Werkplekleren tijdens een pandemie: wat kan (niet)?

Werkplekleren tijdens een pandemie: wat kan (niet)?

30.03.2021

Afgelopen week vond weer een verstrenging van de coronamaatregelen plaats voor het onderwijs. Studenten van de hogescholen en universiteiten volgen vanaf 29 maart enkel digitaal onderwijs en lessen in het volwassenenonderwijs (CVO’s) zijn zelfs opgeschort tot na de paasvakantie, maar hoe zit het nu met stages en andere vormen van leren op de werkvloer?

Werkplekleren is zeer belangrijk voor opleidingen om studenten af te leveren die klaar zijn voor de arbeidsmarkt. Lerenden van alle niveaus van volwassenen- tot hoger onderwijs ervaren werkplekleren als een grote meerwaarde. Niet zelden leidt een succesvolle stage tot een eerste job of zorgt een werkbezoek of een uitwisseling met een gastdocent uit het werkveld tot een onvervangbare leerervaring. Vandaar dit pleidooi om een stageaanvraag niet zomaar af te wijzen. Een student zonder stageplaats loopt bijna zeker een studievertraging op en mist input uit de sector tijdens het verloop van de studie.

Welke beperkingen legt de onderwijssector nu op aan stages? Het korte antwoord is: geen enkele. Stages kunnen in alle gevallen doorgaan. De enige logische vraag die we stellen, is dat dit gebeurt met naleving van de geldende veiligheidsvoorwaarden. Mag een student dan ook telewerken? Zeker. De doelstelling van een stage is om een authentieke leeromgeving aan te bieden. Telewerken is momenteel de norm, dus ook onze studenten moeten dat kunnen wanneer ze uitstromen naar het werkveld. Daarnaast is digitaal werken helemaal niet nieuw. Ze volgen al meer dan een jaar online les.

De onderwijsinstellingen begrijpen dat een student ontvangen dit en volgend academiejaar niet evident is. We vragen echter om niet onmiddellijk nee te antwoorden op een vraag. Contacteer ons bij twijfel. Bespreek met ons de mogelijkheden. We zoeken graag mee naar een oplossing. Deze ‘tijdelijke’ situatie duurt ondertussen al één jaar en vermoedelijk zullen er volgend jaar nog maatregelen gelden.

Welk engagement nemen wij op als onderwijsinstellingen? Vanaf academiejaar 2021-2022 bieden de twee hogescholen in onze sector, Arteveldehogeschool en Erasmushogeschool Brussel, een sectorbrede mentorenopleiding aan voor stagebegeleiders, die openstaat voor elke instelling die stagiairs wil ontvangen.

Werk jij ook mee aan sterke opleidingen voor informatieprofessionals?

 

Kevin Linsingh                                Frank Scheelings
Erasmushogeschool Brussel          VUB
kevin.linsingh@ehb.be                   frank.scheelings@vub.be    

 

Sara Uyttenhove                             Melissa Vanarwegen
CVO Groeipunt                               CVO Encora
sara.uyttenhove@groeipunt.be      melissa.vanarwegen@so.antwerpen.be

 

Jan Van Hee
Arteveldehogeschool
jan.vanhee@arteveldehs.be

 

Lees de momenteel geldende onderwijsprotocollen na.


Nieuwsberichten

Alle nieuwsberichten

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid

VVBAD maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door deze te accepteren of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Bekijk dan hier de voorwaarden.

© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be