Het was duidelijk dat er zeer trouwe fans waren die regelmatig gebruikmaakten van hun bibliotheek. Misschien kon er wel op hen vertrouwd worden om niet-bibliotheekgebruikers te helpen bekeren. Op basis van dat inzicht en in samenwerking met Ogilvy Dublin als creatieve partner, ontstond een campagne die zich richtte op de belangrijkste doelgroepen, waaronder lezers, ouders, studenten en kinderen. De campagne concentreerde zich op de bibliotheekdiensten die een grote aantrekkingskracht hadden, verrasten en indruk maakten op degenen die er tot dan toe niet van op de hoogte waren. Het idee was om het beeld dat mensen van de bibliotheek hadden op de proef te stellen en hen aan te moedigen om ‘nog eens goed te kijken’ naar alles wat er te zien is.
Een creatief concept
Voor de film- en radioreclame kozen we voor een humoristische aanpak met een verteller die in eerste instantie een negatief beeld van bibliotheken heeft, maar bij wie dat beeld doorbroken wordt door de bibliotheek van dichtbij te bekijken. Er werd in echte bibliotheken gefilmd, die we presenteerden als moderne, warme en uitnodigende ruimtes, waardoor de perceptie die anders zou kunnen bestaan, op de proef gesteld werd.
Inspelend op het thema Take a Closer Look bevatte elke scène veel personages en activiteiten, die de kijker uitnodigden om de voor- en achtergrond te verkennen. Echte bibliotheekmedewerkers werden in de film gecast om buzz en opwinding te genereren in de bibliotheekgemeenschap. Gewaagde negatieve uitspraken over de bibliotheek verschenen in geprinte en digitale reclame. Die uitspraken werden tegengegaan wanneer de kijker beter keek om de positieve en waarheidsgetrouwe uitspraken te vinden.
Er werd ook geadverteerd via streamingsdiensten, sociale media en in bioscopen, als onderdeel van een campagne met evenementen, public relations, betrokkenheid van de media, belanghebbenden en influencers, die allemaal van cruciaal belang waren om momentum en belangstelling op te bouwen.
National Library Open Day
De campagne draaide rond een groot evenement, de National Library Open Day, de eerste in zijn soort. Het Ierse publiek werd uitgenodigd om op 29 februari 2020 de tijd te nemen om hun bibliotheek te bezoeken. Hoewel dat een speciaal evenement was, organiseerden de bibliotheken activiteiten die een afspiegeling vormden van hun reguliere aanbod, waarmee ze toonden dat bibliotheken elke dag iets te bieden hebben voor iedereen – van virtualrealityworkshops tot genealogielessen en meer