Medialounge gezondheidszorgadministraties

META Nummer 2022/7

Medialounge gezondheidszorgadministraties

Geschreven door Kristof Eelen
Gepubliceerd op 15.11.2022
IMPORTANT

Wanneer werd de medialounge van de gezondheidszorgadministraties opgericht?

In het kader van het redesign van de gezondheidszorgadministraties, zijn de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD Volksgezondheid), het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) en het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG) in maart 2021 verhuisd naar het Galilee-gebouw aan de Brusselse Kruidtuin. Het doel is om de samenwerking tussen de federale administraties die bevoegd zijn voor het gezondheidsbeleid en de ziekte- en invaliditeitsverzekering te versterken. Op de begane grond bevindt zich de gemeenschappelijke medialounge, een moderne en gezellige ruimte met de balie van onze nieuwe mediatheek en een trendy koffiebar.

Wat is jullie opdracht en hoe vullen jullie die in?

We maken deel uit van One Facility Management (1FM), de overkoepelende facilitaire organisatie van de FOD Volksgezondheid, het RIZIV en het FAGG. Onze dienst, het Kenniscentrum, beheert de gedrukte bibliotheekcollectie en het archief van die drie instellingen, en ook het Vesalius Documentation and Information Center (VDIC), de elektronische bibliotheek van tien overheidsinstellingen.

Wat hebben jullie al kunnen verwezenlijken?

Ondanks corona zijn we er in 2021 in geslaagd om de nieuwe medialounge in te richten en er permanenties te organiseren voor onze gebruikers. Dat jaar hebben we ook drie nieuwe instellingen verwelkomd bij het VDIC: het RIZIV, de medische dienst van Defensie en het Agence pour une Vie de Qualité (AVIQ).

Welke ambities willen jullie als team nog graag verwezenlijken?

In het kader van de uitvoering van het strategisch plan van onze mediatheek zijn we de gedrukte boeken van het FAGG aan het toevoegen aan de VDIC-catalogus. Onze instelling organiseert op 29 november 2022 de Dag van de bibliothecaris van het Bibforum – het Forum van de Federale Bibliotheken – om onze federale collega’s te laten kennismaken met onze medialounge. We zijn ook een communicatieplan aan het uitvoeren om onze medialounge bekend te maken bij onze collega’s en externe doelgroepen (onder andere patiëntenorganisaties, bedrijven, beroepsorganisaties en scholen).

Dankzij de flexibiliteit, de openheid, de meertaligheid en het persoonlijke engagement van onze teamleden is dit project een groot succes geworden

Hoe meet je de impact van jullie werk?

Statistieken over het gebruik van onze online publicaties en databanken, het aantal inschrijvingen voor onze bibliotheekopleidingen, enquêtes, het aantal vragen om informatie, het aantal aanvragen tot interbibliothecair leenverkeer (IBL), het aantal raadplegingen van gedrukte publicaties en archiefstukken, enzovoort.

Wat maakt jullie team zo uniek?

Ondanks de verhuizing en corona zijn we erin geslaagd om een goede dienstverlening aan te bieden aan onze gebruikers: onze 20.000 e-tijdschriften, 70.000 e-boeken en databanken zijn 24 uur op 24 online te raadplegen via onze viertalige website, ook voor wie telewerkt. Daarnaast organiseren we permanenties in de medialounge voor wie fysiek contact verkiest om bibliotheek- of archiefmateriaal te raadplegen.

Hoe zou je de teamspirit omschrijven?

Dankzij de flexibiliteit, de openheid, de meertaligheid en het persoonlijke engagement van onze teamleden is dit project een groot succes geworden.

Welke achtergrond hebben de teamleden?

De diversiteit in ons team is cruciaal: we hebben expertise in onder andere bibliotheekbeheer, archiefbeheer, boekhouding, ICT, kennisbeheer, contractbeheer, management, communicatie en onderwijs.

Welke eigenschappen zijn cruciaal om in dit team te functioneren?

Klantgerichtheid, leergierigheid, flexibiliteit, meertaligheid, enzovoort.

Welke voordelen (en risico’s) heeft het werken in teamverband voor het Kenniscentrum?

Meertalige contacten met diverse klanten (collega’s, studenten, onderzoekers, beoefenaars van gezondheidsberoepen, patiëntenorganisaties, ziekenfondsen, en dergelijke.)

 

Op de foto:

Vooraan v.l.n.r.: Jean Rukara (budget- en documentatiebeheerder), Marie Lejeune (manager ondersteunende diensten), Sabrina Van Keymolen (documentatiemedewerker), Peter Poot (mobiliteit), Martine Destrebecq (documentatiemedewerker), Patrick Hainaut (ex-documentatiemedewerker) en Marita De Wit (documentatiemedewerker).
Achteraan v.l.n.r.: Stephan Zahnen (documentatiebeheerder), Bertrand Rosier (documentatiebeheerder), Kristof Eelen (Kenniscentrumbeheerder, coördinator VDIC), Geoffrey Claustriaux (document center) en John Elsocht (administratief medewerker)

IMPORTANT

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid

VVBAD maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door deze te accepteren of door gebruik te blijven maken van deze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Wil u meer weten over cookies, of uw cookie-instellingen voor deze website aanpassen? Bekijk dan hier de voorwaarden.

© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be