Openbare Bibliotheek Heist-op-den-Berg

META Nummer 2022/8

Openbare Bibliotheek Heist-op-den-Berg

Geschreven door Hanne Van den Brande
Gepubliceerd op 13.12.2022
IMPORTANT
© Openbare bibliotheek Heist-op-den-Berg.
IMPORTANT
.

Wanneer werd Openbare Bibliotheek Heist-op-den-Berg opgericht?

De bibliotheek in Heist-op-den-Berg werd in het leven geroepen op de gemeenteraad van 23 september 1980. Verschillende personeelsleden die nu nog in dienst zijn, hebben de oprichting meegemaakt. Vanaf 1995 is de bibliotheek gevestigd in het gebouw waar we vandaag nog steeds zitten: op het Cultuurplein, centraal in de gemeente.

Wat is jullie opdracht en hoe vullen jullie die in?

We zien de bibliotheek als een toegankelijke plek, waar iedereen welkom is om (cultuur) te beleven, bij te leren, te ontspannen, te ontmoeten, enzovoort. De collega’s van Cultuur, Archief en erfgoed hebben ook hun bureau in het gebouw. In de kelder vind je het gemeentearchief. Op het Cultuurplein vind je ook het Cultuurcentrum Zwaneberg. Zo heeft cultuur letterlijk een centrale plaats binnen de gemeente.

Wat hebben jullie al kunnen verwezenlijken?

We deden in 2020 de belofte aan onze gebruikers om ‘een bibliotheek die bij je past’ vorm te geven. Dat begon met een participatietraject met meer dan honderd bibliotheekgebruikers rond de openingsuren. Het resultaat: vanaf april 2021 breidden we de openingsuren van de bibliotheek uit met 56 Open+-uren. Tijdens Open+- uren is er geen bibliotheekpersoneel dat je helpt of begeleidt. Je kunt zelfstandig gebruikmaken van de meeste bibliotheekdiensten, nadat je geregistreerd bent als Open+-gebruiker. Dat is gratis, en je kunt het volledig online doen, op voorwaarde dat je minstens 16 jaar bent en al drie maanden lid van de bibliotheek. Vandaag (na ongeveer anderhalf jaar) is al 25 procent van de bibliotheekgebruikers die in aanmerking komen voor Open+, gebruiker geworden.

In 2022 zijn we gestart met meer aanbod rond digitale educatie. Eén donderdag per maand houden de digidokters een spreekuur in de bibliotheek. Vrijwilligers helpen je met  vragen over je smartphone bepaalde apps, mail, computerprogramma’s, sociale media, enzovoort. Die spreekuren zijn drukbezocht!

Daarnaast bieden we ook verschillende keren per jaar een gratis digisessie aan: een workshop van tweeënhalf uur waarin we dieper ingaan op één digitaal onderwerp. De deelnemers krijgen praktische informatie en tips van een deskundige ter zake. Ook de digisessies zijn bijna telkens volzet. We merken dat we er als bibliotheek op een succesvolle manier in slagen om in te spelen op de maatschappelijke nood aan digitale educatie: laagdrempelig en praktijkgericht. In het najaar van 2022 sloten we ook aan bij de evoluties die in de bibliotheekwereld gaande zijn: we stapten mee in het eengemaakt bibliotheeksysteem (EBS) en werden in één klap ook lid van de regiobib Rivierenland.

Door aansluiting bij het EBS kunnen we meesurfen op de innovaties die op Vlaams niveau ontwikkeld worden, en kiezen wat er bij onze bibliotheek past. De nieuwe software (Wise) die daarbij hoort, is volledig op maat van de Vlaamse bibliotheken ingericht, wat heel wat voordelen biedt voor het samenwerken tussen bibliotheken en het automatiseren van processen.

Met de oprichting van Regiobib Rivierenland zetten we die mogelijkheden meteen om in de praktijk: wie lid is van onze bibliotheek, is meteen ook lid van de zeven andere bibliotheken uit de regiobib: Berlaar, Bonheiden, Duffel, Lier, Nijlen, Putte en Sint-Katelijne-Waver. Je hoeft slechts één keer per jaar je lidgeld in een van deze bibliotheken te betalen om in al die bibliotheken materialen te kunnen lenen. Naast de recente vernieuwingen houden we ook vast aan de klassiekers zoals leesclubs (twee kringen voor volwassenen, twee groepen Leesjury voor kinderen), auteurslezingen, voorleesmomenten, schooluitleningen, enzovoort. Die geijkte formules zetten het leesplezier centraal. Daarmee blijft de bibliotheek onafgebroken de kaart trekken van de leesbevordering. 

Welke ambities willen jullie als team nog graag verwezenlijken?

Bij de uitwerking van de regiobib zit meteen een eerste ambitie voor de toekomst: de samenwerking tussen de acht leden vergroten. Er gebeurt heel wat in elke bibliotheek apart dat we ook samen kunnen aanpakken.

We kregen onlangs ook de resultaten van de publieksbevraging van onder andere de VVBAD binnen. Om onze toekomstige koers verder te bepalen, gaan we zeker aan de slag met de conclusies uit dat rapport. Voor ‘een bibliotheek die bij je past’ is de input via zo’n enquête een groot geschenk! Een van de vraagstukken die we een richting willen geven aan de hand van de resultaten, is hoe we een moderne muziekbeleving kunnen aanbieden in onze bibliotheek en wat de noden van de gebruikers zijn.

Verder willen we de digitale educatie meer onderbouwen. We onderzoeken bijvoorbeeld hoe een fablab of makerspace te integreren valt in onze werking.

Wat maakt jullie team zo uniek?

We hebben de voorbije jaren veel gepuzzeld aan een werkbaar organigram. We hebben beseft dat dat nooit vastligt, maar een structuur in beweging is. Belangrijk is dat ieder er een plekje in heeft en tegelijkertijd kan bewegen in het geheel. Sommige collega’s houden meer van continuïteit, andere van afwisseling. Voor beide is ruimte! Hoe we het op dit moment aanpakken, blijkt te werken.

Hoe zou je de teamspirit omschrijven?

Elk lid van het bibliotheekteam draagt de bibliotheek oprecht een warm hart toe. Dat is de drijvende motor achter ons team.

Welke achtergrond hebben de teamleden?

Een groot deel heeft nooit een andere job gehad. We hebben enkele collega’s met ervaring in het onderwijs, de reissector, de kinderopvang, grafisch werk, administratieve jobs, enzovoort. Eén ding hebben ze gemeen: niemand wil terug naar zijn vorige job!

Welke vaardigheden zijn cruciaal om in dit team te functioneren?

Je hoeft niet per se de laatste winnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur te kennen. Je hoeft zelfs niet eens graag te lezen! In onze bibliotheek zijn de projecten en nodige vaardigheden divers. Het hangt erg af van de functie. Als basis zijn leergierigheid en klantgerichtheid wel onontbeerlijk

IMPORTANT
.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid

VVBAD maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door deze te accepteren of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Bekijk dan hier de voorwaarden.

© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be