Stieve Van der Bruggen

Hoe ben je in de bibliotheeksector beland?
Ik studeerde Moderne Geschiedenis en de Specifieke Lerarenopleiding aan de KU Leuven, bijgevolg vertoefde ik wel elke week in een bibliotheek of archief voor onderzoek en ontspanning. De bibliotheken en archieven in Leuven waren mijn speelveld. Ik ontdekte er een verborgen nieuwsgierigheid voor bibliotheken, hun collecties en organisatie. Na mijn opleiding was ik een overtuigd leerkracht met een missie om leerlingen een passie voor het verleden bij te brengen, maar diep vanbinnen bleef de vlam voor de bibwereld branden. Ik solliciteerde voor een vacature aan Thomas More (TM) en werd gelukkig aangenomen.

Waar werk je nu? En wat houdt jouw baan in?
Tot op heden ben ik met volle goesting aan het werk als bibliothecaris in de campusbibliotheek van TM Turnhout. Ik ben er verantwoordelijke van het leercentrum en heb bijgevolg een verscheidenheid aan taken, gaande van collectiebeheer en catalografie tot het geven van sessies informatievaardigheden en het helpen van studenten en docenten met vragen.

Met welke thema’s ben je beroepsmatig veel bezig?
Een goed en duidelijk collectiebeleid uitwerken voor onze bibliotheek, die voor verscheidene opleidingen materialen voorziet, staat recent hoog op de agenda. Daarnaast ben ik dagelijks veel bezig met catalografie en informatievaardigheden. Ten slotte denk ik na over hoe we onze bibliotheek kunnen upgraden naar een echt modern en vooruitstrevend leercentrum.

Hoe ziet een werkdag er voor jou uit?
De werkdagen beginnen steevast op de trein, waar ik mijn werkmails beantwoord en mijn agenda overloop. Eens aangekomen op de campus is het tijd voor een goede tas koffie, dan start de werkdag officieel. Vanaf hier is elke dag wel anders: plaatsen van bestellingen, verwerken van IBL, begeleiden van onze stagiaire, catalografie, vergaderingen en tussendoor klanten verder helpen met vragen of problemen.

Welke ambities koester je?

We hebben een mooie, grote en moderne campusbibliotheek, maar het kan altijd beter. Ik droom van extra technologische snufjes, meer investeringen in virtual en augmented reality-apparatuur voor onderwijsdoeleinden en een nog uitgebreidere collectie. Daarnaast wil ik onze bibliotheek als centraal aanspreekpunt voor informatievaardigheden en dat we dé plek kunnen zijn op de campus waar student en docent het liefst vertoeven.

Hoe zie je het beroep van bibliothecaris evolueren?

Ik koesterde vroeger steeds het idee dat een bibliothecaris alle kennis over zijn bib en onderzoek in pacht had. Hij was de deus ex machina voor studenten en docenten en vertoefde steeds in de buurt van zijn collectie. Een bibliothecaris was in mijn ogen dus vooral bezig met papieren en digitale collectie en dienstverlening. Door de nadruk op het feit dat een bibliotheek meer een leer-, leef- en studeercentrum moet zijn, denk ik dat in de toekomst het tweede aspect centraal zal staan: een bibliothecaris als servicepunt.

Volg je het internationale vakgebied op?

Het is essentieel om bij te blijven. Bijgevolg lees ik regelmatig over nieuwe bibliotheken, projecten en visies op onze (werk)wereld in binnen- en buiten­land. Ook probeer ik regelmatig een bezoekje te brengen aan bibliotheken en leercentra om ideeën op te doen. Tot op heden was mijn interessantste bezoek dat aan de universiteitsbibliotheken van Helsinki. Ik heb er ongelofelijk veel inspiratie opgedaan en enkele zaken geïmplementeerd op onze campusbibliotheek.

PDF-pictogram Pages from META_201701_21.pdf
Datum: 
januari 2017
META magazine: