Om gemeenschappelijke onderwerpen te groeperen, gebruikten we een interessante tool: een padlet. Op dat digitale prikbord kunnen onder andere afbeeldingen, video’s en links geplaatst worden. Vervolgens kun je het bord delen, zodat meerdere personen ernaar kunnen kijken of erin kunnen werken.
Hoe ziet de toekomst eruit?
We voelen de verandering al een tijdje. We evolueerden van een statische bibliotheek naar een meer dynamische en digitale. Van bibliotheek naar kenniscentrum en ontmoetingsplek, een belevingsomgeving. We spreken over connectie en cocreatie in plaats van over collectie. Er is nood aan samen dingen doen, kennis delen, samenhorigheid enzovoort. Goede communicatie wordt dus nog belangrijker. Hiervoor moeten we meer inzetten op sociale media waardoor de diensten van de bibliotheek zichtbaarder worden. Dat geeft dan weer meer bekendheid waardoor nieuwe ideeën kunnen groeien. Kortom, een win-winsituatie voor iedereen. Dat wil zeggen dat we keuzes moeten maken om efficiënt en kwalitatief te werken. En met wat bijsturing en evaluatie kan er zelfs maatwerk aangeboden worden.
Conclusie
Cathy:
Als medewerker van een wetenschappelijke bibliotheek kan ik enkele nuttige tips gebruiken. Die waren vooral op openbare bibliotheken gericht, maar de essentie is wel te implementeren. Het kenniscentrum waar ik werk, gebruikt reeds zijn netwerk, zowel binnen als buiten zijn specialisatie. Gelukkig hebben we veel autonomie om zaken te verkennen en om initiatieven te nemen. Dat houdt het enthousiasme van de medewerkers hoog. Met de cursus heb ik weer andere mensen leren kennen, die elk op zich bezig zijn met een bepaalde specialiteit. Ik zal ze zeker nog eens opzoeken als ik nieuwe ideeën heb.
Marian:
Ik vond het heel fijn om van ideeën te wisselen met collega’s uit andere bibliotheken. Ik vind het positief dat er naar alternatieven gezocht wordt om de essentie van het voortbestaan van bibliotheken te benadrukken als teken van democratie, door samenwerking van de bibliotheek en haar gemeenschap. De wereld is ruimer geworden door het internet en alle digitale toepassingen en de toekomstgerichte bibliotheek kijkt dus waar ze op kan inspelen en participeren.
Na de cursus had ik echter nog geen duidelijk beeld van een community librarian, de voorbeelden waren soms vaag en ik had graag een volledig uitgewerkt voorbeeld gehad van hoe je met een project start. Toekomstige bibliotheken moeten ook goed overweg kunnen met sociale media, technische en digitale middelen, wat een zwakke schakel is in onze bibliotheek. Ik blijf zitten met de vraag hoe je iedereen kunt meekrijgen in deze manier van werken zonder kans op falen.