Kinderwerking in de Breese bibliotheek

META Nummer 2022/4

Kinderwerking in de Breese bibliotheek

Geschreven door Annemie Arras, Karolien Hermans
Gepubliceerd op 07.06.2022
IMPORTANT

De scholenwerking voor het basisonderwijs past in de totaalvisie van de bibliotheek: beleving staat centraal. We proberen een ruim publiek te bereiken, vertrekkend vanuit twee belangrijke pijlers: geletterdheid en media-/digitale geletterdheid. Daarbij hebben we extra aandacht voor de noden van de volgende doelgroepen: kinderen, jonge gezinnen, senioren, mensen met een beperking en mensen uit de kansengroepen.

Totaalaanbod

Alle Breese basisscholen krijgen een totaalaanbod: zeven contactmomenten in de leerlijn en enkele acties die we ondernemen voor de hele school of die losstaan van de leerlijn. (Media)geletterdheid en leesplezier staan centraal tijdens deze momenten.

We hopen hiermee de (digitale) geletterdheid van de leerlingen te verhogen. Bijkomend willen we dat kinderen de bibliotheek leren kennen en hun (groot)ouders nadien op sleeptouw nemen naar de bibliotheek. Daarom werken we met individuele lenerspasjes, geen klaskaarten. Ouders zijn verantwoordelijk voor de geleende materialen en komen tussen de klasuitleningen in naar de bibliotheek om boeken in te leveren, meer te lenen of een activiteit bij te wonen. De drempel om naar de bibliotheek te komen is laag: het kind is al lid van de bibliotheek.

Vermits alle bibliotheekmedewerkers opgeleid zijn als mediacoach, zit ook mediawijsheid in de leerlijn. Hiervoor gaat een bibliotheekmedewerker naar de scholen. 

Activiteiten per leeftijd

De vijfjarige kleuters komen naar de bibliotheek om te (leren) genieten van verhalen. Ze luisteren naar een verhaal en kijken een filmpje op basis van een prentenboek. Met verwerkingsopdrachtjes wordt het bezoek afgerond. Er is de mogelijkheid voor (groot)- ouders om mee te komen. Zij krijgen een aparte rondleiding.

De leerlingen van het eerste leerjaar ontdekken de bibliotheek als een fijne plek: ze maken zich de plek eigen. Er is aandacht voor de verschillende materiaalsoorten en uitleg over de jeugdafdeling zodat ze de boekjes die zij kunnen lenen, weten te vinden. In het tweede leerjaar worden de leerlingen een beetje mediawijs. Er is aandacht voor verschillende soorten toestellen, samen veilig op het internet en tips over reclamewijsheid. De leerlingen van het derde leerjaar leren hoe ze een leuk boek kunnen kiezen. Ze leren goed naar het boek te kijken en gebruik te maken van Bieblo. Ook de alfabetische plaatsing komt aan bod.

Scholen geven het signaal dat de werking van de bibliotheek essentieel is

In het vierde leerjaar leren de leerlingen over E-safety en (cyber)- pesten. Geletterdheid en mediageletterdheid komen samen voor eerlingen van het vijfde leerjaar. Ze leren hoe ze de catalogus van de bibliotheek gebruiken en hoe ze informatie moeten opzoeken. Er is ook speciale aandacht voor het evalueren van informatie die je op het internet vindt. Leerlingen van het zesde leerjaar spelen onder leiding van de bibliotheekmedewerker de mediawijze escapegame van De Schaal van M (Mediawijs).

Projecten

Daarnaast bieden we ook activiteiten aan voor alle leerlingen over de verschillende leerjaren heen. Voor alle kinderen vanaf de laatste kleuterklas tot en met het zesde leerjaar komt er elk schooljaar tijdens Jeugdboekenmaand een auteur of illustrator op bezoek in de bibliotheek. 

