Op enkele uitzonderingen na hebben schoolarchieven vanwege de archiefwereld nooit veel aandacht gekregen. Toch hebben deze bestanden een belangrijke onderzoekswaarde voor de geschiedenis van opvoeding en onderwijs. Dit geldt niet alleen voor 19de- en 20ste-eeuwse onderwijsarchieven, maar ook voor het sterk versnipperde bronnenmateriaal van voor de Franse Revolutie. Vooral de studie van Latijnse (middelbare) scholen en de ontsluiting van hun archief is zeer ongelijkmatig gebeurd. Overzichtswerken ontbreken. Voor iedereen die zich in het vroegmoderne onderwijslandschap probeert te oriƫnteren, wordt aan het Rijksarchief te Leuven een nieuw werkinstrument voorbereid. Het repertorium heeft een dubbele doelstelling. In de eerste plaats zal het de Latijnse scholen in kaart brengen die tijdens de 17de en 18de eeuw op het grondgebied van het huidige Vlaanderen hebben bestaan. Daarnaast wordt het ook opgevat als een archiefgids die het bronnenmateriaal afkomstig van deze colleges systematisch beschrijft, met specifieke aandacht voor hoogwaardige bestanddelen. Inmiddels is gebleken dat er meer is bewaard dan men op het eerste gezicht zou vermoeden.