Collegagroep Jeugdbibmedewerkers: Jeugdboekenmaand (2) - verslag

Collegagroep Jeugdbibmedewerkers: Jeugdboekenmaand (2) - verslag

09.03.2021

Gastspreker: Kathleen Cortens, Iedereen Leest

Praktijkvoorbeelden:

  • Bib Aartselaar met Leen Delaunoit: online auteurslezingen
  • Bib Brugge met Marilyne Watteeuw: stadswandelingen

Presentatie Jeugdboekenmaand – Kathleen Cortens

Deze presentatie is een vervolg op de vorige online collegagroep.

De huidige powerpointpresentatie van Kathleen kan je onderaan het verslag terugvinden.
 

Bibster in de klas:

  • Vele bibliotheken hebben al een abonnement op bibster. Normaal gebruiken we bibster in de bibliotheek voor klasbezoeken of voor speurtochten in de bib.  Vanwege de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus kunnen we momenteel geen groepen ontvangen in de bibliotheek. Daarom wordt bibster, net zoals tijdens de vorige lockdown, opgesteld voor klasgebruik. De bibliotheek zet alles klaar in het programma en geeft dan nodige linken en paswoorden door aan de leerkracht.
    De bibster-vragen voor in de klas zijn speciaal gemaakt zodat de kinderen de vragen in de klas zelf kunnen oplossen zonder dat ze daarbij het fysieke boek nodig hebben.
    Vanaf 1/02 kun je deze vragen terugvinden in bibster. Het is niet de bedoeling dat kinderen ook thuis aan de slag gaan met bibster. 
    Opm: Bibster in de klas is enkel voor klasgebruik, niet voor thuisgebruik! Het platform is niet gemaakt om bibster thuis te spelen. Dat gaf tijdens vorige lockdown vooral veel problemen naar ondersteuning toe. Vandaar dat er nu gekozen is om het enkel in de bibliotheek en in de klas aan te bieden, niet thuis.
     
  • Inspiratiegids downloaden
     
  • Wedstrijdconcept Iedereen Leest: ‘Wat is jouw feestboek’
    foto of filmpje doorsturen naar Iedereen Leest
    de wedstrijd staat online vanaf 1/02
    er is een zoekfunctie zowel op gemeente als op bibliotheek
     
  • Voor de feesteditie is er ook een feestcomité met Gerda Dendooven, Wouter Deprez, Esohe Weyden, kapitein Winokio en Laura Janssen.
    Kathleen doet ook een oproep naar alle bibliotheken om de opening van de Jeugboekenmaand (via een lifestream) te promoten, ook naar de scholen.
     
  • Online auteurslezingen:
    - meer info in webinar
    - ook voor de online auteurslezingen kun je subsidies aanvragen. Deze subsidies kun je zowel aanvragen voor een lezing als voor het laten maken van een filmpje.
    Welke platforms kun je best gebruiken voor een online lezing? (Bekijk hiervoor ook het verslag over Voorleesweek.)
    - voor scholen: teams
    klassen kunnen werken via een beamer of via een smartboard
    om de geluidskwaliteit in de klas te verbeteren kun je in de klas gebruik maken van draadloze boxen met inclusief een microfoon of een omgevingsmicrofoon.
    - voor vrij publiek: lifestream via Facebook of Zoom
    Indien nodig kun je de groep opsplitsen met break-out rooms.
    Interactie kan via een chatroom, via het handje het woord vragen of via tools … Maar opgepast: tools kunnen ook afleiden, gebruik deze dus heel doelgericht.
    Opm: voor een auteur is een online lezing evenveel (of meer) werk dan een gewone auteurslezing, dus voorzie ook een normale auteursvergoeding!
     
  • Auteursrechten
    Voor alles wat je online beschikbaar wilt stellen, heb je toestemming nodig. Die toestemming kun je vragen aan de auteur of aan de uitgever. Voor specifieke vragen kun je volgende 2 organisaties contacteren: deAuteurs of Sabam.  Op de website van Iedereen Leest kun je ook een FAQ terugvinden.

