Bibliotheek Europacollege

META Nummer 2022/5

Bibliotheek Europacollege

Geschreven door Roselien Van Loocke
Gepubliceerd op 06.09.2022
IMPORTANT
© Student Association College of Europe.

Bovenste rij v.l.n.r.: Renée Maeyaert (bibliotheekmedewerker baliedienst, catalograaf, en geeft rondleidingen), Mieke Lievens (verantwoordelijk voor het Europees Documentatiecentrum, catalograaf, interbibliothecair leenverkeer en opvolging facturatie) en Bram Baert (catalograaf, communicatie, en geeft informatiesessies). Onderste rij v.l.n.r.: Anne Heber (bibliotheekmedewerker baliedienst), Roselien Van Loocke (directeur) en Katrien Gunst (catalograaf, tijdschriftenbeheer en interbibliothecair leenverkeer). Niet op de foto: Saar De Voogt (beheer databanken en communicatie).

Wanneer werd de bibliotheek van het Europacollege opgericht?

Het Europacollege, een postuniversitair instituut gespecialiseerd in Europese studies, werd in 1949 gesticht te Brugge. De bibliotheek ondersteunt vanaf het begin academisch onderwijs en onderzoek en is vooral gericht op Europese en internationale onderwerpen.

Wat is jullie opdracht en hoe vullen jullie die in?

We staan ten dienste van docenten, onderzoekers en studenten van het Europacollege. Een 350-tal studenten, afkomstig uit meer dan 55 landen, verblijven gedurende één academiejaar in Brugge. Wij begeleiden hen in hun studie en onderzoek, en geven rondleidingen en informatiesessies. Daarnaast organiseren we lezingen rond actuele Europese thema’s.

Wat hebben jullie al kunnen verwezenlijken?

Het voorbije academiejaar zijn we gestart met een zelfuitleenbalie en een boetevrije dienstverlening. Ook hebben we sinds februari 2022 de openingsuren uitgebreid van 79 naar 90 uren per week. Dat kon voornamelijk door de introductie van een onbemande bibliotheek na 17.00 uur in combinatie met camerabewaking. Zo kunnen de studenten tijdens de examenperiode zelfs tot middernacht in de bibliotheek studeren.

Welke ambities willen jullie als team nog graag verwezenlijken?

We wensen onze bibliotheek en de collectie meer visibiliteit te geven, zowel in Vlaanderen als daarbuiten. Het is tevens onze doelstelling de onderzoekers te stimuleren om in open access te publiceren.

Hoe meet je de impact van jullie werk?

Net zoals andere wetenschappelijke bibliotheken bekijken we de statistieken van onder andere de bezoekers, uitleningen en elektronische bronnen. We werken bovendien nauw samen met de academische departementen en vragen op geregelde tijdstippen feedback. Dat kan zowel mondeling tijdens onze Library Committees, als via enquêtes die we rondsturen naar ons doelpubliek.

IMPORTANT
© College of Europe.

Wat maakt jullie team zo uniek?

We zijn Europaminnend, staan open voor andere culturen, bieden een luisterend oor en pogen een zo aangenaam mogelijke sfeer te creëren in de stressvolle periodes.

Hoe zou je de teamspirit omschrijven?

We hebben allen dezelfde doelstelling voor ogen en stimuleren elkaar zoveel mogelijk. Ieder krijgt de kans om zijn of haar eigen talenten te ontplooien.

Welke achtergrond hebben de teamleden?

Deze is vrij verscheiden, van historicus, taalkundige, gegradueerde in het bibliotheekwezen tot bachelor lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen.

Welke vaardigheden zijn cruciaal om in dit team te functioneren?

Digitale vaardigheden, talenkennis en communicatie zijn een must. In de instelling zijn Engels én Frans de voertalen. Daarnaast is het belangrijk om klantvriendelijk en flexibel te zijn en open te staan voor innovaties. Wij overleggen op wekelijkse basis om zo goed mogelijk in te spelen op de noden van onze gebruikers. Communicatie is hierbij essentieel en met ons klein team blijkt dat haalbaar te zijn. Ieder heeft zijn of haar specialiteit, maar we proberen toch om zoveel mogelijk kennis te delen.

Welke voordelen (en risico’s) heeft het werken in teamverband voor een bibliotheek in een universitair instituut?

De studenten in onze instelling hebben reeds een masteropleiding genoten en komen dus met bepaalde verwachtingen omtrent de toegang tot wetenschappelijke informatie. Ze brengen ervaringen mee uit andere Europese universitaire instellingen en houden ons jong.

Meer informatie:

> bit.ly/ColEurope
> bit.ly/CEuWorldCat
> bit.ly/CEuFb

IMPORTANT

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be