Research data management (RDM) aan de KU Leuven: Waar staan we? Waar moeten we naartoe?

Informatie aan Zee 2017 donderdag 14 tot vrijdag 15 september 2017

Research data management (RDM) aan de KU Leuven: Waar staan we? Waar moeten we naartoe?

Wie:

Joke Claes, Jacob Cottyn, Ulrike Kenens, Thomas Vandendriessche, Tom Willaert en Roxanne Wyns (KU Leuven)

Waar:

Permeke

Wanneer:

vrijdag 15/09 14.15u.

Niemand hoeft nog overtuigd te worden van het belang van goed beheer van onderzoeksdata voor een hedendaagse onderzoeksinstelling. Ook de KU Leuven is zich hier al langer van bewust. Zo werd in december 2014 een beleidsplan goedgekeurd waarin het belang van RDM werd onderschreven en de verantwoordelijkheden voor zowel onderzoekers als de universiteit en de departementen werden geëxpliciteerd. Ter ondersteuning van dit beleid werd een werkgroep RDM samengesteld en, na een verkennend proefproject, een gespecialiseerd steunpunt voor RDM opgericht. Hierin wordt nauw samengewerkt tussen de KU Leuven Bibliotheken, de Dienst Onderzoekscoördinatie (DOC), de ICT-diensten en de juridische afdeling. In 2015 kon reeds een databeheersplan (DMP) aangeboden worden, opgesteld door het Britse Digital Curation Centre, maar aangepast aan de Leuvense context en noden. Intussen is dit sjabloon naar een eigen server overgeplaatst (dmponline.kuleuven.be). Meerdere templates, afgestemd op de eisen van specifieke funders of in functie van nieuwe wetgeving (bv. Horizon 2020, GPDR), zitten in de pijplijn. Ook een uitvoerige guidance voor de onderzoekers wordt via het web aangeboden, opgehangen aan het project life cycle model en vervolgens verankerd in drie clusters: management tijdens de voorbereiding van een project, in de loop van een project en bij het afronden van een project. Sinds eind 2016 worden voor alle PhD studenten praktische workshops georganiseerd waarbij het opstellen van een DMP, a.h.v. de KU Leuven template, wordt toegelicht en ingeoefend.

De dienst DOC heeft samen met het steunpunt RDM tijdens een survey op Vlaams niveau (in het kader van de VLIR WG Research Data) alle departementen bevraagd naar de huidige praktijk en de toekomstige noden van een goed beheer van onderzoeksdata. Ook de feedback van de PhD studenten die een workshop volgden, wordt systematisch verzameld. De noden bevinden zich op drie vlakken: beleidsmatig (richtlijnen, duidelijke wetgeving), educatief (training) en infrastructureel (betaalbare storage).

De komende jaren zal KU Leuven zich, zoals vele andere universiteiten, genoodzaakt zien op deze vragen een afdoende antwoord of oplossingen te bieden. Daarbij zal de interplay tussen de bibliotheken, DOC, de juridische afdeling en de ICT-diensten essentieel blijven. Er stellen zich daarbij vragen op welk niveau de noden aangepakt dienen te worden: institutioneel, regionaal, nationaal? Ook de rol van de KU Leuven Bibliotheken met de verschillende deelbibliotheken zal verder geëxpliciteerd moeten worden in functie van noden én realistische perspectieven op ondersteuning.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid

VVBAD maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door deze te accepteren of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Bekijk dan hier de voorwaarden.

© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be