In het vierde leerjaar leren de leerlingen over E-safety en (cyber)- pesten. Geletterdheid en mediageletterdheid komen samen voor eerlingen van het vijfde leerjaar. Ze leren hoe ze de catalogus van de bibliotheek gebruiken en hoe ze informatie moeten opzoeken. Er is ook speciale aandacht voor het evalueren van informatie die je op het internet vindt. Leerlingen van het zesde leerjaar spelen onder leiding van de bibliotheekmedewerker de mediawijze escapegame van De Schaal van M (Mediawijs).
Projecten
Daarnaast bieden we ook activiteiten aan voor alle leerlingen over de verschillende leerjaren heen. Voor alle kinderen vanaf de laatste kleuterklas tot en met het zesde leerjaar komt er elk schooljaar tijdens Jeugdboekenmaand een auteur of illustrator op bezoek in de bibliotheek.
Tijdens de Voorleesweek ontvangen de scholen boekenpakketten rond een thema of ter voorbereiding van de auteurs die tijdens Jeugdboekenmaand langskomen. De leerkrachten gebruiken de boeken om voor te lezen. Er zit ook steeds een verwerkingsopdracht bij. De oudste kleuters (vijfjarigen) werken met de boeken van de Leesjury en verzamelen op het einde van de week de scores. De aangekochte boeken van leesgroep 1, worden nadien geschonken aan de scholen.
Voor de klassen van het derde en vierde leerjaar is er het project De Bibzak. De leerlingen krijgen gedurende een week een rugzakje mee naar huis met verschillende materialen: een verhaal, gedichten, een informatief boek, een strip, enzovoort. Samen met de ouders gaan ze op ontdekkingstocht in het aanbod van de bibliotheek. Op het einde van de week kunnen ze filmpjes of foto’s naar de bibliotheek mailen. Deze krijgen een plaatsje op ons magneetbord.
Klasuitleningen
Als laatste, maar zeker niet onbelangrijk, zijn er de klasuitleningen. Alle klassen van alle basisscholen komen tijdens de derde week van de maand op klasuitlening. De kinderen lenen twee boeken naar keuze (verhalend of informatief). De bibliotheek vindt het heel belangrijk om kinderen keuzevrijheid te geven in een grote en kwaliteitsvolle collectie. Tijdens deze momenten kunnen kinderen ook over boeken praten en elkaar inspireren.
Praktisch gezien
Onze bibliotheek heeft een klein team, maar we hebben acht basisscholen met ongeveer duizend leerlingen. Efficiënt werken en plannen is noodzakelijk. We werken met vaste weken in de jaarplanning: tien weken klasuitlening, twee weken auteurslezingen, zeven weken leerlijn enzovoort.
Er zijn tal van voordelen verbonden aan het werken met vaste weken. De medewerkers moeten slechts één keer de voorbereiding van elk contactmoment doen. Slechts één keer per maand moet de jeugdafdeling grondig opgeruimd worden. Scholen kunnen alles gemakkelijk inplannen en komen niet voor verrassingen te staan.
De hele bibliotheekwerking staat in de schoolkalenders waardoor we zichtbaar zijn voor de ouders. Ook op onze sociale media en op de website is de communicatie heel duidelijk voor de (groot)ouders. Ze vinden daar terug wanneer en waarom hun kind naar de bibliotheek komt. De individuele gebruiker weet zo ook of er eventueel een invasie van kinderen zal zijn. Organisatorisch is het heel eenvoudig: eind mei is de planning van het volgende schooljaar klaar. Natuurlijk zijn er af en toe nog aanpassingen, denk maar aan de coronamaatregelen.