Ons team
We zijn een team dat bestaat uit fulltime medewerkers, deeltijds medewerkers en jobstudenten, onder leiding van Frederik. Enkele collega’s (Eline, Annette en Nicole) zijn verantwoordelijk voor een collectie en handelen alles af voor die collectie. Greet is (samen met Sabine) verantwoordelijk voor het interbibliothecair leenverkeer (IBL), Koen is baliecoördinator en Leyla verwelkomt de studenten elke dag met een stralende glimlach. Jade is verantwoordelijk voor de audiovisuele dienst. Jan werkt na zijn pensioen als vrijwillige medewerker voor de bibliotheek. Christel en Liesbet zijn vooral bezig met de voorbereiding van de verhuizing van de KU-Leuven-collecties naar een andere locatie in 2025. Jobstudenten dragen ook hun steentje bij.
We zijn een zeer divers team, vullen elkaar goed aan en kunnen elkaar motiveren om nieuwe vaardigheden aan te leren. Dat is belangrijk met het oog op de bibliotheek van de toekomst. Die diversiteit uit zich ook in de opleidingen die de teamleden genoten hebben: taalkundigen, leraren, administratieve krachten en ICT-kanjers. The key to success is samenwerking, geduldig zijn (ook naar studenten toe) en communicatie. Samenwerken is zeer belangrijk, omdat we een grote hogeschoolbibliotheek zijn en we ieders kwaliteiten nodig hebben om het geheel goed te laten functioneren. Om een kwalitatieve bibliotheekwerking te blijven garanderen, is verder ook kritische (zelf)evaluatie cruciaal. Daarom wordt er op regelmatige tijdstippen voor de hele organisatie een kwaliteitsbarometer opgesteld, waarbij de bibliotheekbeleving steeds aan bod komt. Daarnaast wordt er op de verschillende campussen gewerkt met focusgroepen om de noden en wensen van de bibliotheekgebruikers in kaart te brengen.
Corona
Stellen dat corona de werking van het leercentrum gewijzigd heeft, is een open deur intrappen. Tijdens de lockdown was het codewoord ‘minder’: minder bewegingsvrijheid, minder sociale contacten. Ook in de bibliotheek liet zich dat voelen: naast de gevechten met de mondmaskers, de aangedampte brillen en de vernevelde alcoholgel, gold ook hier ‘minder’: minder contact met personeel en studenten, minder studeerplekken, minder fysieke uitleningen enzovoort. Vandaag willen we in onze leercentra resoluut gaan voor méér: meer studeerplekken voor studenten, ruimere openingsuren, meer e-uitgaven, meer audiovisueel materiaal ter beschikking.