Marketing en kunstbibliotheken : inhoud of verpakking?

Marketing en kunstbibliotheken : inhoud of verpakking?

Marketing en kunstbibliotheken : inhoud of verpakking? Een organisatie van OKBN en OKBV

Datum maandag 20 november 2006
Locatie Stedelijk Museum´s Hertogenbosch
Organisator VVBAD

In deze wereld van beelden moet de aandacht van het publiek verdeeld worden over heel veel media. Profileren onze kunst(historische) bibliotheken, die zich bij uitstek met 'het beeld' bezig houden, zich in het promoten van zichzelf wel genoeg of op de juiste wijze? Hoe zorgen kunstbibliothecarissen ervoor dat hun bibliotheek op de kaart gezet wordt?

Wat is ons imago, wat kunnen en willen we uitdragen en hoe verschillen wij daarin van andere bibliotheken ? Lopen we gelijke pas met de hedendaagse beeldcultuur en hoe kunnen wij deze in ons voordeel gebruiken? En vooral, welke traditionele maar vooral welke nieuwe media staan hierbij tot onze beschikking?

Dit najaar organiseren het Overleg Kunst(historische) Bibliotheken Nederland (OKBN*ARLIS/NL) en het Overleg Kunstbibliotheken Vlaanderen OKBV*ARLIS/Flanders) een internationale themadag waar bovenstaande vragen centraal zullen staan.

In de ochtend zullen sprekers vertellen over hun eigen ervaringen met marketing. Eppo van Nispen tot Sevenaer, naar eigen zeggen directeur van de meest moderne bibliotheek in Europa (DOK in Delft), komt vanuit de commerciële sector. Zijn visie is dan ook verrassend en nieuw. Dat marketing meer betekent dan mooie folders maken, blijkt ook uit bijdragen van sprekers als Diana Franssen (Van Abbemuseum) over het inrichtings- en tentoonstellingsbeleid van de bibliotheek, Saskia Scheltjens (Rijksmuseum) over het succesvolle project van de Antwerpse kunstbibliotheken tijdens Antwerpen Boekenstad 2004, Mariëlle Hendriks over de Boekmanstichting en Liesbeth Mantel, alias MOQUB, over weblogs. 's Middags worden de deelnemers verdeeld in kleine groepen. In workshops zullen ideeën en ervaringen over het onderwerp marketing en bibliotheken uitgewisseld worden en passen we een globaal marketingplan per soort kunstbibliotheek onder begeleiding verder aan. De bevindingen zullen vervolgens plenair gepresenteerd worden. Het is de bedoeling dat deze marketingplannen nadien bruikbaar zijn voor verdere detaillering binnen de eigen instelling.

De dag wordt afgesloten met een rondleiding door onze gastvrouw Wil van Gils door de tijdelijke locatie van het Stedelijk Museum´s Hertogenbosch. De spectaculaire vormgeving werd verzorgd door de Franse Matali Crasset en ontving internationaal veel aandacht (http://www.designws.com/pagina/1denbosch.htm).

Oproep: Heb je voorbeelden van marketingmateriaal, zoals folders, een algemene folder met daarin de bibliotheek, advertenties, andere vormen van marketing, neem deze dan mee!


Activiteiten van VVBAD

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be