Basiscursus participatie in archieven

Basiscursus participatie in archieven

Schrijf je in

Participatie is een van de functies uit het Cultureelerfgoeddecreet en dus ook een kernopdracht voor archieven. De grote vraag is natuurlijk: hoe begint u eraan? En wat is allemaal mogelijk? Wat kan het opleveren? FARO gaat samen met Archiefpunt en met u op zoek.

Datum dinsdag 30 augustus tot donderdag 15 september 2022
Locatie Online, Gent en Antwerpen
Organisator FARO en Archiefpunt

Participatie is een van de functies uit het Cultureelerfgoeddecreet en dus ook een kernopdracht voor archieven. De grote vraag is natuurlijk: hoe begint u eraan? En wat is allemaal mogelijk? Wat kan het opleveren? FARO gaat samen met Archiefpunt en met u op zoek.

In deze basiscursus leert u de theoretische achtergronden kennen en duiken we samen in de praktijk van enkele archiefinstellingen die al op participatie hebben ingezet. Op basis van ons dossier op de Erfgoedwijzer én concrete plaatsbezoeken bij collega’s, ervaart u zelf wat participatie voor uw eigen archief kan betekenen. U wisselt uw ervaringen uit met de andere deelnemers en leert zo ook van elkaar.

Bestemd voor iedereen die werk wil maken van participatie voor en achter de schermen van archieven en daar nog geen ervaring mee heeft, zoals medewerkers behoud en beheer, onderzoekers of registratoren. We gaan er namelijk van uit dat alle erfgoedprocessen participatief kunnen worden aangepakt. (Later in het najaar van 2022 organiseren we nog een specifieke editie voor erfgoedcellen.)

Programma

30 augustus 2022 | Wat is participatie? (Webinar, 9.30 - 12.00 uur)

Tijdens dit introductiewebinar vertellen we u meer over de achtergronden van participatie en welke soorten participatie er bestaan. We illusteren ons verhaal aan de hand van concrete voorbeelden uit archieven.

9.30 uur: Waarom staat participatie hoog op de erfgoedagenda?
10.45 uur: Pauze
11.00 uur: Werken met de participatieladder

8 september 2022 | De doelen van participatie (Plaatsbezoek Liberas Gent, 10.00 - 16.00 uur)

10.00 uur: Waarom kiest u voor een participatief traject?
11.00 uur: Pauze
11.15 uur: Bespreking visie en meerwaarde van participatie 
12.15 uur: Lunch
13.00 uur: Hoe bepaalt u de doelen voor uw participatief traject?
14.00 uur: Pauze
14.15 uur: Verdieping van de dagthema’s aan de hand van concrete cases.

15 september 2022 | Hoe zet u een participatief traject op? (Plaatsbezoek Rijksarchief Antwerpen, 10.00-16.00)

10.00 uur: Wie betrekt u bij uw participatief traject?
11.00 uur: Pauze
11.15 uur: Visie en doelgroepen van participatie bij het project “Dwaallichten” (Rijksarchief)
12.15 uur: Lunch
13.00 uur: Welke werkvormen gaat u inzetten bij uw participatief traject?
14.00 uur: Pauze
14.15 uur: Verdieping van de dagthema’s aan de hand van concrete cases

Lesgevers

Hildegarde Van Genechten, Jacqueline van Leeuwen, Jelena Dobbels (FARO)

Coronamaatregelen

FARO volgt de richtlijnen van de Nationale Veiligheidsraad op en blijft dat doen naarmate de situatie evolueert. We zullen voor deze en andere vormingen de nodige beschermende maatregelen nemen en u daar tijdig over informeren. Voor vragen kunt u terecht bij de organisator van de vorming, zoals die vermeld staat bij elke vorming. Voor andere vragen kunt u mailen naar info@faro.be.

Tarieven

  • Het standaardtarief voor deze vorming is 185 euro.
  • Het kortingstarief voor deze vorming is 140 euro en geldt voor organisaties en verenigingen in de erfgoedsector en voltijdse studenten.
  • Werkzoekenden en personen in een kwetsbare sociaaleconomische positie kunnen via de organisator van de vorming een sociaal tarief aanvragen.
  • Meer info over onze tarieven vindt u in onze algemene voorwaarden.
Schrijf je in

Activiteiten van VVBAD

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid

VVBAD maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door deze te accepteren of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Bekijk dan hier de voorwaarden.

© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be