Het Kennis Centrum Gezondheidszorg Gent

META Nummer 2012/4

Het Kennis Centrum Gezondheidszorg Gent

Geschreven door Ann De Meulemeester
Gepubliceerd op 01.05.2012
De huidige dienstverlening van de Biomedische Bibliotheek van de Universiteit Gent en het Universitair Ziekenhuis Gent, is gericht op het beschikbaar stellen van kwalitatieve bronnen. De verdere digitalisering van de collectie en de toename van digitale informatie vraagt een andere aanpak. De ontwikkeling van het Kennis Centrum Gezondheidszorg Gent (KCGG) dringt zich op en past binnen de toenemende aandacht voor Kennismanagement in de kennisorganisatie die een Universitair Ziekenhuis en een Medische faculteit bij uitstek zijn. Het efficiënt vinden en verbinden van kennis en ervaring in de hoofden en documenten, zowel intern als extern is dus een kritische succesfactor, o.a. met het oog op innovatie zowel in technologie alsook in de klinische praktijk. Het centrum zal meewerken aan de implementatie van effectieve geïntegreerde zorgmodellen en de verbetering van de verbinding van opleiding en klinische functie met onderzoek en ontwikkeling. Het KCGG wil ‘service’ en ‘selfservice’ aanbieden. Een kenniscentrum is het best voor te stellen als een combinatie van een online bibliotheek en een online werkomgeving gericht op de kenniscreatie. De digitale opslag- en bewaaromgeving van een bibliotheek wordt gekoppeld aan een elektronische werkomgeving, aangevuld met communicatiemiddelen. Naast een afgeschermd gedeelte kent het platform van het KCGG ook een openbaar gedeelte dat voor iedereen toegankelijk is. Op die plek geeft het een overzicht van onderzoeksprojecten en wordt toegang geboden tot openbare (onderzoeks) gegevens en publicaties. Kernbegrippen die binnen het KCGG zullen gedekt worden, zijn: opslag, samenwerking, kennisdomein, communicatie, niet plaats gebonden, permanent bereikbaar en lidmaatschap. Het kenniscentrum heeft meerdere partners binnen en buiten het ziekenhuis, in de faculteit en in de universiteit. Het vormt een netwerk van iedereen die betrokken is bij het beleid in de gezondheidszorg en de gezondheidswetenschappen. Het doelpubliek zijn studenten, interne gebruikers van het UZGent en UGent en externe gebruikers. Het KCGG heeft vier doelstellingen om het project te operationaliseren. Samengevat beogen deze volgende principes:
  • In staat zijn tot het analyseren en bestuderen van vragen en het uitvoeren van bronnenstudies voor interne en externe beleidsmakers.
  • Ontwikkelen en uitbaten van intellectuele activa.
  • Competentiecentrum voor kennismanagement.
  • Ambassadeur voor faculteit en ziekenhuis.
De aanbesteding voor de uitbouw van het digitale platform van het KCGG is verzonden. Eind dit jaar zal dit platform operationeel zijn en zal het systematisch met interne en externe kennissystemen, uitgebreid worden. Door middel van gebruikersprofielen en een centrale zoekmotor zal content gerichte informatie beschikbaar gesteld worden.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be