Praktijkvoorbeeld bib Brugge – stadswandelingen

Start: telkens aan de bib
Voor het feestweekend hebben ze voor de start een autovrije straat aangevraagd. Ze hebben ook samengewerkt met de jeugddienst zodat zij ook beroep kunnen doen op helpers van de jeugddienst. Zo kunnen de families veilig de wandeling starten.

Wandeling 1: op basis van het boek Een huis vol vrienden van Pieter Gaudesaboos
Doelgroep: vanaf 4+
Einde van de wandeling: ontmoeting met de auteur
Afstand: 1 km, duur: ongeveer 1 uur
Op elke stop ontdek je een deel van het verhaal.
Stopplaats: moet veilig zijn, voldoende plaats
Toestemming vragen aan bewoners/winkels/partners op elke stopplaats
Voor het opstellen van de wandeling best contact opnemen met de auteur/illustrator zowel om toestemming te vragen, maar ook voor de inbreng van de auteur. De illustrator kan ook meteen de illustraties in goede kwaliteit aanbieden.
De uitwerking van de affiches: op A2, enkel illustratie. De tekst wordt ernaast opgehangen, zodat de ouders die kunnen voorlezen en ook met een QR-code, zodat het eventueel ook beluisterd kan worden. Zo kunnen de ouders kiezen of ze met een smartphone willen werken of liever niet.
Extra coronamaatregelen: extra persoon ingeschakeld om rond te fietsen op het parcours om de doorgang te verzekeren en te controleren dat het niet te druk wordt bij de stopplaatsen van de wandeling.

Wandeling 2: i.s.m. de 4 Brugse boekhandels
Thema: ‘letterpret van A tot Z’
Doelgroep: 6+
Afstand: 1,4 km
Concept: op elke locatie moeten de kinderen een code kraken en ontdekken ze zo de volgende locatie.
Opdrachten: Bekijk de presentatie onderaan het verslag.

Praktijkvoorbeeld bib Aartselaar – online auteurslezing

In de bibliotheek van  Aartselaar hebben ze al een digitale auteurslezing achter de rug.
Auteur: Marieke van Hoof
Op voorhand boekenpakket geleverd in de klas
Via teams, niet opgenomen, enkel lifestream
Max. 2 klassen per sessie
Duur: 60 à 70 minuten
Leeftijd: 2de lj.
Marieke van Hoof heeft hier al enige ervaring mee en zorgt ook in haar online lezing voor veel afwisseling. Zij leest voor, speelt piano, geeft een inkijk op haar interieur en werkruimte. De kinderen kunnen ook vragen stellen.
Er is wel nog verbetering mogelijk door het gebruik van een omgevingsmicrofoon en/of aansluiting van boxen op de laptop.

Voor de jeugdboekenmaand hebben ze Liesbet Slegers uitgenodigd voor de kleuters. Zij zal online voorlezen en instructies geven bij een knutselpakket. Het knutselpakket wordt op voorhand aan de klas bezorgd. De bibmedewerkers zorgen voor begeleiding.

Extra praktijkvoorbeelden uit de groep:

  • Bibliotheek Essen: de digitale lezing van Luc Descamps is ook een aanrader. Hij geeft een link door en dat werkt heel gebruiksvriendelijk.
     
  • Bibliotheek Dendermonde:
    De bibliotheek van Dendermonde heeft Sien Wynants gevraagd om de inwoners van Dendermonde uit te dagen: er is een actie gericht op de scholen en een actie gericht op de vrije tijd.
    Voor de scholen: de bibliotheek voorziet een partybox per graad. In deze box zit ook één boek. Per uitgevoerde opdracht krijgen ze een toegangsticket voor het slotfeest in de klas op het einde van de JBM. Deze opdrachten worden ook zichtbaar in de bibliotheek via filmpjes, tekeningen, … De bedoeling is dat de klas toegangstickets verzamelen voor elke leerling uit de klas. Voor het slotfeest in de klas is er dan een cupcake-mix, een filmpje samen met Sien, …
    Voor de vrije tijd: Wie is de ‘masked reader’? Het is een zoektocht met zoekboeken en kleine uitdagingen: bv. schrijf een haiku op een mondmasker of loop met een aantal boeken op je hoofd zoveel meter, etc.

Nieuwsberichten

Alle nieuwsberichten

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be