De vijf rondes, die in kleine groepjes gespeeld worden, zijn zeer gevarieerd. Er wordt zowel beroep gedaan op communicatieve als digitale vaardigheden. De leerlingen gaan met verschillende apps aan de slag, zoals Google Hangouts, Socrative, Mentimeter, Kahoot!, enzovoort. Ze leren ook navigeren tussen verschillende programma’s.
Het communicatieve aspect ligt in het beantwoorden van de vragenrondes. Er zijn verschillende vragenrondes met meerkeuzevragen, open vragen, stellingen en situaties rond cyberpesten. Leerlingen worden uitgedaagd om hun antwoorden te beargumenteren. Er wordt de tijd genomen om hun antwoorden en verschillende argumenten in groep te bespreken zodat de leerlingen wat van elkaar kunnen opsteken.
Het spel eindigt met een positieve noot. De leerlingen moeten een talent of een positieve eigenschap van een klasgenoot in de kijker zetten en op een post-it noteren. Nadien moeten alle leerlingen de juiste post-it bij de juiste leerling leggen. Door op deze manier een beroep te doen op het empathisch vermogen van de jongeren, focussen we met deze workshop niet enkel op kennisoverdracht, maar is het ook onze ambitie om het algemeen welbevinden binnen de groep significant te verhogen.
Fake news
Als je de dagelijkse actualiteit een beetje volgt op de tv, via de radio of de krant, dan is de term fake news of ‘nepnieuws’ nooit ver weg. Omdat nepnieuws momenteel een heet hangijzer is – en iedereen er vroeg of laat zelf wel eens mee geconfronteerd wordt –, hebben we een rondleiding uitgewerkt rond misleidende informatie, voor leerlingen van het secundair onderwijs.
Als je aan jongeren vraagt waarmee ze fake news associëren, dan kennen ze vaak de Nederlandse vertaling ‘nepnieuws’ of krijg je een opsomming van woorden zoals ‘vals’ en ‘bedrog’, maar een uitvoerige uitleg blijft achterwege. Volgens Mediawijs is Facebook de belangrijkste nieuwsbron voor bijna de helft van de Vlaamse jongeren, en het herkennen van nepnieuws is voor hen geen evidentie.
Met ons project proberen we jongeren bij te brengen dat fake news complexer is dan de term laat uitschijnen. Fake news is een verzamelnaam geworden voor verschillende fenomenen (bijvoorbeeld voor zogenaamd slechte journalistiek en voor satire en propaganda) die al snel als nepnieuws bestempeld worden.
Wij leren hun om niet alles onder dezelfde noemer van nepnieuws te plaatsen, maar om een onderscheid te maken (we gebruiken ook termen zoals desinformatie, misleidende informatie en informatievervuiling).
De rondleiding heeft een meervoudige opzet. Enerzijds leren we de leerlingen de (fysieke) bibliotheek (beter) kennen met aandacht voor de collectie en het bibliotheekreglement. In kleine groepjes en met een tablet in de hand gidsen ze zichzelf doorheen de verschillende verdiepingen van de bibliotheek. Daarnaast leren we hun werken met de publiekscatalogus en het krantenarchief zodat ze zelfstandig aan de slag kunnen en betrouwbare bronnen kunnen raadplegen.
Anderzijds willen wij tijdens de rondleiding de kennis van de leerlingen rond nepnieuws uitbreiden. De redenen waarom bepaalde mensen nepnieuws verspreiden, komen aan bod. Begrippen zoals deep fakes, framing, trolling, satire, haatspraak en complottheorieën worden verduidelijkt.