Odisee Campus Brussel

META Nummer 2023/1

Odisee Campus Brussel

Geschreven door Nicole Cornelis, Eline Pauwels
Gepubliceerd op 07.02.2023
IMPORTANT
V.l.n.r.: Koen De Rooster, Annette De Neef, Nicole Cornelis, Leyla Bouzerda, Eline Pauwels, [...], Greet Dehandschutter en Frederik De Schrijver

Wij zijn Odisee; een hogeschool met verschillende campussen verspreid over Vlaanderen en Brussel. Je vindt ons terug in Gent, Aalst, Dilbeek, Sint-Niklaas, Brussel en Schaarbeek. Aan elk van deze campussen – met uitzondering van Schaarbeek – is een bibliotheek verbonden. Het leercentrum van Brussel is een samenvloeiing van verschillende bibliotheken, die wegens fusies samenkwamen. De bibliotheek bestaat sinds 2011 in deze samenstelling. Wij zijn een ‘gemengde bibliotheek’ en herbergen collecties van de KU Leuven én van Odisee.

Ons team

We zijn een team dat bestaat uit fulltime medewerkers, deeltijds medewerkers en jobstudenten, onder leiding van Frederik. Enkele collega’s (Eline, Annette en Nicole) zijn verantwoordelijk voor een collectie en handelen alles af voor die collectie. Greet is (samen met Sabine) verantwoordelijk voor het interbibliothecair leenverkeer (IBL), Koen is baliecoördinator en Leyla verwelkomt de studenten elke dag met een stralende glimlach. Jade is verantwoordelijk voor de audiovisuele dienst. Jan werkt na zijn pensioen als vrijwillige medewerker voor de bibliotheek. Christel en Liesbet zijn vooral bezig met de voorbereiding van de verhuizing van de KU-Leuven-collecties naar een andere locatie in 2025. Jobstudenten dragen ook hun steentje bij.

We zijn een zeer divers team, vullen elkaar goed aan en kunnen elkaar motiveren om nieuwe vaardigheden aan te leren. Dat is belangrijk met het oog op de bibliotheek van de toekomst. Die diversiteit uit zich ook in de opleidingen die de teamleden genoten hebben: taalkundigen, leraren, administratieve krachten en ICT-kanjers. The key to success is samenwerking, geduldig zijn (ook naar studenten toe) en communicatie. Samenwerken is zeer belangrijk, omdat we een grote hogeschoolbibliotheek zijn en we ieders kwaliteiten nodig hebben om het geheel goed te laten functioneren. Om een kwalitatieve bibliotheekwerking te blijven garanderen, is verder ook kritische (zelf)evaluatie cruciaal. Daarom wordt er op regelmatige tijdstippen voor de hele organisatie een kwaliteitsbarometer opgesteld, waarbij de bibliotheekbeleving steeds aan bod komt. Daarnaast wordt er op de verschillende campussen gewerkt met focusgroepen om de noden en wensen van de bibliotheekgebruikers in kaart te brengen.

Corona

Stellen dat corona de werking van het leercentrum gewijzigd heeft, is een open deur intrappen. Tijdens de lockdown was het codewoord ‘minder’: minder bewegingsvrijheid, minder sociale contacten. Ook in de bibliotheek liet zich dat voelen: naast de gevechten met de mondmaskers, de aangedampte brillen en de vernevelde alcoholgel, gold ook hier ‘minder’: minder contact met personeel en studenten, minder studeerplekken, minder fysieke uitleningen enzovoort. Vandaag willen we in onze leercentra resoluut gaan voor méér: meer studeerplekken voor studenten, ruimere openingsuren, meer e-uitgaven, meer audiovisueel materiaal ter beschikking.

IMPORTANT
Een poppenhotel gemaakt van een niet meer gebruikt tijdschriftenrek

De bibliotheekwebsite in een nieuw jasje

Ook online beweegt er veel in de Odisee-leercentra. Net zoals ons leercentrum dynamischer wordt met veel aandacht voor collaboratieve werkruimtes en digitale leermiddelen, zo dynamisch hebben we ook de nieuwe website ontwikkeld. De gebruikers kunnen de website sowieso al consulteren vanop verschillende toestellen, dus het is geen probleem om de site van de bibliotheek vanaf nu mobiel te bezoeken. Momenteel onderzoeken we of een chatfunctie een meerwaarde zou kunnen betekenen voor de gebruikers. Gebruikers die graag in onze collectie willen grasduinen, zijn zeker welkom, maar eerder zeldzaam. We sporen hen aan om gericht naar informatie te zoeken; daarvoor krijgen ze zelfs zoektips aangereikt. In 2022 hebben we ook een E-course Informatievaardigheden gelanceerd, waardoor de studenten en personeelsleden de informatievaardigheden door middel van filmpjes vlot onder de knie krijgen.

Realisaties en ambities

We zijn een ambitieus team: per academiejaar worden er campusoverkoepelend tien te realiseren speerpunten opgesteld. In Dilbeek kunnen studenten en personeel zelf hun boeken in- en uitscannen (1), in Aalst zijn de plannen om de bibliotheek om te vormen naar een open leercentrum in volle ontwikkeling (2) en in Brussel zijn twee nieuwe collaboratieve leerruimtes in gebruik genomen. Naast deze grote projecten, streven we ernaar om de ruimtes op elke campus te optimaliseren (3). Op de meeste campussen werd de bibliotheekcollectie al verrijkt door de uitleen van audiovisueel materiaal (avm) te integreren (4). In Brussel startten we met een jobstudentenwerking om het leercentrum open te houden tot 20.00 uur en zo tegemoet te komen aan de vraag van studenten (5). We luisteren dus naar de studenten, maar willen daarnaast ook gerichter aan de slag gaan met bibliotheekdata om verder te kunnen innoveren (6). En natuurlijk houden we het niet bij luisteren, we willen ook spreken! De leercentra een gezicht met een stem geven om studenten en docenten te vertellen over de meerwaarde die we onze hogeschool bieden. We willen dus meer inzetten op externe communicatie, maar zijn ons ervan bewust dat de leercentra en onze dienstverlening zo snel evolueren dat we erover moeten waken dat ook het team zelf altijd op de hoogte blijft (7). Een digitaal luik speerpunten kan niet ontbreken. Zo onderzoeken we of een livechat een meerwaarde kan betekenen voor de website (8) en ontwikkelden we een E-course om studenten informatievaardigheden bij te brengen (9). Met de uitrol van Lean Library en Virtual Library willen we de digitale collecties niet alleen uitbreiden, maar ook toegankelijker maken (10).

Het mooiste compliment

Onze studenten voelen zich hier echt thuis en appreciëren wat we voor hen doen. Dat spreken ze ook regelmatig uit, tot groot plezier van onze medewerkers. De waardering die we krijgen tijdens het direct contact en de voldoening van iemand goed geholpen te hebben, werken motiverend. Onze deuren staan letterlijk en figuurlijk open voor elke student, en daar zijn we trots op.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be