Als archiefmedewerker moet je ervoor zorgen dat het archief van je bestuur in een goede, geordende en toegankelijke staat is. Maar hoe organiseer je dat informatiebeheer op een efficiënte manier? Hoe ga je om met alle documenten die dagelijks bij je bestuur binnenkomen of die door de administratie van je bestuur zelf geproduceerd worden? Hoe ontsluit je je archieven op maat van je doelgroep? Op deze vragen krijg je een antwoord tijdens deze basisopleiding.
Programma
Als archiefmedewerker moet je ervoor zorgen dat het archief van je bestuur in een goede, geordende en toegankelijke staat is. Maar hoe organiseer je dat informatiebeheer op een efficiënte manier? Hoe ga je om met alle documenten die dagelijks bij je bestuur binnenkomen of die door de administratie van je bestuur zelf geproduceerd worden? Hoe ontsluit je je archieven op maat van je doelgroep? Op deze vragen krijg je een antwoord tijdens deze basisopleiding.
dag 1
- basisbegrippen en wetgeving
- archiefbeleid bij een lokaal bestuur
- dynamisch archiefbeheer en digitaal werken
- case: digitale dossiervorming bij de provincie Antwerpen
dag 2
- digitaliseren en substitutie
- duurzaam bewaren
- bezoek aan de dienst Document- Informatie en Kennisbeheer van de provincie Antwerpen
- selectie van archief
- case: opstellen informatiebeheersplannen
- overdracht van archief van administratieve diensten naar het centrale archief
dag 3
- ontsluiting en beschrijven van archief
- dienstverlening en publiekswerking
Praktisch
- Datum: 7, 14 en 21 oktober 2019
- Lesuren: van 9 tot 16 uur
- Locatie: Coveliersgebouw – Inovant, Boomgaarstraat 22, 2600 Berchem
- Inschrijvingsprijs: 400 euro/persoon
- Doelgroep: medewerkers van overheidsgerelateerde organisaties
Inschrijven via website Inovant – link opleiding
Meer info in bijgevoegd document.