Tijdens de Voorleesweek ontvangen de scholen boekenpakketten rond een thema of ter voorbereiding van de auteurs die tijdens Jeugdboekenmaand langskomen. De leerkrachten gebruiken de boeken om voor te lezen. Er zit ook steeds een verwerkingsopdracht bij. De oudste kleuters (vijfjarigen) werken met de boeken van de Leesjury en verzamelen op het einde van de week de scores. De aangekochte boeken van leesgroep 1, worden nadien geschonken aan de scholen.

Voor de klassen van het derde en vierde leerjaar is er het project De Bibzak. De leerlingen krijgen gedurende een week een rugzakje mee naar huis met verschillende materialen: een verhaal, gedichten, een informatief boek, een strip, enzovoort. Samen met de ouders gaan ze op ontdekkingstocht in het aanbod van de bibliotheek. Op het einde van de week kunnen ze filmpjes of foto’s naar de bibliotheek mailen. Deze krijgen een plaatsje op ons magneetbord.

Klasuitleningen

Als laatste, maar zeker niet onbelangrijk, zijn er de klasuitleningen. Alle klassen van alle basisscholen komen tijdens de derde week van de maand op klasuitlening. De kinderen lenen twee boeken naar keuze (verhalend of informatief). De bibliotheek vindt het heel belangrijk om kinderen keuzevrijheid te geven in een grote en kwaliteitsvolle collectie. Tijdens deze momenten kunnen kinderen ook over boeken praten en elkaar inspireren. 

Praktisch gezien

Onze bibliotheek heeft een klein team, maar we hebben acht basisscholen met ongeveer duizend leerlingen. Efficiënt werken en plannen is noodzakelijk. We werken met vaste weken in de jaarplanning: tien weken klasuitlening, twee weken auteurslezingen, zeven weken leerlijn enzovoort.

Er zijn tal van voordelen verbonden aan het werken met vaste weken. De medewerkers moeten slechts één keer de voorbereiding van elk contactmoment doen. Slechts één keer per maand moet de jeugdafdeling grondig opgeruimd worden. Scholen kunnen alles gemakkelijk inplannen en komen niet voor verrassingen te staan.

De hele bibliotheekwerking staat in de schoolkalenders waardoor we zichtbaar zijn voor de ouders. Ook op onze sociale media en op de website is de communicatie heel duidelijk voor de (groot)ouders. Ze vinden daar terug wanneer en waarom hun kind naar de bibliotheek komt. De individuele gebruiker weet zo ook of er eventueel een invasie van kinderen zal zijn. Organisatorisch is het heel eenvoudig: eind mei is de planning van het volgende schooljaar klaar. Natuurlijk zijn er af en toe nog aanpassingen, denk maar aan de coronamaatregelen.

IMPORTANT

Aan dit hele project hangt een kostenplaatje: de auteurslezingen en het busvervoer voor de klasuitleningen neemt de bibliotheek op zich. Scholen zorgen zelf voor vervoer voor de contactmomenten per klas. Elk kind betaalt een symbolische 3 euro voor de scholenwerking, expliciet vermeld op de basisfactuur. Scholen geven hiermee het signaal dat de werking van de bibliotheek essentieel is.

Vrije tijd

Naast de scholenwerking organiseren we ook activiteiten voor kinderen in hun vrije tijd. Er zijn Leesjury-leesclubjes voor leesgroep 2, 3 en 4. Het hele jaar door (niet tijdens schoolvakanties) is er woensdag en zaterdag een voorleeshalfuurtje. Op woensdag organiseren we wekelijks een kinderactiviteit: voorlezen XL met knutselen of een activiteit vanuit de MakerBib. In Jeugdboekenmaand organiseren we op woensdag en zaterdag extra activiteiten zoals Bibster, theater, knutselen rond een thema enzovoort.

Sinds corona proberen we de bibliotheek meer in het straatbeeld te krijgen: Zomer van Vlieg op de speelterreinen of in de stad, een drakenwandeling van Guy Daniëls in de natuur enzovoort. Dat zijn zowel eenmalige als permanente initiatieven.

Het uiteindelijke doel is dat alle Breese kinderen en hun ouders de bibliotheek kennen en weten waar ze voor staat.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be