Niets zo mooi als menselijke creativiteit
Wanneer we denken aan opmerkelijke, in het oog springende publieke gebouwen in een gemeenschap, is de bibliotheek vaak een terugkerend antwoord.
Niet verwonderlijk uiteraard. Voor lokale overheden vervult de bibliotheek een essentiële rol in haar gemeenschap. Als natuurlijk gevolg hiervan en passend bij die belangrijke status, is het dan ook vaak de perfecte plek waar taal en architectuur samensmelten tot één expressief gegeven van menselijke creativiteit en vindingrijkheid.
Een nederig begin
Een eerste gemeentelijke bibliotheek in Ekeren ging van start in 1963. Origineel gehuisvest in de lokale meisjesschool werd al snel duidelijk dat, door de interesse van en het veelvuldig lenen door de Ekerenaar, een nieuwe locatie broodnodig was. In 1965 stemde de toenmalige gemeenteraad in met het bouwen van een volledig nieuwe en moderne bibliotheek in de Driehoekstraat. Drie jaar later (1968) zou de eerstesteenlegging – met de nodige feestelijkheden – een feit worden. Een leuke bedenking trouwens: het getal drie komt wel meer terug in het verhaal van deze bibliotheek. Gesitueerd in de Driehoekstraat, opgetrokken in drie bouwlagen en in de vorm van een driehoek. Toeval? Wie zal het zeggen, maar wij weten in elk geval welk cijfer als geluksgetal aanzien wordt in bibliotheek Driehoek.
Jacques Boeren en naoorlogs modernisme
De opdracht voor de nieuwe bibliotheek werd gegund aan de Ekerse architect Jacques Boeren. Jacques was geen onbekende, aangezien hij in het verleden het huidige districtshuis, het waterkasteel Hof van Veltwijck, met een paviljoen naar eigen ontwerp uitbreidde.
Zijn ontwerp met een kenmerkend, naoorlogs modernistisch design is een perfecte weerspiegeling van de tijdsperiode. De voorgevel, geopend door middel van een overstekende gevelhoge gordijnwand, heeft een verticale rasterstructuur in aluminium met alternerend transparante en geelkleurige beglazing. Als metaal van de toekomst is de aanwezigheid van aluminium (dat sinds Expo 58 zijn volwaardige intrede in België gemaakt had) in het ontwerp eens te meer een indicatie van het moderne en toekomstgerichte denken dat men voor het gebouw voor ogen had.