Dorien Styven

META Nummer 2022/7

Dorien Styven

Geschreven door Dorien Styven
Gepubliceerd op 15.11.2022

Hoe ben je in de BAD-sector beland?

Tijdens mijn master geschiedenis trok de erfgoedsector me al aan. Om praktijkervaring op te doen, schreef ik in 2010 een aantal musea en archiefinstellingen aan over een vrijwillige stage. De dag na het versturen van de brieven, belde het Joods Museum van Deportatie en Verzet (JMDV) me op. Ik kon er als stagiair een maand aan de slag. Er bleek veel werk te zijn ter voorbereiding van het vernieuwde Holocaustmuseum Kazerne Dossin, opvolger van het JMDV. Er werd me een tijdelijk contract aangeboden: een kans die ik met beide handen aangreep. Na enkele maanden kwam er een permanente plek vrij in het documentatiecentrum. Ik heb geluk gehad: ik was op de juiste plek op het juiste moment.

Waar werk je nu?

Mijn job bij Kazerne Dossin blijft me boeien door het diverse en uitdagende takenpakket. Ik startte als wetenschappelijk medewerker, maar rondde in 2019 de master-na-master archivistiek af. Sindsdien ben ik als archivaris verantwoordelijk voor elk beheeraspect van ons historisch archief, dat focust op de raciale vervolging in België en Noord-Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hieronder valt ook de uitbouw en het beheer van onze online beeldbank. Zo ontwikkelden we een personendatabank, gekoppeld aan gedigitaliseerde documenten en foto’s. Deze zijn zo doorzoekbaar op naam. Daarnaast doe ik opzoekingen voor familieleden van gedeporteerden, assisteer ik in de leeszaal, voer ik onderzoeksprojecten uit, coördineer ik het project Geef ze een Gezicht en vertegenwoordig ik Kazerne Dossin in (inter)nationale netwerken.

Met welke thema’s ben je beroepsmatig bezig?

Ons team staat in nauw contact met Holocaustoverlevenden en nabestaanden van slachtoffers. Wij vertellen hun op vraag meer over het lot van hun familieleden. Ook studenten, onderzoekers, journalisten en andere geïnteresseerden kunnen bij ons terecht. Al enkele jaren groeit de aandacht voor Joodse onderduikers. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) veroorzaakte heel wat commotie onder archivarissen die archieven hierover beheren. Er werd gevreesd voor de raadpleegbaarheid ervan, omdat heel wat onderduikers van toen nog leven en de AVG dus van toepassing kan zijn op bepaalde archieven. Overweging 158 over de gegevens van slachtoffers van genocides en de uitzonderingsgronden in de AVG scheppen echter mogelijkheden. Binnen Kazerne Dossin volg ik deze evolutie verder op, en doe ik historisch onderzoek naar de onderduik en methodologisch onderzoek naar de impact van de AVG op archieven hierover.

Volg je het internationale vakgebied op?

Kazerne Dossin volgt de ontwikkelingen in de digital humanities nauw op. Zo ben ik actief in de werkgroep Sustainable Publishing of Metadata van de Digital Research Infrastructure for the Arts and Humanities (DARIAH), waar lopende projecten voorgesteld worden en good practices gedeeld. Een groot deel van de gedigitaliseerde archieven in Kazerne Dossin is bijvoorbeeld beschikbaar via onze beeldbank, wat de IIIF-standaarden (International Image Interoperability Framework) erg interessant maakt. Daarnaast speelt Kazerne Dossin een actieve rol binnen de European Holocaust Research Infrastructure (EHRI). Dat wereldwijde consortium ontwikkelt platformen en technieken om Holocaustarchieven, hun bewaarplaats en metadata vindbaar te maken, en helpt de leden om gegevens en expertise uit te wisselen. Zulke contacten met collega’s van over de hele wereld leiden tot productieve samenwerkingsverbanden.

Wat is je leukste documentatiecentrumervaring?

In 2011 schreef ik voor de nieuwe permanente tentoonstelling in Kazerne Dossin het scenario voor een filmpje over de gedeporteerde familie SternLachs. Enkel dochter Beate kon vluchten tijdens hun arrestatie. Haar verdere lot was ons onbekend. Enkele dagen later kregen we bezoek van een Amerikaanse pianist. Na jaren zoeken had hij ontdekt dat zijn grootouders en oom vanuit de Dossinkazerne gedeporteerd waren. Hij noemde de naam van zijn familie en … hij bleek de zoon te zijn van Beate! Na zijn bezoek bezorgde hij ons foto’s die nu deel uitmaken van de tentoonstelling. Hij schreef ook een theaterstuk over zijn familie dat dit jaar in première ging. Maar bovenal werd hij een persoonlijke vriend.

IMPORTANT

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be