JEF

META Nummer 2023/2

JEF

Geschreven door Gert Hermans
Gepubliceerd op 14.03.2023
IMPORTANT
© Faye Wolfs

Tijdens de krokusvakantie is het JEF festival de ideale plek om kennis te maken met film en media voor een jong publiek. Maar JEF is het hele jaar door dol op jeugdfilm: we organiseren workshops en opleidingen, we ondersteunen productie en creatie en we vertonen films in bioscopen, scholen en soms ook … in bibliotheken.

Wanneer is JEF opgericht?

In 2017 was er een fusie van vier Vlaamse organisaties met een passie voor jeugdfilm en beeldeducatie. Dat betekende de start van JEF.

Wat is jullie opdracht en hoe vullen jullie die in?

Liefde voor film en beeldmedia uitdragen, is onze drijfveer. Beeldmedia kunnen kinderen versterken en mondig maken; ‘filmwijsheid’ scherpt hun creatief en cultureel bewustzijn aan. We geven inspraak aan jongeren: het festival werkt met een team jonge programmatoren, in focusgroepen geven kinderen advies aan filmmakers, en participatie en representatie zijn permanente aandachtspunten. Zo maken we filmcultuur breed toegankelijk. Tijdens de vorige festivaleditie ging onze ‘opblaasbare cinema’ de kinderen zelfs opzoeken in hun eigen wijk, hun eigen omgeving.

Wat hebben jullie al kunnen verwezenlijken?

Op vijf jaar tijd duizelingwekkend veel! De bundeling van krachten in een fusie zorgde voor extra slagkracht. Onze filmvertoningen en workshops bereiken een kwart miljoen mensen per jaar (kinderen, leerkrachten, programmatoren enzovoort) en het aantal partnerschappen is enorm gegroeid.

Ons project De FilmClub (DFC) biedt jonge filmfans een lokale verankering via regelmatige vertoningen. Het project toont de levenslijn die je bij JEF kunt doorlopen: jongeren die ooit in de kinderjury van het JEF festival zetelden, denken intussen mee over programmering en productie. Veel van onze projecten gebeuren ad hoc, maar dankzij onder andere DFC kunnen we ook duurzaam werken.

IMPORTANT
© Faye Wolfs

Op het vlak van productie hebben we een lange weg afgelegd. Vlaanderen stond vaak in de schaduw van grote buur Nederland. Maar intussen worden er ook bij ons prachtige films gemaakt; we zijn oprecht trots op titels zoals Binti, Cloudboy, De Gebroeders Schimm of binnenkort Zeevonk. Via Ket & Doc – in samenwerking met Ketnet en het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) – werd de kinderdocumentaire in België op de kaart gezet; elk jaar worden er minstens vijf korte documentaires gedraaid en onder andere op Ketnet vertoond. Mede dankzij de inspanningen van het VAF zien we bij de grote filmfestivals een groeiende aandacht voor jeugdfilm.

Het project JEF in het ziekenhuis werd in 2011 opgestart om langdurig revaliderende kinderen een volwaardige festivalervaring te bieden. Intussen werd dat project overgenomen door talrijke internationale partners en werd het een gerespecteerd Europees merk.

Welke ambities willen jullie nog graag verwezenlijken?

Het JEF festival wil blijven groeien in publiek, aanbod, impact en reikwijdte. We willen jonge kijkers in heel Vlaanderen laten genieten van de beste films. Onze ultieme droom is om een eigen plek te vinden waar jeugdfilm en nieuwe media permanent in de kijker staan en waar we onophoudelijk kunnen netwerken en inspireren.

Hoe meet je de impact van jullie werk?

We vragen voortdurend feedback van leerkrachten, van gebruikers van ons lesmateriaal, en van het jonge publiek. Voor DFC lieten we een impactonderzoek uitvoeren, een interessante oefening! We leven immers in een wereld waarin de waarde van dingen eerder kwantitatief (financieel) dan kwalitatief (maatschappelijke meerwaarde) gemeten wordt.

