Hoe je als bibliothecaris voorbereiden op de gemeenteraadsverkiezingen?

META Nummer 2024/2

Hoe je als bibliothecaris voorbereiden op de gemeenteraadsverkiezingen?

Geschreven door Leonie Lanssens
Gepubliceerd op 05.03.2024
IMPORTANT

Verzamel

Ken de context waarin je actief bent. Haal troeven, kansen en uitdagingen naar boven door te luisteren naar verschillende stemmen.

Met wie ga je babbelen?

  • Waar liggen bibliotheekbezoekers van wakker? Waarover zijn ze tevreden? Wat kan beter? Je komt erachter door een bevraging te organiseren.
  • Brainstorm met collega’s en breng zo informatie aan de oppervlakte.
  • Zet je aan tafel met collega’s van andere diensten, denk aan de cultuurdienst, het cultuurcentrum, de jeugddienst, de dienst welzijn of diversiteit.
  • Is de bibliotheek lid van een intergemeentelijke samenwerking (IGS) cultuur? Zoek de gedeelde regionale uitdagingen.
  • Leg je oor te luisteren bij andere organisaties met een hart voor cultuur en vrije tijd. In je eigen stad of gemeente, maar ook daarbuiten.

Wat kun je nog inkijken?

  • Partijprogramma’s van de vorige verkiezingen.
  • De beleids- en beheerscyclus van de huidige legislatuur.
  • Lastige vragen over je werking die vaak terugkeren. Die leggen bepaalde pijnpunten bloot waarmee je aan de slag kunt.

Verwerk

Filter de verzamelde informatie en bepaal prioriteiten. Welke input herhaalt zich en welke zaken kun je niet negeren? Selecteer de aandachtspunten voor de nieuwe beleidsperiode. Kies met wie je die deelt.

Hoe kom je tot een krachtige inhoud?

  • Vat een probleem, kans of uitdaging kort samen.
  • Formuleer een concrete oplossing die aanzet tot actie.
  • Geef aan welke rol de bibliotheek daarin speelt en wat nodig is om die op te nemen.
  • Toon aan wat de meerwaarde is van de bibliotheek én van cultuur, voor bibliotheekgebruikers, collega’s van andere diensten, cultuurliefhebbers, de regio en de maatschappij.
  • Zorg voor één stem vanuit het culturele veld. Betrek bij de opmaak verschillende insteken, bundel die noden en geef er gemeenschappelijke taal aan.

Hoe blijft een tekst boeien?

  • Ga voor kort en bevattelijk.
  • Maak je tekst scanbaar. Zorg voor voldoende witruimte en zet per paragraaf de belangrijkste woorden in het vet.
  • Vermijd jargon en afkortingen.
  • Welke drie dingen moet de ontvanger onthouden? Formuleer en herhaal kernboodschappen.
  • Laat je tekst nalezen door iemand die geen link heeft met je stad, gemeente of de cultuursector. Als die het begrijpt, zit je goed.
  • Zorg voor een originele visuele ondersteuning.

Wie wil je bereiken?

  • Huidige burgemeester, schepenen en gemeenteraadsleden?
  • Iedereen die kandidaat is op 13 oktober 2024?
  • Lokale fractieleiders?
  • Het managementteam (MAT)?
  • Gebruikers van de bibliotheek?
  •  Inwoners met een hart voor de bibliotheek?

Verspreid

Tijd om jouw insteken, noden en wensen te delen. Check eerst wie zijn akkoord moet geven. Denk aan de raad van bestuur, het MAT, werkgroepen, de adviesraad, de cultuurraad, collega’s, enzovoort.

Hoe heeft je boodschap impact?

  • Bezorg aan elke politieke partij dezelfde info. Als ambtenaar ben je neutraal en onpartijdig.
  • Ga persoonlijk langs om iets fysiek te overhandigen. Ook al is je uitwerking digitaal, werk dan bijvoorbeeld met een QR-code.
  • Val op met een persactie, fotomoment of evenement.
  • Houd je boodschappen levend. Blijf erover praten tijdens netwerkmomenten. Herhaal ze via verschillende kanalen.

Vertrouw

Vertrouw op jezelf. Jij bent de expert, de doener, de denker, de boodschapper, … Jij verlegt de grenzen van de werking van jouw bibliotheek.

Jij kunt cultuur op ieders agenda zetten. Hoe? OP/TIL helpt je op weg met DRAAG/VLAK.

IMPORTANT

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be