Een klantgericht bibliotheekconcept

BAG Nummer 2003/2

Een klantgericht bibliotheekconcept

Geschreven door Edwin Van Troostenberghe
Gepubliceerd op 01.02.2003
De contextuele benadering van vragen van de klanten en in de openbare bibliotheek heeft gevolgen voor de plaatsing en de presentatie van de materialen. Een adequaat plaatsingssysteem brengt de informatiebronnen samen die een antwoord geven op vragen binnen veel voorkomende contexten. Daarvoor worden trefwoorden gebruikt die nauw aansluiten bij de taal van de gebruiker. Onmisbaar is een duidelijke signalisatie die de gebruiker naar het onderwerp leidt. Maar een plaatsingssysteem kan onmogelijk een overzicht bieden van alle vraagcontexten. Bovendien kan een bepaald onderwerp vaak vanuit meerdere contexten benaderd worden. Er moeten dan ook al eens keuzes worden gemaakt.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be