Verdiepen in Diepenbeek

META Nummer 2022/5

Verdiepen in Diepenbeek

Geschreven door Stieve Van der Bruggen
Gepubliceerd op 06.09.2022

Een nieuwe weg voor de sectie HSB

IMPORTANT

Op donderdag 12 mei 2022 vond de eerste ‘après-corona’ studiedag van de sectie Hogeschoolbibliotheken (HSB) van de VVBAD plaats. Zoals de titel al doet vermoeden, vond deze netwerkdag plaats in Diepenbeek, op de vernieuwde campus van hogeschool UCLL (University Colleges Leuven-Limburg). Dat netwerk-, leer- en verbindingsmoment vormt voor de sectie HSB het startschot van een vernieuwde werking. Laagdrempelig netwerken, leren van elkaars best practices en stimuleren van samenwerking met verscheidene partners dragen we hoog in het vaandel. Deze studiedag, waar informatievaardigheden en onderwijs als thema centraal stonden, werd vormgegeven in samenwerking met de afstudeerders van de opleiding Informatiebeheer aan de Erasmushogeschool Brussel (EhB). Binnen het vak Project Vorming Bibliotheekmedewerkers werkten de studenten heel deze studiedag uit onder begeleiding van de sectie HSB, de VVBAD en een aantal collega’s van hogeschool UCLL. Wat begon als een stressmoment voor de studenten aan het begin van het academiejaar, eindigde op 12 mei als een ware succeservaring en een mooie kans om contact te leggen met toekomstige collega’s en potentiële werkgevers.

Meer dan vijftig deelnemers zakten die dag af naar campus Diepenbeek. De ontvangst was niet niets, want drank en koffiekoeken waren er in overvloed. Na een welkomstwoord van Thijs Gielis, sectielid HSB en teamcoördinator van de leercentra in UCLL, werd de eerste sessie gegeven door Tom Willaert. Het onderwerp was het European Digital Media Observatory (EDMO), ofwel een wetenschappelijke hub waar onderzoek verricht wordt naar fake news, desinformatie, factchecking en mediawijsheid. Dat initiatief werd gestart in 2021 en groeide sindsdien gestaag met steun van de Europese Commissie. Meer dan honderd experten werken op dit moment samen om geïnteresseerden te informeren en sensibiliseren over desinformatie, en dat in vijf talen. Neem zeker eens een kijkje op hun website, want ook voor bibliotheken en het onderwijs staan er heel wat praktische tools om zelf mee aan de slag te gaan. De voormiddag omvatte vervolgens een sessie van Rachelle Briers, een collega van UCLL, die het publiek inspireerde met haar verhaal over de rol die bibliotheken en leercentra binnen UCLL spelen in het integreren van informatievaardigheden binnen de opleidingen op verschillende campussen. Ten slotte mocht Veerle Tesse van Hogeschool VIVES de voormiddag afsluiten met een interactieve sessie over de app xQuizIt. Deze app, ontwikkeld door eigen studenten en docenten, werd op maat gemaakt van de noden die hun leercentra ondervonden in het zoeken naar een kwalitatieve en gemakkelijk aanpasbare spelapp voor interactieve rondleidingen. De voormiddag eindigde met een overheerlijke en royale netwerklunch.

IMPORTANT

Het tweede dagdeel ging in een eerste luik over het helpen van gebruikers in hun zoektocht naar kwalitatieve en raadpleegbare wetenschappelijke content. Anna Russo van Lean Library beet hier de spits af met haar verhaal Putting the librarian on the patron’s shoulder: how to bring the library to the modern user at their point-of-need. Het verhaal over deze browserextensie wist verschillende deelnemers zeker te inspireren. Peter De Marrez, een collega van de KU Leuven, vulde deze kennismaking verder aan met de ervaringen van de KU Leuven met Lean Library en de toepassing LibKey. Het tweede luik van de namiddag omvatte het inspireren van deelnemers in het uitwerken van interactieve digitale rondleidingen. Drie sprekers met elk een uniek en sterk verhaal over digitale rondleidingen toonden de mogelijkheden voor bibliotheekdiensten om in te zetten op beleving op afstand en op locatie. Luuk Koedam van Intractive gaf de deelnemers mee hoe hun interactieve rondleidingen via een app werken. De mogelijkheden zijn alvast interessant, en de studenten van de opleiding Informatiebeheer bereidden voor deze studiedag een demo voor. Deelnemers konden met hun eigen smartphone de omgeving rond de campus zelfstandig ontdekken. De dag werd afgesloten door twee praktijkervaringen over digitale rondleidingen. De eerste was van Bea Weemaels, die ons meer wist te vertellen over het verhaal van de KU Leuven Walking Tours. Leni Albertyn bracht afsluitend het traject dat de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience aflegde in het uitwerken van een digitaal verhaal.

Ik hoop dat dit korte verslag jou alvast doet uitkijken naar meer van deze inspirerende studiedagen. Houd alvast donderdag 8 september vrij in je agenda, want dan verrassen de sectie HSB en haar themagroepen jou en je team met een nieuwe studiedag op campus Sint-Amandsberg van de Arteveldehogeschool in Gent.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be