Hoe veranker je het digitale in de missie, visie en vaardigheden van je cultuurorganisatie?
Via de opleiding Digitaal Leiderschap in de Cultuursector versterk je jouw expertise voor een duurzame digitale strategie voor je organisatie. De opleiding is opgebouwd rond vijf onderdelen van digitale transformatie binnen je organisatie:
- Visie & beleid
- Kennis & competenties
- Interactie met doelgroepen
- Extern aanbod
- Interne processen
Als ambassadeur deel je je opgedane kennis en best practice met de brede cultuursector. Word jij een van de nieuwe digitale leiders? Schrijf je in voor 30 juni.
Programma
STARTDAG
06-09-22
Docenten: Walter Vandervelde (strategisch adviseur rond creativiteit en innovatie) en Bart Magnus (meemoo)
De startdag betekent meteen de kick-off voor de Opleiding Digitaal Leiderschap en een kennismaking met Cultuurconnect en alle deelnemers aan de opleiding. Onder begeleiding van Bart Magnus (meemoo) krijg je een introductie op de zelfevaluatietool voor digitale maturiteit. De zelfevaluatie geldt als nulmeting voor je organisatie en kadert jouw uitdagingen binnen de 5 modules van de opleiding. Vervolgens neemt Walter Vandervelde je mee in een inspiratiesessie rond creativiteit. In deze sessie krijg je handvatten aangeboden om binnen een strak afgelijnd kader toch creativiteit te waarborgen.
MODULE 1
September-oktober 2022
Hoe ga je beleidsmatig om met digitale evoluties? Denk je strategisch na over digitale aspecten binnen je organisatie?
- Dag 1: Basissessie
19-09-2022
Docent: Ken Veerman (Strategisch adviseur)
Ken Veerman bekijkt hoe digitale transformaties kunnen helpen om je organisatiedoelstellingen te bereiken. Samen met de andere deelnemers inventariseert hij waar je vandaag staat, welke doelstellingen je in de toekomst kan bereiken en hoe digitale transformaties al dan niet een pad daarnaartoe zijn.
- Dag 2: Uitbreiding
05-10-2022
Docent: Steven De Haes (Antwerp Management School)
In deze workshop licht Steven De Haes toe hoe je jouw digitale systemen als assets kan bekijken, eerder dan als zuivere kost, en hoe deze optimaal gemanaged worden binnen een complexe en volatiele omgeving.
- Dag 3: Praktijkcase
10-10-2022
In deze sessie komt een praktijkvoorbeeld rond innovatiemechanisme aan bod.
- Dag 4: Workshop en groepsmoment
27-10-2022
Docent: Daan Sorgeloos (Ginkgo Consulting)
Tijdens deze eerste soft skills-workshop introduceert Daan Sorgeloos het concept ‘Leading without Authority. Hij zoomt in op het onderscheid tussen innovation leadership en change management. Dit belooft de aftrap van een boeiend traject gedurende de 5 modules in de opleiding.
MODULE 2
November-december 2022
Digitale maturiteit is niet enkel een zaak van tools, maar ook van mensen. Slaag je erin om de juiste capaciteiten in huis te halen en een lerende organisatiecultuur te vestigen om je doelstellingen te verwezenlijken?
- Dag 1: Basissessie
7-11-2022
Docent: Peggy De Prins (Antwerp Management School)
In deze sessie bekijkt Peggy De Prins welke veranderingen er plaatsvinden onder invloed van digitalisering en welke impact dit heeft op de jobs binnen (cultuur)organisaties.
- Dag 2: Uitbreiding
21-11-2022
Docent: Glenn Walschap (Myreas)
Glenn Walschap, gespecialiseerd in de digitalisering van HR en personeelsbeleid, spreekt vanuit zijn ervaring met de bedrijfssector over het verband tussen digitale transformatie en digitale talenten en skills. - Dag 3: Praktijkcase
5-12-2022
Docent: Dries Van Robaeys (Schouwburg Kortrijk)
Dries Van Robaeys is communicatie- en marketingverantwoordelijke van Schouwburg Kortrijk en nam vorige editie deel aan de opleiding. Zijn eindwerk draaide rond het aansterken van digitale mindsets binnen zijn organisatie. Gedurende anderhalf uur zal Dries toelichten hoe hij deze uitdaging is aangegaan.
- Dag 4: Workshop en groepsmoment
19-12-2022
Docenten: Daan Sorgeloos en Katrien Nuyts (Ginkgo Consulting)
Tijdens deze tweede soft skills-workshop bouwen Daan Sorgeloos en Katrien Nuyts verder op het concept ‘Leading without Authority’. In deze sessie verwerf je dieper inzicht in de betekenis van change management.
MODULE 3
Januari-februari 2023
Hoe maak je gebruik van digitale toepassingen om de interactie met je doelgroepen te verbeteren?
- Dag 1: Basissessie
10-1-2023
Docent: Clo Willaerts
Clo Willaerts, gespecialiseerd in Digital Business en het brein achter de online lessenreeks ‘Digitaal Ondernemen in de Creatieve Sector’, toont hoe je jouw diensten en aanbod vlot in de markt kan zetten via digitale (media-)kanalen.
- Dag 2: Uitbreiding
23-1-2023
Docent: Frederik Bastiaensen (Publiq)
Hoe kunnen we ons aanbod bekendmaken bij een nieuw publiek dat wellicht geïnteresseerd is in het aanbod van onze organisatie maar ons nog niet kent? Het antwoord op deze vragen ligt volgens Frederik Bastiaensen in het delen van activiteitendata en bezoekersdata.
