“Hoe doet jouw organisatie aan inclusie?” Deze vraag stelde de VVBAD vorige zomer. Natuurlijk voelde ik mij aangesproken. Bij Luisterpunt dragen wij inclusie hoog in het vaandel. En er stond nog een vraag bij, als een soort baseline: “Hecht jouw organisatie veel belang aan inclusie op het vlak van collectie, gebruikers of personeel?” Ik voelde me nog meer aangesproken. Check, check, check.
Maar het ligt misschien toch minder voor de hand dan op het eerste gezicht gedacht. En naast collectie, gebruikers en personeel zijn er nog zaken belangrijk om inclusie te bevorderen, ik denk in de eerste plaats aan communicatie. Alles hangt samen. Of hangt niet.
Collectie
Maar laat ik beginnen met collectie. Luisterpuntbibliotheek maakt boeken toegankelijk voor mensen met een leesbeperking. Onze collectie bevat momenteel bijna 50.000 Daisy-luisterboeken, ongeveer 19.000 brailleboeken en de boeken van de Leesjury in groteletterdruk. Een aantal van onze collegabibliotheken heeft ook e-boeken in de collectie, om zo meer boeken toegankelijk te maken voor mensen met een leesbeperking. Bij commerciële spelers en gewone bibliotheken is het platform vaak niet toegankelijk, of de catalogus, of de manier om ze op je apparaat te krijgen. Begeleiding is niet voorhanden: deze organisaties hebben geen knowhow over toegankelijkheidsfuncties van smartphones of computers. Die hebben wij wel in huis, en ook onze Anderslezen-app kan e-boeken lezen. Maar we kijken nog even de kat uit de boom. Vooral omdat e-boeken en gewone bibliotheken in Vlaanderen al een moeilijk verhaal is.
Gebruikers
De Luisterpuntgebruikers zijn mensen met een leesbeperking: een autismespectrumstoornis (ASS), blindheid, een chronische aandoening, een concentratiestoornis (bijvoorbeeld door het chronischevermoeidheidssyndroom (CVS), ADHD of ADD), dyslexie, een motorische beperking (bijvoorbeeld multiple sclerose (MS), paralyse of dyspraxie), een meervoudige beperking, een neurologische aandoening (bijvoorbeeld alzheimer, ALS of fibromyalgie), slechtziendheid, een taalstoornis (bijvoorbeeld afasie of dysfasie) of een verstandelijke beperking. De twee grootste groepen gebruikers zijn enerzijds kinderen en jongeren met dyslexie of een andere leesstoornis, en anderzijds ouderen (diverse leesbeperkingen). Zonder onze toegankelijke versies blijven boeken voor hen gesloten.
Deze groepen vragen een totaal andere aanpak en communicatie. Wij hebben dan ook drie websites – ikhaatlezen.be, luisterpuntbibliotheek.be en geefjeorendekost.be (deze laatste voor zorgvoorzieningen) –, twee Facebookpagina’s en twee Instagramaccounts: Luisterpuntbibliotheek en Ikhaatlezen. We gebruiken goede (= schreefloze) lettertypes, voldoende witruimte, voldoende contrast en alt-tekst bij afbeeldingen (alternatieve tekst die de afbeelding beschrijft en door een hulpprogramma voorgelezen kan worden): kleine aandachtspunten die voor elke organisatie haalbaar zijn.
Wij kiezen ervoor om nog (zolang als nodig) met Daisy-cd’s te blijven werken, omdat ze net gevraagd worden door de oudere gebruikers die meer geïsoleerd leven en digitaal niet zo geletterd zijn. Dat is weliswaar een kleine groep (eind 2022 9% van onze lezers), maar het zijn wel de veellezers (in 2022 zorgden zij voor 38% van het totaal aantal Daisy-uitleningen). We geven cd-gebruikers de mogelijkheid om favoriete genres en/of onderwerpen te kiezen in plaats van boeken, en wij kiezen dan boeken voor hen binnen deze genres. We regelen elke dag een telefonisch onthaal, zodat mensen zich (naast online) ook telefonisch kunnen inschrijven en boeken kunnen aanvragen.