijk publiek laten kennismaken met een reeks sterke titels. De campagne rollen we uit in samenwerking met zowel de openbare bibliotheken, het fonds der letteren, het onderwijs als de auteursvereniging en de culturele centra. Zo trachten we de nodige weerklank te realiseren. Indien ons samenwerkingsopzet slaagt, zit het goed met de lancering van ‘Boek tijd voor een boek’.