- Dag 3: Praktijkcase
6-2-2023
Docent: Raina Minhas (De Grote Post, Oostende)
Raina Minhas, communicatiemedewerker bij De Grote Post in Oostende, vertelt hoe haar organisatie de uitdaging is aangegaan om, in het kader van hun 10-jarig bestaan, hun communicatie naar een nog hoger niveau te tillen.
- Dag 4: Workshop en groepsmoment
20-2-2023
Docent: Katrien Nuyts (Ginkgo Consulting)
Tijdens deze derde soft skills-workshop bouwt Katrien Nuyts verder op het concept ‘Leading without Authority’. In deze sessie krijg je een dieper zicht op weerstand in organisaties.
MODULE 4
Maart-april 2023
Kan een digitaal aanbod of een digitale dienstverlening een meerwaarde betekenen binnen je organisatie? Hoe ga je daar vandaag mee om?
- Dag 1: Basissessie
13-3-2023
Docent: Pieter Blomme (KASK, Gent)
Pieter Blomme organiseert het postgraduaat Digital Storytelling aan het KASK. Tijdens deze sessie zoemt hij in op de key-learnings die we kunnen meenemen uit het digitale aanbod in coronatijden.
- Dag 2: Uitbreiding
27-3-2023
Docent: Jelle Demanet (Hogeschool West-Vlaanderen)
Jelle Demanet leidt bij Hogeschool West-Vlaanderen als neurowetenschapper het onderzoekslab HITlab (Human Interface Technology Lab), waar hij met extended reality (XR) aan omgevingen bouwt om consumenten een interessante digitale beleving te bezorgen. Via concrete voorbeelden van succesvolle toepassingen biedt hij je een frisse blik op de cultuur van morgen.
- Dag 3: Praktijkcase
17-4-2023
Docenten: Bregt Wijnendaele en Daphné De Weirt (JEF)
In het voorjaar van 2021 onderzocht JEF hoe leerkrachten aan de slag gaan met film en wat hun noden zijn met betrekking tot filmeducatie. Op basis van die nieuwe inzichten, ambieert JEF een duurzaam online leerplatform waarmee leerkrachten op een laagdrempelige en gebruiksvriendelijke manier film en nieuwe media illustratief inzetten in de klas en zo hun lespraktijk versterken.
- Dag 4: Workshop en groepsmoment
24-4-2023
Docent: Daan Sorgeloos (Ginkgo Consulting)
Tijdens deze vierde soft skills-workshop bouwt Daan Sorgeloos van Ginkgo Consulting verder op het concept ‘Leading without Authority’. In deze sessie verwerf je dieper inzicht in communicatie tijdens veranderingstrajecten.
MODULE 5
Mei-juni 2023
Hoe organiseer je de digitale processen binnen je organisatie?
- Dag 1: Basissessie
9-5-2023
Docent: Marc Hasselberg (HoGent)
Marc Hasselberg van HoGent geeft je een kijk op de meest voorkomende informatiesystemen en hoe die zich verhouden ten opzichte van elkaar. Hij doet dit volgens een generalistische benadering van IT architectuur en toont hoe die op een duurzame manier onderhouden kan worden.
- Dag 2: Uitbreiding
15-5-2023
Docenten: Johan Mijs en Edith Leblanc (Cultuurconnect)
Johan Mijs en Edith Leblanc brengen je een stapje verder in hoe de belangrijkste informatiesystemen (planning, ticketing ...) bijdragen tot een volledig geïntegreerd management (logistiek, commercieel, financieel ...) van een organisatie en hoe deze kernsystemen geïntegreerd worden in een enterprise architectuur. Je krijgt inzicht in de complexiteit van het beheer van deze systemen en denkt mee na over de mogelijkheden van BI en BI-tools binnen je organisatie.
- Dag 3: Praktijkcase
30-5-2023
Docenten: Geert Schoonackers (strategist in het digitaal transformeren en ontwikkelen) en Pierre van Diest (deSingel, Antwerpen)
Geert Schoonackers en Pierre van Diest presenteren samen een case over digitale architectuur. Een aantal jaren geleden onderging deSingel onder begeleiding van Geert een digitale transformatie, waarbij de interne processen werden gesorteerd en de informatiesystemen op elkaar werden afgestemd. Beiden spreken over hun ervaring en tonen hoe ze te werk gingen.
- Dag 4: Workshop en groepsmoment
12-6-2023
Docent: Katrien Nuyts (Ginkgo Consulting)
Tijdens deze vijfde soft skills-workshop bouwt Katrien Nuyts verder op het concept ‘Leading without Authority’. In deze sessie verwerf je dieper inzicht in het opbouwen van betrokkenheid bij veranderingstrajecten.
SLOTDAG
19-6-2023
Op de slotdag in juni kijk je met alle deelnemers terug naar het afgelopen traject. Ook andere cultuurprofessionals uit de sector kunnen de slotdag bijwonen. In kleine panelgesprekken beantwoord je vragen als: zijn de verwachtingen en doelstellingen behaald? Op welke uitdagingen heb je een antwoord kunnen formuleren? Hoe ga je daar in de toekomst mee aan de slag?
Praktische info
Datum en tijd: Academiejaar 2022-2023
Prijs: 1.200 euro per deelnemende organisatie
Locatie: De Priemstraat 51, 1000 Brussel of online
Na inschrijving worden de kandidaten geselecteerd door Cultuurconnect.
Digitaal Leiderschap is een samenwerking van Cultuurconnect, Vlaamse Overheid, meemoo en publiq.