Digidokters: vijf tips voor bibliotheken

META Nummer 2023/1

Digidokters: vijf tips voor bibliotheken

Geschreven door Patrick Vanhoucke
Gepubliceerd op 07.02.2023
IMPORTANT
.

Van 2015 tot 2019 was ik vrijwilliger-digidokter in de Nederlandstalige openbare bibliotheek van Anderlecht. Samen met de toenmalige informaticastudent en eerste digidokter Nabil Kamal kon je me elke derde zaterdag van de maand van 10.00 tot 14.00 uur in de bibliotheek vinden om mensen met kleine en grotere digitale vragen en problemen te helpen. In 2017 en 2018 organiseerden we ook thematische introducties die aan de eigenlijke vrije consultaties voorafgingen. Maar die thematische sessies kenden weinig succes.

Ik leerde vooral dat nog heel wat mensen met de digitale uitdagingen van onze tijd worstelen, en dat bibliotheken zelf daar wellicht toch maar een beperkte rol in kunnen spelen. Degenen die het echt nodig hebben, bereikt de bibliotheek wellicht (nog) niet.

Vanuit mijn persoonlijke ervaringen geef ik hier graag vijf korte tips mee voor bibliotheken die met digidokters aan de slag willen of die hun werking op dat vlak willen evalueren.

  1. Eigenaarschap
    Wees en blijf als bibliotheek de eigenaar van de dienstverlening. Zorg dus voor een goede begeleiding en opvolging van je vrijwilligers. Ondersteun hen en houd rekening met hun bedenkingen of voorstellen die ze gaandeweg misschien hebben.
  2. Afbakening
    Baken af wat je wilt en kunt doen en communiceer dat ook. Maak bijvoorbeeld duidelijk dat de digidokters niet op huisbezoek komen en dat ze ook geen apparaten herstellen (verwijs in dat geval door naar professionele herstellers of naar repaircafés in de buurt). Dat voorkomt misverstanden.
  3. Communicatie en promotie
    Neem zelf als bibliotheek de communicatie en de promotie stevig in handen. Laat dat niet (uitsluitend) aan de vrijwilligers over. Zeker in het begin zul je moeten investeren in het bekendmaken van het digidokter-aanbod om ‘patiënten’ te werven. Pas daarna kan de mond-tot-mondreclame zijn werk gaan doen.
  4. Frequentie
    Een permanente digidokter-werking aanbieden is voor de meeste bibliotheken niet haalbaar, tenzij je er vaste medewerkers op kunt zetten. Maar er is ook een ondergrens, anders ebt de belangstelling snel weg. Een of meerdere (halve) dagen per week lijkt een minimum, zodat ‘patiënten’ niet te lang moeten wachten vooraleer ze bij de ‘dokter’ terechtkunnen. Houd daar rekening mee bij de werving en begeleiding van je vrijwilligers. Varieer ook in het uurrooster (in de week, in het weekend, ‘s avonds enzovoort) om meer mensen te bereiken.
  5. Thematische aanpak
    Wil je (ook) thematisch werken rond onderwerpen als werken in de cloud, het gebruik van Itsme, reis-apps, privacy en sociale media, koppel dat dan los van de gewone consultaties van de digidokters en maak er ook apart promotie voor. Kruisbestuiving is natuurlijk mooi meegenomen

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be