Wanneer werd de medialounge van de gezondheidszorgadministraties opgericht?
In het kader van het redesign van de gezondheidszorgadministraties, zijn de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD Volksgezondheid), het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) en het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) in maart 2021 verhuisd naar het Galilee-gebouw aan de Brusselse Kruidtuin. Het doel is om de samenwerking tussen de federale administraties die bevoegd zijn voor het gezondheidsbeleid en de ziekte- en invaliditeitsverzekering te versterken. Op de begane grond bevindt zich de gemeenschappelijke medialounge, een moderne en gezellige ruimte met de balie van onze nieuwe mediatheek en een trendy koffiebar.
Wat is jullie opdracht en hoe vullen jullie die in?
We maken deel uit van One Facility Management (1FM), de overkoepelende facilitaire organisatie van de FOD Volksgezondheid, het RIZIV en het FAGG. Onze dienst, het Kenniscentrum, beheert de gedrukte bibliotheekcollectie en het archief van die drie instellingen, en ook het Vesalius Documentation and Information Center (VDIC), de elektronische bibliotheek van tien overheidsinstellingen.
Wat hebben jullie al kunnen verwezenlijken?
Ondanks corona zijn we er in 2021 in geslaagd om de nieuwe medialounge in te richten en er permanenties te organiseren voor onze gebruikers. Dat jaar hebben we ook drie nieuwe instellingen verwelkomd bij het VDIC: het RIZIV, de medische dienst van Defensie en het Agence pour une Vie de Qualité (AVIQ).
Welke ambities willen jullie als team nog graag verwezenlijken?
In het kader van de uitvoering van het strategisch plan van onze mediatheek zijn we de gedrukte boeken van het FAGG aan het toevoegen aan de VDIC-catalogus. Onze instelling organiseert op 29 november 2022 de Dag van de bibliothecaris van het Bibforum – het Forum van de Federale Bibliotheken – om onze federale collega’s te laten kennismaken met onze medialounge. We zijn ook een communicatieplan aan het uitvoeren om onze medialounge bekend te maken bij onze collega’s en externe doelgroepen (onder andere patiëntenorganisaties, bedrijven, beroepsorganisaties en scholen).