Welke tendensen merken jullie op als filmorganisatie?

Verschillende manieren van storytelling raken met elkaar verstrengeld. Zo worden film en virtual reality (VR) steeds vaker binnen één productie gecombineerd, zoals in Yourland, een Tsjechische animatiefilm met stevige Belgische inbreng.

IMPORTANT

Bij ons publiek zien we dat de digitale puberteit steeds jonger intreedt. Kinderen kiezen zelf wat ze willen zien en laten zich leiden door leeftijdsgenoten of door opiniemakers.

Wat kunnen jullie de BAD-sector nog bijbrengen?

We zijn allebei met verhalen bezig: zowel boeken, films, VR als games bieden verhalen met een kritische blik op de wereld, een heldere kijk op het verleden en een perspectief op de toekomst. Bibliotheken zijn niet langer uitsluitend met taal bezig, maar ook met beeldtaal, en dus met beeld- en filmeducatie. Het versterken van digitale competenties en digitale geletterdheid is een ambitie die we bij veel bibliotheken herkennen

DFC werkt succesvol samen met enkele bibliotheken. Die band willen we nauwer aanhalen via het Cinébib-traject. In dat pilootproject van Cultuurconnect organiseert een twintigtal bibliotheken extra activiteiten om het community-gevoel te versterken. DFC past daar naadloos in: we bieden filmvertoningen aan, omkaderd met inleiding, spelvormen en tools om het evenement lokaal te promoten. Deze vorm van filmbeleving stimuleert de debatcultuur en scherpt kritisch kijken aan. In die samenwerking met bibliotheken ligt er nog een groot onontgonnen terrein voor ons

IMPORTANT
© Faye Wolfs

Bibliotheken verwelkomen ook regelmatig onze workshops en installaties. Sommige bouwen er zelfs een hele festivalweek omheen – zoals het Entr Festival in Dendermonde – of zetten een tijdelijk MediaLab op. Bij zulke evenementen kan JEF zowel aanbieder als inspirator zijn.

Inspireren doen we ook binnen het opleidingstraject Mediacoach, waarin we vormingen geven aan het jeugdwerk en de bibliotheeksector, en mensen individueel coachen in hun mediawijze projecten.

En andersom, wat kunnen jullie nog leren van de BAD-sector?

Bibliotheken zijn op een mooie manier lokaal verankerd. Ook vertoningen met omkadering kunnen deel uitmaken van de vrijetijdsagenda van gezinnen die regelmatig binnenspringen om kennis te maken met nieuwe films. Dat past bij de rol van bibliotheken als derde ruimte waar mensen elkaar ontmoeten. Bibliotheken zijn heel goed in dat soort publiekswerking met een hoge graad van participatie. Ook voor de lokale verankering van het JEF festival hadden we al fijne ervaringen met bibliotheken in onder andere Wilrijk en op Linkeroever.

JEF werkt graag met lokale partners. Dat kunnen cinemas zijn, maar ook bibliotheken. Dat klinkt logisch: we werken immers rond dezelfde topics en competenties. Storytelling zit prominent in het DNA van de bibliotheken vervat, en dat kunnen wij prima aanvullen met films en games. Uiteraard behouden we onze band met bioscopen en cultuurcentra, maar bibliotheken kunnen in dit verhaal een groeiende rol opnemen.

Met welke issues zijn jullie bezig?

Een heikel punt zijn de kanalen waarmee beeldmedia tot bij het publiek raken. Het aantal spelers op de markt breidt uit met de groei van Video on Demand (VOD), gratis aanbod, online platformen enzovoort. Daar moet de hele filmsector een antwoord op vinden.

Hoe hebben jullie de sector (en de eigen organisatie) zien evolueren?

Er is een sterke professionalisering, maar met behoud van hart en passie. Die balans moet in evenwicht blijven.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be