Hoe bouw je een vlotte samenwerking op tussen de bibliotheek en de kinderopvang?

META Nummer 2022/2

Hoe bouw je een vlotte samenwerking op tussen de bibliotheek en de kinderopvang?

Geschreven door An Heirbaut
Gepubliceerd op 22.03.2022
IMPORTANT

De uitgelezen startplek om leesbevordering te stimuleren, is de kinderopvang. Jonge kinderen brengen veel tijd door bij een onthaalouder of in een kinderdagverblijf. Elk kind krijgt er de kans om te groeien en te bloeien. Voor een bibliotheek is het dus belangrijk om een ‘leesvoet’ tussen de deur te krijgen bij de kinderopvanginitiatieven.

Tip 1 Blijf leesbevordering in de verf zetten

Vroeg beginnen voorlezen, biedt levenslang voordelen. De bibliotheekmedewerkers altijd blijven overtuigen is één verhaal. De bevoegde schepen warm maken is soms een ander verhaal. Bij het overtuigen van politieke mandatarissen helpen rationele feiten. Positieve leeservaringen verhogen de leerprestaties in de lagere school. Volgens Nobelprijswinnaar Economie James Heckman loont dat ook later, want taalachterstand bijspijkeren op latere leeftijd is bijna de helft duurder dan inzetten op taalstimulering bij jonge kinderen. Door verhalen te vertellen aan baby’s en door met peuters te praten over de illustraties in boeken, raken ze al vroeg vertrouwd met voorlezen en met het bladeren in boeken. Het leren omslaan van pagina’s in een boek verhoogt de fysieke motoriek bij kleine kinderen.

Tip 2 Op zoek naar partners: kinderopvang is geen eiland

In een ideale wereld huizen het Huis van het Kind en de bibliotheek onder één dak. Is dat niet het geval, spreek dan af en leg de kennis samen. Het Huis van het Kind beschikt over de contactgegevens van de lokale kinderopvanginitiatieven. Samen een infomoment organiseren is een mogelijk kennismakingsmoment. Is er nog geen Huis van het Kind in de gemeente, ga dan langs bij de gemeentelijke kinderopvang of een crèche in de buurt van de bibliotheek. Ook een onthaalouder met wie een collega een goed contact heeft, kan een start zijn voor een vlotte samenwerking.

Tip 3 Vergeet de aandacht voor vorming niet

Soms heb je geluk als bibliotheek. In Lebbeke was de gemeentelijke kinderopvang ’t Kwakkeltje zelf initiatiefnemer. Zij namen een collega van de bibliotheek mee naar de opleiding Inspirerende leesomgeving in de kinderopvang van Iedereen Leest en Vormingscentrum Opvoeding en Kinderopvang (VCOK). Deze vorming is een aanrader en stimuleert de samenwerking en de inspiratie. In Lebbeke was dat het startschot voor een intensiever samenwerkingstraject tussen de kinderopvang en de bibliotheek. Voor hun taalmascotte zocht het kinderdagverblijf zelfs een meter binnen de bibliotheek.

Tip 4 Enthousiasme en creativiteit zijn sleutelwoorden

Laat je inspireren door ideeën of door voorbeelden van andere bibliotheken. De tweemaandelijkse boekenboxronde waarbij de bibliotheek boekenpakketten aan huis levert, is een copy/paste van de buurbibliotheek Buggenhout. De bibliotheek van Lebbeke organiseert zowel in de bibliotheek als in het kinderdagverblijf voorleesmomenten. Vragen op maat zijn ook mogelijk. Vergeet daarnaast de creativiteit niet! Als binnen voorlezen door coronamaatregelen niet kan, doe het dan buiten of organiseer een leeswandeling.

Tip 5 Bouw een warme band op

Als bibliotheek vervul je een leesondersteunende rol en ben je actief aan zet. Organiseer de samenwerking eenvoudig zodat de kinderopvanginitiatieven weinig extra werklast ervaren. Probeer als bibliotheek bij de medewerkers van de kinderopvang een positieve glimlach op het gezicht te toveren.

Waarom lid van de VVBAD worden?

  • Deel zijn van het netwerk van experten en collega's
  • Mee de belangen van de informatiesector behartigen
  • Korting krijgen op de activiteiten van de VVBAD
  • Toegang krijgen tot vakinformatie
  • Participeren in de verenigingsbesturen
Word lid
© Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie vzw
Statiestraat 179 | B-2600 Berchem (Antwerpen)
Tel: (+32) 03 281 44 57 | email: vvbad@vvbad.be