Mu.ZEE bibliotheek

META Nummer 2022/6

Mu.ZEE bibliotheek

Geschreven door Heleen Claeys, Gregory Boite
Gepubliceerd op 10.10.2022
IMPORTANT
Gregory Boite (catalograaf en bibliotheekmedewerker) en Heleen Claeys (bibliothecaris). © Christine Willaert

Wanneer werd de bibliotheek van Mu.ZEE opgericht?

Mu.ZEE is gelokaliseerd in een imposant modernistisch gebouw, ontworpen door Gaston Eysselinck in 1947 in opdracht van de coöperatieve S.E.O. (Spaarzaamheid Economie Oostende). Het deed jarenlang dienst als warenhuis en werd door de Oostendenaars kortweg ‘de Coo’ genoemd. Enkele jaren na het faillissement in 1981 kocht het provinciebestuur van West-Vlaanderen het gebouw. De verkoopsruimtes werden museumruimtes toen in 1986 het Provinciaal Museum voor Moderne Kunst (PMMK) hier onderdak vond. Sinds de opening van het PMMK bestond het voornemen een museumbibliotheek op te richten. In 1999 werd de eerste bibliothecaris aangeworven en in 2005 werd de museumbibliotheek officieel geopend voor het grote publiek.

Wat is jullie opdracht en hoe vullen jullie die in?

Onze opdracht bestaat erin om in de eerste plaats de museumbibliotheek en haar werking opnieuw de nodige visibiliteit te geven. Daarin speelt een optimale dienstverlening een cruciale rol. Publiekswerking in de vorm van tijdelijke tentoonstellingen in de bibliotheek en het ondersteunen van het intern wetenschappelijk personeel in Mu.ZEE ligt in de lijn van deze opdracht.

Wat hebben jullie al kunnen verwezenlijken?

Sinds de heropstart begin 2021 beschikt de museumbibliotheek over een fysiek goed geordend plaatsingssysteem dat de opzoekbaarheid van boeken voor interne medewerkers feilloos maakt. Inmiddels werd er ook voldoende ruchtbaarheid gegeven aan onze publiekscatalogus, waarin alle tentoonstellingscatalogi van de collectie opgenomen werden. Daarnaast namen we het tijdschriftendepot onder handen door de aanwezige titels te controleren op jaargang en nummer, zodat we in de registratie een volledige update konden doorvoeren. Verder zijn we een samenwerkingsverband aangegaan met de openbare bibliotheek van Oostende. Het resultaat hiervan is een gezamenlijke non-fictieboekenverkoop en een eerste tentoonstelling, Het Argentijns Ostende: het zusterstadje van Oostende, die vanuit de museumbibliotheek getoond werd in de openbare bibliotheek. Recenter liep er een duotentoonstelling in beide bibliotheken met schrijvers- en kunstenaarsportretten van fotograaf Paul Van den Abeele.

Welke ambities willen jullie als team nog graag verwezenlijken?

Er zitten heel wat plannen in de pijplijn. Denk maar aan een eigen webpagina opgenomen op de website van de openbare bibliotheek. We gaan er niet alleen de werking van de museumbibliotheek toelichten, maar willen ook een breed publiek bereiken met boeiende wetenschappelijke en informatieve artikels, die een bepaald thema in de kunstgeschiedenis of interessante kunstenaars in de verf zetten. In het kader van het Ensorjaar in 2024 wordt ook de collectie rond James Ensor in kaart gebracht en voor een groot stuk ontsloten.

Hoe meet je de impact van jullie werk?

De impact van ons werk laat op diverse vlakken zijn sporen na. Zo kregen we al geregeld lovende commentaren te horen van onderzoekers, curatoren, studenten en andere geïnteresseerden wat betreft onze ondersteuning en inzet voor hun vragen over onze collectie. Ook de kenbaarheid en bruikbaarheid van onze publiekscatalogus, waarvan de ontsluiting pas vanaf eind november 2021 begon, begint steeds meer aan een opmars.

Wat maakt jullie team uniek?

We zijn een klein team dat uniek is door zijn sterke complementaire werking, waarbij bibliothecaris Heleen Claeys sterk is in de uitwerking en planning van projecten, terwijl de klemtoon bij Gregory Boite meer op zijn kennis van het cultuurhistorische in Oostende en James Ensor ligt. Allebei hebben we kunstwetenschappen gestudeerd, waardoor de feeling met de collectie sterk aanwezig is. Verder speelt onze jeugdigheid een belangrijke rol, omdat we met een frisse en open blik de museumbibliotheek de nodige dynamiek geven.

Hoe zou je de teamspirit omschrijven?

De teamspirit is zeker dynamisch te noemen. Positieve vibes heersen in de museumbibliotheek, waarbij de goesting om vooruit te raken in de bibliotheekwerking duidelijk aanwezig is. De sfeer kun je open en constructief noemen.

Welke achtergrond hebben de teamleden?

Bibliothecaris Heleen Claeys volgde de opleiding Kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent (UGent) en het postgraduaat Informatie- en Bibliotheekwetenschappen in Antwerpen. Na tien jaar in de openbare sector te hebben gewerkt, waagt ze zich aan de erfgoed- en kunstensector. Bibliotheekmedewerker Gregory Boite heeft aan de UGent de opleiding Geschiedenis en de opleiding Kunstwetenschappen gestudeerd. Daarna deed hij een opleidingsstage als catalograaf in de museumbibliotheek van Musea Brugge. Daarnaast is hij actief in het Oostendse culturele leven met zijn vrijwillige medewerking aan tentoonstellingen en samenstellingen van historische teksten voor de dienst Cultuur.

Welke eigenschappen zijn cruciaal om in dit team te functioneren?

Om in dit team te functioneren is een grote portie nieuwsgierigheid noodzakelijk. Dagelijks krijgen we vooral via onze dienstverlening te maken met heel wat vragen. Tijdens het opzoekingsproces is het een must om open te staan voor kennis en informatie, zodat de bibliotheekbezoekers optimaal geholpen kunnen worden. Logischerwijs is geïnteresseerd zijn in Belgische kunst vanaf 1860 tot het heden een vanzelfsprekendheid. Ook een cultuurhistorische interesse in Oostende is aangewezen. Ten slotte is een attitude van ‘de koe bij de horens vatten’ sterk aanbevolen, vermits de werking van de museumbibliotheek nog zeer recent is, waardoor er aanzienlijk wat werk op de plank ligt.

Wat zijn de voordelen van het werken in teamverband voor een museumbibliotheek?

Een voordeel is dat de aanpak van de aanwezige taken meer gediversifieerd wordt. Teamgericht werken zorgt er ook voor dat de focus van de teamleden gericht is op een specifiek aspect van de bibliothecaire werking, zoals het uitstippelen van een planning, het managen van de aanwezige middelen en het ondersteunen van de dienstverlening.

IMPORTANT

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be