Inspiratiedag e-inclusie

Inspiratiedag e-inclusie

Schrijf je in

Mediawijs organiseert een online inspiratiedag over e-inclusie.

Datum woensdag 9 december 2020
Locatie Online
Organisator Mediawijs

Wil je graag meer weten over...

  • het versterken van digitale vaardigheden bij kwetsbare jongeren, werklozen, personen met een beperking,
  • digitaal lezen en desinformatie,
  • nieuwe tools en onderzoek
  • e-inclusie in coronatijden?

Goed nieuws! Mediawijs organiseert in samenwerking met Blenders (Digidak), Linc, Vormingplus Antwerpen, Digipolis Antwerpen en de provincie West-Vlaanderen een online inspiratiedag over e-inclusie, voor én door vrijwilligers en professionals die werken rond digitale inclusie (dus zowel mensen die op het terrein staan en les geven als mensen die eerder beleidsmatig bezig zijn met digitale inclusie). We laten onderzoekers, terreinactoren en experten aan het woord. Laat je inspireren, vuur al je vragen af op de experten en leer andere deelnemers kennen!

Bekijk het programma:

10u - 10u20

Verwelkoming

10u20 - 10u 50

Keynote door Jeroen Backs - Afdelingshoofd bij het Departement Onderwijs over Digitale Geletterdheid

10u55 - 11u55

Keuze uit 6 sessies

  1. De digitaal inclusieve wijk: bij dit tweejarig project gaan stad Antwerpen, Kortrijk en Gent na wat er nodig is om voor alle buurtbewoners kansen te creëren in de digitale wereld. Je leert het concept ‘Digitaal Inclusieve Wijk’ kennen en krijgt voorbeelden die inspiratie kunnen geven voor jouw werking. In 2021 wordt een toolbox met goede praktijken gelanceerd, waarvan je in deze sessie een voorproefje krijgt
  2. Desinformatie: LINC vzw probeert ons te begeleiden in de wereld van informatie en desinformatie
  3. Kwetsbare kinderen en jongeren digitaal vaardig en weerbaar maken: Link in de Kabel laat met hun Digitale Brug methodiek zien hoe zij dat aanpakken
  4. Van passieve consument naar actieve mediaproducent: het versterken van digitale en sociale vaardigheden van kwetsbare jongeren aan de hand van mediaproductie. Vzw Quindo licht enkele concrete cases toe waarin jongeren hun stem laten horen en daarbij de regie in eigen handen leren nemen.
  5. Iedereen die het wat moeilijker heeft met lezen, typen en digitale toegankelijkheid, kan dankbaar gebruik maken van apps, toegankelijkheidsopties en hulpmiddelen die oorspronkelijk ontwikkeld zijn voor personen met een beperking. Modem toont je graag enkele algemeen bruikbare voorbeelden.
  6. De Centra voor Basiseducatie werken met laaggeletterde volwassenen en werken aan e-inclusie in partnerschap met andere organisaties. Hoe bereiken zij hun doelpubliek tijdens deze coronacrisis en hoe gaan die samenwerking in hun werk? Helga Gehre neemt je mee in enkele e-inclusieve trajecten.
12u00 - 12u30

Aangezien we geen koffie - en lunch momenten hebben om te netwerken, gaan we online netwerken. Via Hopin zal je willekeurig gelinkt worden aan een andere deelnemer waar je 5 minuten mee kan babbelen. Na 5 minuten wordt je weer met iemand anders verbonden.

12u30 - 13u30

Lunch (geen online activiteiten)

13u30 - 14:00

Keuze uit 5 sessies

  1. In de voorbije maanden heeft de VUB in kaart gebracht wat de e-inclusie noden zijn sinds de uitbraak van de coronacrisis en welk aanbod hieraan probeert tegemoet te komen. Wij krijgen de resultaten van dit onderzoek voorgeschoteld.
  2. Digidak heeft tijdens de eerste lockdown een contactloos digipunt ontwikkeld, ze komen vertellen wat dit precies is en wat hun ervaringen zijn
  3. LINC vzw maakt je wegwijs in de mogelijkheden van digitaal lezen.
  4. Tijdens de coronacrisis hebben veel organisaties geprobeerd om hun doelgroepen te blijven bereiken, onder andere via videobellen. Maar welk videobelplatform gebruik je nu best bij welke doelgroep? Vormingplus Antwerpen en Digipolis Antwerpen leggen uit.
  5. IT studenten bieden digitale assistentie aan huis via Beego. Om die te betalen kan je in sommige gemeentes nu ook een digicheque gebruiken. Wat is dat precies en hoe gaat dat in zijn werk?
14u15 - 15u15

Keuze uit 6 sessies

  1. iDROPS zet sinds 2017 via het Studio Digital in op het versterken van de digitale vaardigheden van kwetsbare jongeren, vandaag komen ze vertellen over hun aanpak en de lessen die ze trekken uit deze ervaring.
  2. Je eigen digitaal verhaal maken (digital storytelling), LINC vzw doet het samen met jullie en laat zo een aantal methodieken en tools zien die je zelf kan inzetten.
  3. Op het online platform 123digit vind je educatieve tools terug over digitale basisvaardigheden en online diensten (zoals Itsme en online banking). WeTechCare legt je uit wat je kan doen met het platform en hoe je het gebruikt.
  4. Hoe bereik je kwetsbare groepen en help je hen verder met hun digitale vragen in tijden van corona. Samenlevingsopbouw Antwerpen deelt hun ervaring en deelt tips ut. 
  5. UCLL deelt de resultaten van vier onderzoeken over het gebruik van technologie of sociale media bij personen met een verstandelijke beperking (bv. tablets bij personen met een ernstig verstandelijke beperking, online hulp tools bij personen met een lichte verstandelijke beperking, online risico’s bij jongeren met een verstandelijke beperking….), en geeft concrete tips en tricks om met deze doelgroep aan de slag te gaan
  6. Digitale vaardigheden versterken bij (tijdelijk) werklozen. De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij West-Vlaanderen, de vakbonden en het Huis van het Leren slagen de handen in elkaar in een piloottraject. Vandaag delen ze hun 1e ervaringen.
Schrijf je in

Activiteiten van VVBAD

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be