Open brief aan FWO: steun cOAlition S

18.09.2018

Begin september lanceerden elf nationale organisaties voor onderzoeksfinanciering, gesteund door de Europese Commissie en de European Research Council (ERC), cOAlition S. Dat initiatief ijvert voor volledige en onmiddellijke Open Acces voor onderzoekspublicaties. Het is gebaseerd op Plan S, dat in juli op het EuroScience Open Forum in Toulouse werd voorgesteld.

De leden van cOAlition S verbinden zich ertoe om tegen 1 januari 2020 de nodige maatregelen te treffen om aan de basisprincipes van Plan S te voldoen. Tegen 2020 moeten wetenschappelijke publicaties die met publieke gelden gefinancierd werden gepubliceerd worden in compatibele Open Acces Journals of op compatibele Open Access Platforms.

De elf leden van cOAlition S kwamen overeen om de tien beginselen van Plan S op een gecoördineerde manier te implementeren, samen met de Europese Commissie, inclusief de ERC. Het initiatief ontstond uit de samenwerking tussen de hoofden van de deelnemende onderzoeksfinanciers: Marc Schiltz, voorzitter van Science Europe, en Robert-Jan Smits, Open Access gezant van de Europese Commissie. Het kreeg ook een aanzienlijke input van de Wetenschappelijke Raad van de ERC.

Momenteel zijn er nog geen Belgische organisaties aangesloten. In een open brief roepen wetenschappers Frederick Verbruggen en Jan De Houwer het FWO op om cOAlition S zo snel en zo krachtig mogelijk te ondersteunen. Sta jij ook achter deze oproep? Steun dan hun initiatief en teken de petitie.

Nieuwsberichten

Alle nieuwsberichten

Waarom lid van de VVBAD worden?

• Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie